23948sdkhjf

Butik för Amendi: "Ger oss möjlighet att kommunicera vårt komplexa budskap bättre"

Öppnar yta för denim på dammodeplanet på NK i Göteborg.

Habit har tidigare berättat om det svensk-amerikanska denimmärket Amendi, skapat av Julia Åhrman, Andreas Åhrman och Corey Spencer, och som satsar på full transparens och spårbarhet i hela produktionskedjan. Nu gör sig modeföretaget, vars första kollektionen lanserades i mars 2020, redo för att öppna första fysiska butiken och gör det med en 50 kvadratmeter stor yta på NK i Göteborg.

Butiken öppnar på dammodeplanet, plan 2 i varuhuset, som är under omgörning och blir en permanent satsning som ska drivas av modeföretaget.

– Vi är väldigt stolta och exalterade över att vara det första på riktigt spårbara och transparenta varumärket på ett sådant historiskt varuhus som NK, säger Andreas Åhrman, vd, i en kommentar.

Ytan, som är planerad att öppna den 15 oktober, är designad av märkets designer och medgrundare Julia Åhrman.

– För mig är aldrig design bara något vackert utan måste vara miljömässigt hållbart och funktionellt. Samtliga dessa element kommer till liv i vår första butik, säger Julia Åhrman.

Trion bakom företaget, vars varumärkesnamn är en ordlek med uttrycket “amendments” eller korrigera eller ändra på svenska, har även innan de startade Amendi arbetat i modebranschen bland annat för Nudie Jeans.

De är helt övertygande om att full transparens och spårbarhet är nyckeln till en bättre klädindustri och något som ger konsumenten större möjlighet att ta mer genomtänkta beslut kring modeinköp.

– Butiken på NK ger oss möjlighet att kommunicera vårt komplexa budskap bättre till våra kunder, säger Andreas Åhrman vidare.

I butiken på NK lägger modemärket fokus på denim. Amendi driver även sedan tidigare webbutik.

Artikeln är en del av vårt tema om Butiksnytt.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078