23948sdkhjf

De är finalister i Årets Logistiklösning

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

En e-handlare, ett premiumvarumärke och ett outdoorföretag är nominerade i Habit Modegalan.

E-handlaren Jollyroom, outdoorvarumärket Five Seasons och skjorttillverkaren Eton har modebranschens främsta logistiklösningar, enligt juryn som utsett finalisterna i Habit Modegalans kategori Årets Logistiklösning.

Juryns motiveringar: 

Eton
Ska man konkurrera internationellt i ett premiumsegment krävs det onekligen såväl produkter som en svårslagen logistik. Det här märket har skördat stadiga framgångar genom att kunna leverera till återförsäljare nästa dag – på huvudmarknaderna samma dag. Custom made-varor trollas fram och levereras inom tio dagar. Designarbetet har rent av anpassats för att kunna möta kunden vid rätt tillfälle och när behoven uppstår. Med detta engagemang kommer något av marknadens lägsta reklamationer och returer, samt välförtjänt nominering till Årets Logistiklösning.

Five Seasons
Om man samarbetar med Europas största kedjor och samtidigt säljer det väletablerade varumärket inom skidåkning och friluftskläder direkt till konsument gäller det att ha koll på logistiken. Så bra att man faktiskt anlitas av andra bolag som logistikcenter. Här finns såväl en framgångsrik optimering av utleveranser som minimerad tid till marknaden. Lägg sedan till flytande lagerplatser, reklamationer som sköts på plats och korta lagringstider, och man har en modeaktör som lever upp till utfästelsen om att vara 100 procent logistik och en given kandidat till Årets Logistiklösning.

Jollyroom
Kanske ansågs man som lite galen när man redan i starten valde ett skalbart affärssystem som SAP. Men åtta år senare har detta företag passerat en miljard kronor i e-handelsomsättning genom fyra lager om sammanlagt 45 000 kvadratmeter – lager som är drivna helt i egen regi, är i ständig utveckling och förbättring. Här har till exempel anpassning mellan gods och kartong ökat, fyllnadsmaterial slopats helt och därmed transportbehoven sänkts med en tredjedel. Juryn vill inte minst uppmärksamma denna logistikpionjär som på så sätt medvetet minskat klimatpåverkan, för att ha inkluderat all personal, satsat på utbildning samt utvecklat egna appar.

Med det skalbara affärssystemet SAP och fyra lager som drivs av Jollyroom självt, har e-handlaren nått en miljard kronor i omsättning. Genom ett hållbarare sätt att se på leveranser och packning benämns bolaget i juryns motivering som en logistikpionjär.

Five Seasons lyckas så bra med sin logistik, både till återförsäljare och till egna konsumenter, att företaget anlitas av andra bolag. Snabbhet och korta lagringstider gör bland annat Five Seasons till en given finalist i kategorin, enligt juryn.

Den tredje nominerade är Eton som erbjuder en ”svårslagen logistik”, vilket är en av pusselbitarna till bolagets internationella framgångarna. Till återförsäljarna gäller nästa-dag-leveranser medan huvudmarknaderna får leveranser samma dag. Därtill har företaget en av marknadens lägsta reklamationer och returer.

Finalisterna har tagits fram av en jury som består av Bengt Wessborg från Star Republic; Patrik Andersson, DFDS Customs Sweden; Magnus Swahn, Conlogic; Joakim Jansch, DHL samt Göran Sundberg, branschexpert.

Vinnarna i modegalans totalt 12 kategorier avslöjas på Habit Modegalan den 1 november på Operaterrassen i Stockholm.

Säkra din biljett här: Habitmodegalan.se

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Jeanskvintettens revansch

De brinner för det fysiska mötet i landets små- och mellanstora städer. För tre år sedan bröt de sig ur JC. Habit samlade de fem grundarna till Jeansbolaget – kedjan som har seglat upp som nummer ett bland denimaktörerna efter JC-kraschen.

Klassiska plagg med grafiska element

Duon med lång bakgrund i modebranschen ligger bakom nytt varumärke.

Premiär för nya Åhléns – från varuhus till marknadsplats

Lägger om affärsmodellen, hyr ut ytor och ska göra om fler varuhus i landet till lokala marknadsplatser.

Minskad försäljning och ökad förlust för Lexington Company

Butiksnytt
Ellos öppnar outlet

Platser kvar till Habit Modebranschens Dag

Temat i år är branschrevansch.

Nyhetsbrev

Butiksnytt
Nu öppnar Denim & Friends

Trio ligger bakom ny fysisk butikssatsning som får premiär på torsdagen. I slutet av september ska kedjan omfatta fem butiker.

Arkiv

Maxjenny till Mood

Plus

Vårens primörer

INKÖP VÅR/SOMMAR 2020: Habits Christina Bild och Linnea Öst tecknar säsongens mest stilsäkra damtrender.

Jobb & Karriär
MQ rekryterar ny design- och inköpschef från Weekday

Butiksnytt
Blank the Hub till Skövde

Ja till budet på Kappahl

Budkommittén enig: Mellby Gårds erbjudande är skäligt.

Butiksnytt
Loewe öppnar på NK

Nya frimärken ska spegla svensk modeexport

Vad Robyn bar

Valde svenskt modemärke under helgens konsert i Stockholm.

Jobb & Karriär
NK med ny marknadschef

Tillträder i november och kommer närmast från Kasthall.

Rodebjer får ny vd i höst

Lämnar Acne Studios för Rodebjer.

5 tips för att lyfta upplevelsen vid provrummen

Så sålde New Wave

Jobb & Karriär
Från H&M till Gant

Jobb & Karriär
De går till Nilson group

Nytt nordiskt sportbutikssamarbete när Gresvig byter skylt

H&M-butik i ny stass

Syateljé, utvalt sortiment, nytt inredningskoncept och uthyrning av plagg blir nyheter i H&M:s omgjorda butik vid Sergels torg som öppnar i höst.

Jobb & Karriär
Generationsskifte hos Hestra

Fjärde generationen tar över ledningen i handskföretaget.

XXL riggade siffror för att kunna ange höga rabatter

Nelly söker ny logistiklösning

Så kan ett framtidslöfte se ut

Så sålde Björn Borg

Boozt förvärvar dansk apputvecklare

Här stänger H&M

Här öppnar Newbie härnäst

Miljömärkt på mässan

Jobb & Karriär
Från Silva till Arbesko

Butik för Brothers i konkurs

Butiksnytt
Då öppnar Jeansbolagets nästa butik

Stockmann underpresterar och byter vd

Se alla Företagens egna nyheter

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.141