23948sdkhjf

Vill vara ultratransparent med nytt varumärke

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Spårbarhetskarta och hängetikett inspirerad av innehållsförteckning från livsmedelsindustrin ska ge kunden detaljerad information om plaggen.

Amendi är ett nystartat modemärke som satsar på hållbara och klassiska plagg och vill utmana dagens hållbara märken genom ytterligare transparens.

Bakom märket finns Andreas och Julia Åhrman. Andreas Åhrman har tidigare arbetat som global försäljnings- och marknadschef på Nudie Jeans och Julia Åhrman har ett förflutet som konstnär och är utbildad modedesigner.

Märket, som grundarna filat på under ett års tid, beskrivs som ultratransparent med höga ambitioner kring hållbarhet och full transparens av produktionskedjan.

- Vi vill skapa ett attraktivt och progressivt modeplagg som man kan och vill bära länge. Vår grundtanke är att göra kläder med en så liten miljöpåverkan som möjligt och hjälpa konsumenten att göra ett medvetet val genom bland annat vår fabrication facts- etikett, säger Julia Åhrman, designer och medgrundare, till Habit.

Grundarna har lagt mycket möda och tid på att sammanställa all information om produkterna och lanserar vad duon menar är en toppmodern produktionsetikett på varje plagg; inspirerad av näringsfakta på livsmedelsetiketter.

På hängetiketten får konsumenten detaljerad information om till exempel vattenåtgång, certifieringar, antal personer som arbetat med produkten, tyginnehåll och så vidare. Därtill bistås även med en kostnadsfördelning för varje produkt.

Konsumenten får även möjlighet till full spårbarhet av varje enskilt plagg via en interaktiv produktionskarta på märkets sajt. Spårbarhetskartan kan konsumenten nå via att skanna en QR-kod som sitter på plagget, eller skriva in artikelnumret på sajten.

Varumärkesnamnet är en ordlek på amendments som betyder förändring, progression, korrigering och förbättring.

Första kollektionen lanseras 14 mars 2020 och är tillverkad i huvudsak i ekologiska och återvunna material. Kollektionen innehåller plagg som beskrivs som svenska versioner av klassiska amerikanska plagg som  jeans, jeansjackor, t-shirts, längre rockar, sweatshirts och skjortor. Prisläget beskrivs som ”entry pricepoint premium” med till exempel jeans från 1 800 kronor.

Mer om: Amendi
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Så halverades Isbjörns returer

Barnklädesmärket har hittat ett sätt att minska e-handelsreturerna med 50 procent.

Butiksnytt
Här öppnar Totême

Tillväxtraketen Totême planerar öppna tre nya butiker under året, varav två utomlands.

Mässor i Italien ställs in

Plus

Sätila of Sweden: "Stor potential på flera marknader"

Stand Studio breddas

I takt med att bolaget växer utökas kollektionen till ett fullskaligt sortiment.

Jobb & Karriär
H&M-konkurrent rekryterar från H&M

Nya ägarna till Forever 21 tillsätter Daniel Kulle som vd.

Nyhetsbrev

Secondhand egen kategori hos Zalando

Arkiv

Jobb & Karriär
Hon ska minska Bubblerooms returer

E-handlaren rekryterar från Nelly. Tar plats i ledningsgruppen.

Avtalsrörelsen
Vill ha individuella löner för handelns tjänstemän

Butiksnytt
Emmaus tredje second hand-butik

Hållbarhetsexpert från H&M till Habits seminarium

Jobb & Karriär
Myrorna rekryterar kommunikationschef

Jollyrooms första butik – planerar fysisk expansion

E-handlaren öppnade första butiken i veckan. Vill satsa i huvudstäderna i Norden.

Butiksnytt
Samsøe Samsøe öppnar i Göteborg

Lager 157 går in på nya marknader

Miljardbolaget vill växa i Norden. Här är planen.

Forever 21 lever vidare trots konkursen

Jill Sanders till Prada

Miuccia Prada och Raf Simons ska dela lika på det kreativa arbetet.

Underklädeskomet ska växa med e-handel

”Rustar bolaget för fortsatt expansion”. Rekryterar chef från Resia.

Bh-experter i Victoria's Secrets nya svenska butik

Plus

Ben Gorhamns mot nya höjder

Ben Gorham gick in i projektet med hull, hår och en fjällvandring i Riksgränsen. Designsamarbetet med Peak Performance släpps i butik i slutet av februari. I december förärades han Habit Modegalans hederspris.

Här är trenderna i handeln

Digitala provrumsspeglar, hologram och doftmoln bland det som väckte mest uppmärksamhet på Euroshop.

H&M erbjuder fossilfria leveranser ihop med Instabox

Så sålde Boozt – uppdaterar finansiella mål

Minskat resultat för Björn Borg

Positivt för Lexington – men modeförsäljningen minskar

Jobb & Karriär
Lämnar Indiska för Akademibokhandeln

Gant drar i gång auktion

H&M ser inga större leveransförseningar från Kina ännu

Jobb & Karriär
Hon blir ansvarig för Arket

Jobb & Karriär
Från Nelly till Paul Brunngård

Jobb & Karriär
Ny driftschef hos Löplabbet

Gant-grundare har sålt allt i Odd Molly

Boråsföretag lanserar cirkulär kollektion

Så ska Gant bli mer hållbart – listar nya initiativ

Butiksnytt
Här nyöppnar Deichmann

Fortsatt supertrögt för Odd Molly – tappar försäljning

Se alla Företagens egna nyheter

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

Sänd till en kollega

0.109