Stort tapp för kläd- och skohandeln – ”En ny smäll”
Nedgången för klädhandeln blev 8,3 procent medan skohandeln backade med 9,3 procent i löpande priser och i jämförbara enheter jämfört med maj i fjol. Det visar Stilindex från organisationen Svensk Handel, som uppger svag köpkraft, kalendereffekter såsom klämdagar, och kyla som bidragande faktorer till att försäljningen pekade brant nedåt.
Försäljningsnedgången syns både i fysisk såväl som digital handel. Kläder backade med 8,7 procent i fysiska butiker och 6,7 procent i e-handeln. För skor var motsvarande siffror -9,7 respektive -7,3 procent.
– Det här är tyvärr en mycket svag månad för modehandeln. I ett läge där många redan kämpar med låg marginal kommer ytterligare tapp som en ny smäll. Det råder inga tvivel om att utmaningarna fortsatt är stora, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.
Samtliga segment tappade; dam, herr och barn. Mellanprissegmentet backade 1,2 procent, men det var lågprissegmentet som drabbades hårdast med en nedgång på -12,6 procent. Premiumsegmentet stack ut med en uppgång på 0,5 procent.
Den ackumulerade försäljningen, januari-maj, uppgår till -0,4 procent för klädhandeln och 1,3 procent för skor, jämfört med motsvarande period 2024.