23948sdkhjf

De är finalister i Årets Logistiklösning

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

En e-handlare, ett premiumvarumärke och ett outdoorföretag är nominerade i Habit Modegalan.

E-handlaren Jollyroom, outdoorvarumärket Five Seasons och skjorttillverkaren Eton har modebranschens främsta logistiklösningar, enligt juryn som utsett finalisterna i Habit Modegalans kategori Årets Logistiklösning.

Juryns motiveringar: 

Eton
Ska man konkurrera internationellt i ett premiumsegment krävs det onekligen såväl produkter som en svårslagen logistik. Det här märket har skördat stadiga framgångar genom att kunna leverera till återförsäljare nästa dag – på huvudmarknaderna samma dag. Custom made-varor trollas fram och levereras inom tio dagar. Designarbetet har rent av anpassats för att kunna möta kunden vid rätt tillfälle och när behoven uppstår. Med detta engagemang kommer något av marknadens lägsta reklamationer och returer, samt välförtjänt nominering till Årets Logistiklösning.

Five Seasons
Om man samarbetar med Europas största kedjor och samtidigt säljer det väletablerade varumärket inom skidåkning och friluftskläder direkt till konsument gäller det att ha koll på logistiken. Så bra att man faktiskt anlitas av andra bolag som logistikcenter. Här finns såväl en framgångsrik optimering av utleveranser som minimerad tid till marknaden. Lägg sedan till flytande lagerplatser, reklamationer som sköts på plats och korta lagringstider, och man har en modeaktör som lever upp till utfästelsen om att vara 100 procent logistik och en given kandidat till Årets Logistiklösning.

Jollyroom
Kanske ansågs man som lite galen när man redan i starten valde ett skalbart affärssystem som SAP. Men åtta år senare har detta företag passerat en miljard kronor i e-handelsomsättning genom fyra lager om sammanlagt 45 000 kvadratmeter – lager som är drivna helt i egen regi, är i ständig utveckling och förbättring. Här har till exempel anpassning mellan gods och kartong ökat, fyllnadsmaterial slopats helt och därmed transportbehoven sänkts med en tredjedel. Juryn vill inte minst uppmärksamma denna logistikpionjär som på så sätt medvetet minskat klimatpåverkan, för att ha inkluderat all personal, satsat på utbildning samt utvecklat egna appar.

Med det skalbara affärssystemet SAP och fyra lager som drivs av Jollyroom självt, har e-handlaren nått en miljard kronor i omsättning. Genom ett hållbarare sätt att se på leveranser och packning benämns bolaget i juryns motivering som en logistikpionjär.

Five Seasons lyckas så bra med sin logistik, både till återförsäljare och till egna konsumenter, att företaget anlitas av andra bolag. Snabbhet och korta lagringstider gör bland annat Five Seasons till en given finalist i kategorin, enligt juryn.

Den tredje nominerade är Eton som erbjuder en ”svårslagen logistik”, vilket är en av pusselbitarna till bolagets internationella framgångarna. Till återförsäljarna gäller nästa-dag-leveranser medan huvudmarknaderna får leveranser samma dag. Därtill har företaget en av marknadens lägsta reklamationer och returer.

Finalisterna har tagits fram av en jury som består av Bengt Wessborg från Star Republic; Patrik Andersson, DFDS Customs Sweden; Magnus Swahn, Conlogic; Joakim Jansch, DHL samt Göran Sundberg, branschexpert.

Vinnarna i modegalans totalt 12 kategorier avslöjas på Habit Modegalan den 1 november på Operaterrassen i Stockholm.

Säkra din biljett här: Habitmodegalan.se

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Ska vässa Lindex kundupplevelse

Kliver in i en ny roll som creative director. Har ett förflutet hos Monki och Björn Borg och är medgrundare till märket John Sterner.

Nygammal ägare driver JC vidare

Röjk och Filippa K i ullsamarbete

Besparingsprogram för Tiger of Sweden

Ska revolutionera modebranschen – talar på Habit Modebranschens Dag

Nu läggs ytterligare en talare till programmet.

Klart: Camilla Malmströms med ny ägare

Nu är affären i hamn och nya ägare har tagit över den konkursade modekedjan.

Nyhetsbrev

Videointervju: Förändringen drivs främst av människorna – inte tekniken

Hör retailexperten Ken Hughes berätta om hur nya shoppingbeteenden påverkar handeln.

Arkiv

Ska ånyo uppmuntra till hållbarhet och förnyelse med utmärkelse

Sportamore fick bråttom – öppnar en månad tidigare än planerat

Villervalla stänger butik

In på citygatan flyttar i stället Humana Second Hand.

Jobb & Karriär
Gina Tricots vd lämnar

Återvänder till Tretorn där han kliver på som ny vd och delägare.

"NOOS kan rädda modefackhandeln"

KRÖNIKAN: Never out of stock är revolutionerande och en konkurrensfördel för den lilla handlaren men även för leverantören, skriver Mikael Sandström.

Handlarna splittrade om framtiden – dystert inom sällanköp

Treksta flyttar in i Skohuset – satsar mot skofackhandeln

Pitti Uomo i siffror

Plus

Så vill de förändra sourcing i grunden

I september i fjol lanserade Elias Gröndal och Carl-Johan Blomqvist plattformen Findsourcing som ska förenkla för inköpare att hitta leverantörer i skobranschen.

Så sålde H&M: ”Omställningsarbetet går i rätt riktning”

Avslappnad silhuett i Florens

Stockmann säger upp 150

Claire Group stannar i familjen

Vagabond får gott gensvar för skoåtervinning

Nu uppmanar skoföretaget återförsäljarna att också samla in skor.

2

Butiksägarna bakom United Retailers: ”Vi önskar dialog och samarbete med leverantörerna”

En grupp modehandlare ligger bakom intressegruppen United Retailers som ska verka för bättre dialog med leverantörer och hitta gemensamma hållbara vägar framåt i en pressad modebransch färgad av "konstanta erbjudanden, rabatter och lockerbjudanden".

Modedesigner aktuell som sommarvärd

HUIs konjunkturprognos: "Detaljhandeln befinner sig i ett tufft läge"

Jobb & Karriär
Masai med nytt team och logotyp

Rekryterar duo och vill bli bättre på att berätta ursprung och riktning.

Klädkedjan ångar på – så mycket ökade försäljningen i maj

Blickar mot öst

Dags för Pitti Uomo

Missa inte årets branschseminarium

Ytterligare H&M-kedja till Tmall

Hans klockbolag tar in nytt kapital

Om influencers får välja

Får betala miljonbelopp för att stänga

Här stänger Tiger of Sweden två butiker

Stark tillväxt för arbetsklädeskoncern – når över 4 miljarder

Jobb & Karriär
Serieentreprenör föreslås till Touchtech

MQ tar egna varumärken till Afound

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.139