23948sdkhjf

Vill vara ultratransparent med nytt varumärke

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Spårbarhetskarta och hängetikett inspirerad av innehållsförteckning från livsmedelsindustrin ska ge kunden detaljerad information om plaggen.

Amendi är ett nystartat modemärke som satsar på hållbara och klassiska plagg och vill utmana dagens hållbara märken genom ytterligare transparens.

Bakom märket finns Andreas och Julia Åhrman. Andreas Åhrman har tidigare arbetat som global försäljnings- och marknadschef på Nudie Jeans och Julia Åhrman har ett förflutet som konstnär och är utbildad modedesigner.

Märket, som grundarna filat på under ett års tid, beskrivs som ultratransparent med höga ambitioner kring hållbarhet och full transparens av produktionskedjan.

- Vi vill skapa ett attraktivt och progressivt modeplagg som man kan och vill bära länge. Vår grundtanke är att göra kläder med en så liten miljöpåverkan som möjligt och hjälpa konsumenten att göra ett medvetet val genom bland annat vår fabrication facts- etikett, säger Julia Åhrman, designer och medgrundare, till Habit.

Grundarna har lagt mycket möda och tid på att sammanställa all information om produkterna och lanserar vad duon menar är en toppmodern produktionsetikett på varje plagg; inspirerad av näringsfakta på livsmedelsetiketter.

På hängetiketten får konsumenten detaljerad information om till exempel vattenåtgång, certifieringar, antal personer som arbetat med produkten, tyginnehåll och så vidare. Därtill bistås även med en kostnadsfördelning för varje produkt.

Konsumenten får även möjlighet till full spårbarhet av varje enskilt plagg via en interaktiv produktionskarta på märkets sajt. Spårbarhetskartan kan konsumenten nå via att skanna en QR-kod som sitter på plagget, eller skriva in artikelnumret på sajten.

Varumärkesnamnet är en ordlek på amendments som betyder förändring, progression, korrigering och förbättring.

Första kollektionen lanseras 14 mars 2020 och är tillverkad i huvudsak i ekologiska och återvunna material. Kollektionen innehåller plagg som beskrivs som svenska versioner av klassiska amerikanska plagg som  jeans, jeansjackor, t-shirts, längre rockar, sweatshirts och skjortor. Prisläget beskrivs som ”entry pricepoint premium” med till exempel jeans från 1 800 kronor.

Mer om: Amendi
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu

Hon ska hjälpa Odd Molly med livesänd shopping

Footway vill köpa Caliroots

Förvärvade nyligen Sportamore och vill skapa en ledande plattform för e-handel inom sport och mode.

Rains butik i Stockholm stängd

Den danska modeverksamheten letar nya butikslägen i Stockholm.

H&M avbryter snart permitteringar vid huvudkontoret

Jobb & Karriär
Byter jobb hos Boozt

Butiksnytt
& Other Stories öppnar butik i Norge

Nyhetsbrev

XXL återkallar permitterad personal i Norge och Finland

Arkiv

Stylein växer digitalt

H&M har återöppnat 500 butiker senaste veckan

Sellpy växer och nyanställer

Butiksnytt
Så ser Åhléns citys nya herrmodeplan ut

Nya varumärken, barberare och hamburgerrestaurang ryms på totalrenoverade herrmodeplanet i Stockholmsvaruhuset.

Maska för alla

Revolver lanserar digitalt showroom

I väntan på att presentera nya datum och hur kommande säsong i Köpenhamn ska arrangeras lanserar modemässan nytt samarbete med Traede.

Liten konkursökning i detaljhandeln – men lönsamheten hårt pressad

Skapar möbler av återvunna strumpbyxor

Underklädesjätte stänger 250 butiker

Dansk modekoncern stänger butiker

Hyllad designer för Ellos

Plus

Elin Larsson i stor intervju: Rusta för en cirkulär spelplan

I en tid när många bolag kämpar för överlevnad uppmanar hållbarhetsexperten Elin Larsson till innovation och affärsutveckling.

Butiksnytt
Storstadssatsning för Blank the Hub

I sommar och höst väntar etableringar i Stockholm för butikskonceptet. Nu hoppas grundarna att kunderna längtar tillbaka till retail igen.

Modedesigner relanserar webbutik

Snabbare Ellos

6 300 handelsföretag kan slås ut innan stödåtgärder når fram

Plus

Sveriges nästa modehopp

En mix av couture och ready to wear. Det är ingredienserna till den nya designerstjärnan Amanda Borgfors Mészáros varumärke som lanseras i höst.

Stort omsättningstapp för Wesc

Masai i nya händer

Fortsatt låg framtidstro i handeln – minskar i e-handeln

Boohoo tar in miljarder – siktar på förvärv

Björn Borg tappar omsättning och lönsamhet

Boozt stänger och öppnar

Boozt ser stor osäkerhet på kort sikt

UC: Konkursvåg ser ut att avta i maj

Liten i Eton

Tar över The Shirt Factory

Wasséns i konkurs

Fristads säger upp

Se alla Företagens egna nyheter

Syverket hjälper till när det blir fel!

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Jeansverket rekryterar entreprenören Christoffer Lindqvist

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Sänd till en kollega

0.409