Höst/vinter 2026–2027: Här är trenderna som bubblar

Vintageboom, tullkaos, likriktning och konsumtionsskam. Det är många faktorer som sätter modebranschen i gungning just nu.
– Ett system av algoritmer, riskminimering och ”best practise” har skapat en ocean av likriktade varumärken och produkter. Det gäller alla kreativa näringar, titta bara på hur kaféer ser ut, säger Hallie Spradlin från trendbyrån FS Futuresnoops.com.
Beslut om vad som ska produceras tas på historiska data, algoritmen rekommenderar konsumenten sådant som den redan har sett, och kunden tröttnar för att den aldrig upptäcker något nytt. Och så fortsätter den för branschen ogynnsamma dödsspiralen.
– Den kreativa stagnationen beror på rädsla, eftersom vi inte kan få data som backar upp nya idéer. Varumärkeslojaliteten är den lägsta på ett decennium och de som skapar framtiden är inte de som satsar på säkra kort, säger Hallie Spradlin.
Herr Trumps nyckfulla tullstrategi gör inte saken lättare.
– Extra tariffer på 10-20 procent kan företagen klara. Men blir det mer, då får kunden betala. Kommer vi se samma sak som sportbranschen efter pandemin, när de satt med enorma lager? spekulerar David R Shaw.
Samtidigt boomar secondhandhandeln, vilken rimligtvis tar marknadsandelar av nyproduktion (om vi inte antar att de totala klädköpen bara fortsätter att öka).
– Vintage är bara i början av sin resa, man räknar med plus 11 procent i USA i år på grund av tariffkrisen. Och intresset för att köpa kändisars plagg ökar, säger David R Shaw från View Publication.
Hantverk och autencitet
Signalerna på kreativ och affärsmässig stagnation syns också i trendföretagens bildval. Här finns inte många ledtrådar till nytänkande kollektioner eller material och desto mer engelska uttryck som basic, utility, practical, traditional, authencity. Men också craft.
Hantverk är inte bara den nya signalen för lyx, det är också en bekräftelse på kvalitet och värde i det vi köper och en stimulans när vi utför det själva. Kviltning och sashikobroderi, stickning, virkning, flättekniker och knyppling, silversmide och vävning – handens verk ger inte bara avkoppling, den förhindrar också vårt eviga scrollande.
Att logga ut för att undkomma all negativitet på nätet och i stället lägga tid och pengar på hantverk, sociala aktiviteter eller en retreat ligger i tiden. Helst går retreatresan till kalla klimat, för att campa i vildmarken, vandra eller checka in på en ranch med hästar. Och bastun är det nya spa:et enligt flera talare.
– Vi har till och med en bastu vid King’s Cross nu! säger D.cipherfms trendanalytiker Christine Foden med uppenbar förvåning.
Både hantverket och retreat-trenden handlar om analoga och sociala sammanhang där vi umgås och lär oss nya saker. Allt från karaoke och bakluckeloppisar till middagsklubbar och föredrag på den lokala puben nämndes. Låter det präktigt och lite tråkigt? Då kan vi kontra med David R Shaws trendspaning som säkert upprör alla över 30:
– Alla röker igen! Ja, inte här i Sverige förstås, för ni är så tråkiga.