23948sdkhjf

De är finalister i Årets Logistiklösning

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

En e-handlare, ett premiumvarumärke och ett outdoorföretag är nominerade i Habit Modegalan.

E-handlaren Jollyroom, outdoorvarumärket Five Seasons och skjorttillverkaren Eton har modebranschens främsta logistiklösningar, enligt juryn som utsett finalisterna i Habit Modegalans kategori Årets Logistiklösning.

Juryns motiveringar: 

Eton
Ska man konkurrera internationellt i ett premiumsegment krävs det onekligen såväl produkter som en svårslagen logistik. Det här märket har skördat stadiga framgångar genom att kunna leverera till återförsäljare nästa dag – på huvudmarknaderna samma dag. Custom made-varor trollas fram och levereras inom tio dagar. Designarbetet har rent av anpassats för att kunna möta kunden vid rätt tillfälle och när behoven uppstår. Med detta engagemang kommer något av marknadens lägsta reklamationer och returer, samt välförtjänt nominering till Årets Logistiklösning.

Five Seasons
Om man samarbetar med Europas största kedjor och samtidigt säljer det väletablerade varumärket inom skidåkning och friluftskläder direkt till konsument gäller det att ha koll på logistiken. Så bra att man faktiskt anlitas av andra bolag som logistikcenter. Här finns såväl en framgångsrik optimering av utleveranser som minimerad tid till marknaden. Lägg sedan till flytande lagerplatser, reklamationer som sköts på plats och korta lagringstider, och man har en modeaktör som lever upp till utfästelsen om att vara 100 procent logistik och en given kandidat till Årets Logistiklösning.

Jollyroom
Kanske ansågs man som lite galen när man redan i starten valde ett skalbart affärssystem som SAP. Men åtta år senare har detta företag passerat en miljard kronor i e-handelsomsättning genom fyra lager om sammanlagt 45 000 kvadratmeter – lager som är drivna helt i egen regi, är i ständig utveckling och förbättring. Här har till exempel anpassning mellan gods och kartong ökat, fyllnadsmaterial slopats helt och därmed transportbehoven sänkts med en tredjedel. Juryn vill inte minst uppmärksamma denna logistikpionjär som på så sätt medvetet minskat klimatpåverkan, för att ha inkluderat all personal, satsat på utbildning samt utvecklat egna appar.

Med det skalbara affärssystemet SAP och fyra lager som drivs av Jollyroom självt, har e-handlaren nått en miljard kronor i omsättning. Genom ett hållbarare sätt att se på leveranser och packning benämns bolaget i juryns motivering som en logistikpionjär.

Five Seasons lyckas så bra med sin logistik, både till återförsäljare och till egna konsumenter, att företaget anlitas av andra bolag. Snabbhet och korta lagringstider gör bland annat Five Seasons till en given finalist i kategorin, enligt juryn.

Den tredje nominerade är Eton som erbjuder en ”svårslagen logistik”, vilket är en av pusselbitarna till bolagets internationella framgångarna. Till återförsäljarna gäller nästa-dag-leveranser medan huvudmarknaderna får leveranser samma dag. Därtill har företaget en av marknadens lägsta reklamationer och returer.

Finalisterna har tagits fram av en jury som består av Bengt Wessborg från Star Republic; Patrik Andersson, DFDS Customs Sweden; Magnus Swahn, Conlogic; Joakim Jansch, DHL samt Göran Sundberg, branschexpert.

Vinnarna i modegalans totalt 12 kategorier avslöjas på Habit Modegalan den 1 november på Operaterrassen i Stockholm.

Säkra din biljett här: Habitmodegalan.se

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Underklädesmärke drar upp volymen

Plus

Sveas vd siktar mot 100 miljoner

Kiki Wallmansson har tagit familjeföretaget in i en ny era. Habit träffade entreprenören och designern på huvudkontoret i Borås.

Närmare kunderna och snabbare leveranser

Zalandos nya jättelager invigs officiellt i dag.

Best of Brands med ny ägare

Detaljhandelsprofiler ska skapa ny modekedja digitalt och fysiskt.

Japansk modejätte partner till SOK

H&M tappar uppdraget som officiell klädleverantör till Sveriges Olympiska Kommitté.

"Det är ett fint varumärke med gott renommé"

Best of Brands nya ägare ser goda synergieffekter med sina shoppingklubbar och ska bygga ett starkt digitalt erbjudande också i fysisk butik.

Nyhetsbrev

Jumperfabriken lanseras i Kina

Göteborgbaserade modeföretaget samarbetar med Johan & Johan. Först ut är lansering i Shanghai.

Arkiv

Fjärde outleten för varuhuskedjan

I veckan öppnar Åhléns Outlet i Sundsvall.

Då får modekedjan ny vd

Nytt nummer av Habit

Ett nytt, matigt nummer fyllt med trender och intervjuer med branschens hetaste profiler.

Så ska Odd Mollys kommunikation stärkas - inleder nytt kreativt samarbete

Plus

Från Nelly till Aéryne

Aéryne är en modestartup med innovativa försäljningsstrategier. Möt Siri Vikman: modevärldens stigande stjärna.

1

Sandqvist byter läge

Väsk- och accessoarmärket öppnar ny butik i Göteborg i slutet av februari. Ytterligare butik väntar under året för företaget som nu omsätter över 100 miljoner kronor.

Från kläder till väskor

Nu stundar premiär för Löwengrips håraccessoarer

I februari lanseras entreprenören och sociala medierprofilens nya märke Hermine Hold.

Lanserar mässa för sport- och funktionsmaterial

Modemärke med ny identitet

Hugo Boss överträffade förväntningarna

Butiksnytt
Här öppnar Feet First

Jobb & Karriär
Från Oriflame till Stadium

Hon får titeln head of agency hos sportkedjan och ska ansvara för idé och produktion i kedjans samtliga marknadsföringskanaler.

"Nu förtjänar vi priset"

För fjärde gången mottar hon Elles prestigefyllda utmärkelse Årets designer.

Nya ministrar på departementen

Hon blir ny kulturminister.

Här stänger Polarn O. Pyret

På besök från New York

På måndagen besökte 20 studenter från FIT i New York Stockholm Fashion District. Besöket är en del i ett samarbete som ägde rum för tredje året i rad.

Butiksnytt
Bestseller på delad yta

Vad händer hos Bruno?

Oscar Jacobson öppnar i London

Modestipendiater utsedda

Pep blir Peppercorn igen

I dig denim väljer byrå

Textilservicejätte i hållbarhetssamarbete

Här stänger River Island

Stilduo för MQ

Prisas för sjal

Lululemon höjer prognos

Herrmodemässa i siffror

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.112