23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Dela sida
Sponsrat innehåll

Blå toner och genomtänka val SS26 - Inspireras av Blue Bliss

Blå toner, en känsla av lugn och harmoni, tillsammans med genomtänkta val och innovation är några av trenderna som väntas inför 2026. Men det är också kontrasterna mellan det digitala och det handgjorda, mellan förändring och det nostalgiska som präglar säsongen. Inspireras av färger, tekniker och material i vårens inspirationskollektion Blue Bliss.

Blå toner och harmoni

Vårens stora färg väntas vara blå, där de blå tonerna förmedlar en känsla av lugn och återhämtning. Men vi ser också uppfriskande grönt och jordnära bruna toner. 

I vårt Blue Bliss koncept har de blå tonerna fått stå i centrum och inspirationen hämtas från kustnära miljöer som väcker känslor av lugn, närvaro och glädje. Blue Bliss är en designkollektion som fokuserar på att förmedla en känsla av djup och fridfull lycka, en tydlig trend för våren 2026 när osäkerheter präglar vår tid. 

Samtidigt vill Blue Bliss skapa en känsla av tidlöshet och nostalgi, två tydliga trender som utmanar de snabba förändringar som råder. Här finns också en trend mot det handgjorda och genuina, som en kontrast mot det digitala och AI-utvecklade. I vårt Blue Bliss koncept lyfts transferteknik som ger produkterna ett handgjort uttryck och som för tankarna till ett traditionellt hantverk. Här finns också möjlighet att laborera med flera olika texturer som inbjuder till beröring. 

Medvetna materialval och funktionalitet

För SS26 är signalerna om hållbarhet tydliga för så väl de textila materialen som för papper och förpackningar. De medvetna valen fortsätter att vara starka grunder i designen och utformningen av förpackningar, där återvinningsbarhet är det absolut viktigaste. För vävda etiketter växer efterfrågan på återvunnet material och de tryckta etiketterna utökas med QR koder för ytterligare transparens och funktionalitet. 

För SS26 ser vi också en trend kring de modulära accessoarerna som exempelvis broderade märken, vilka kan uppgradera och förlänga ett plaggs livslängd. 

Sammanfattningsvis kan vi konstatera att kombinationen av teknologi, hållbarhet och nostalgi inspirerar till etiketter och märken som både är funktionella och uttrycksfulla, vilket speglar en modevärld i förändring, där konsumenternas behov och värderingar står i centrum. 

För ytterligare inspiration och produktutveckling av era koncept, tveka inte att kontakta oss.

ACG Accent
Älvsborgsleden 7
504 31 BORÅS
Borås stad
Sverige
VAT nummer: SE5561090498

Kontaktperson

MC
Mikael Corbé
Marknadschef
mikael.corbe@acgaccent.se

Sänd till en kollega

0.062