23948sdkhjf

Vill vara ultratransparent med nytt varumärke

Spårbarhetskarta och hängetikett inspirerad av innehållsförteckning från livsmedelsindustrin ska ge kunden detaljerad information om plaggen.

Amendi är ett nystartat modemärke som satsar på hållbara och klassiska plagg och vill utmana dagens hållbara märken genom ytterligare transparens.

Bakom märket finns Andreas och Julia Åhrman. Andreas Åhrman har tidigare arbetat som global försäljnings- och marknadschef på Nudie Jeans och Julia Åhrman har ett förflutet som konstnär och är utbildad modedesigner.

Märket, som grundarna filat på under ett års tid, beskrivs som ultratransparent med höga ambitioner kring hållbarhet och full transparens av produktionskedjan.

- Vi vill skapa ett attraktivt och progressivt modeplagg som man kan och vill bära länge. Vår grundtanke är att göra kläder med en så liten miljöpåverkan som möjligt och hjälpa konsumenten att göra ett medvetet val genom bland annat vår fabrication facts- etikett, säger Julia Åhrman, designer och medgrundare, till Habit.

Grundarna har lagt mycket möda och tid på att sammanställa all information om produkterna och lanserar vad duon menar är en toppmodern produktionsetikett på varje plagg; inspirerad av näringsfakta på livsmedelsetiketter.

På hängetiketten får konsumenten detaljerad information om till exempel vattenåtgång, certifieringar, antal personer som arbetat med produkten, tyginnehåll och så vidare. Därtill bistås även med en kostnadsfördelning för varje produkt.

Konsumenten får även möjlighet till full spårbarhet av varje enskilt plagg via en interaktiv produktionskarta på märkets sajt. Spårbarhetskartan kan konsumenten nå via att skanna en QR-kod som sitter på plagget, eller skriva in artikelnumret på sajten.

Varumärkesnamnet är en ordlek på amendments som betyder förändring, progression, korrigering och förbättring.

Första kollektionen lanseras 14 mars 2020 och är tillverkad i huvudsak i ekologiska och återvunna material. Kollektionen innehåller plagg som beskrivs som svenska versioner av klassiska amerikanska plagg som  jeans, jeansjackor, t-shirts, längre rockar, sweatshirts och skjortor. Prisläget beskrivs som ”entry pricepoint premium” med till exempel jeans från 1 800 kronor.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.078