23948sdkhjf

Vill vara ultratransparent med nytt varumärke

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Spårbarhetskarta och hängetikett inspirerad av innehållsförteckning från livsmedelsindustrin ska ge kunden detaljerad information om plaggen.

Amendi är ett nystartat modemärke som satsar på hållbara och klassiska plagg och vill utmana dagens hållbara märken genom ytterligare transparens.

Bakom märket finns Andreas och Julia Åhrman. Andreas Åhrman har tidigare arbetat som global försäljnings- och marknadschef på Nudie Jeans och Julia Åhrman har ett förflutet som konstnär och är utbildad modedesigner.

Märket, som grundarna filat på under ett års tid, beskrivs som ultratransparent med höga ambitioner kring hållbarhet och full transparens av produktionskedjan.

- Vi vill skapa ett attraktivt och progressivt modeplagg som man kan och vill bära länge. Vår grundtanke är att göra kläder med en så liten miljöpåverkan som möjligt och hjälpa konsumenten att göra ett medvetet val genom bland annat vår fabrication facts- etikett, säger Julia Åhrman, designer och medgrundare, till Habit.

Grundarna har lagt mycket möda och tid på att sammanställa all information om produkterna och lanserar vad duon menar är en toppmodern produktionsetikett på varje plagg; inspirerad av näringsfakta på livsmedelsetiketter.

På hängetiketten får konsumenten detaljerad information om till exempel vattenåtgång, certifieringar, antal personer som arbetat med produkten, tyginnehåll och så vidare. Därtill bistås även med en kostnadsfördelning för varje produkt.

Konsumenten får även möjlighet till full spårbarhet av varje enskilt plagg via en interaktiv produktionskarta på märkets sajt. Spårbarhetskartan kan konsumenten nå via att skanna en QR-kod som sitter på plagget, eller skriva in artikelnumret på sajten.

Varumärkesnamnet är en ordlek på amendments som betyder förändring, progression, korrigering och förbättring.

Första kollektionen lanseras 14 mars 2020 och är tillverkad i huvudsak i ekologiska och återvunna material. Kollektionen innehåller plagg som beskrivs som svenska versioner av klassiska amerikanska plagg som  jeans, jeansjackor, t-shirts, längre rockar, sweatshirts och skjortor. Prisläget beskrivs som ”entry pricepoint premium” med till exempel jeans från 1 800 kronor.

Läs mer om: Amendi
Håll dig uppdaterad med Habit

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

18 frågor och svar om Amazon: Allt du bör veta för att sälja hos nätjätten

Om några veckor lanseras Amazon.se i Sverige. Funderar du på att sälja på sajten är det hög tid att agera. Här svarar Amazon-experten Anna Nordlander på de frågor som du inte har vågat ställa.

Jobb & Karriär
Hon blir ny vd för By Malene Birger

Toppjobb för Filippa K:s tidigare marknadschef Ellen Dixdotter som blir ny vd för danska modemärket By Malene Birger. Hon rekryteras internt men har ett längre förflutet från svensk modebransch.

NK har fått två tredjedelar av hyresstödet i Stockholm

5 miljoner kronor har använts för hyresrabatter till Departements & Stores.

Här etableras Amazons lager i Sverige

Här stänger modekedjan

H&M-varumärke i blåsväder – anklagelser om rasism

Nyhetsbrev

Plus

Så blev Carin Westers varumärke Åhléns bästsäljare

Carin Westers självbetitlade varumärke är Åhléns största dragplåster inom mode. Nu väntar global lansering. Habit har träffat grundaren som ansvarar för varuhuskedjans fyra egna etiketter.

Arkiv

Norsk systertrio i svenskt modekedjesamarbete

Modeoutlet noterar försäljningsrekord i juli

Vändning för Adidas

Jollyroom plockar in kapital

De deltar under digitala visningsveckan

På onsdagen kommunicerades schema för kommande Stockholm Fashion Week. Lejonparten av inslagen under veckan sänds från en studio på Fotografiska.

Adidas förlänger med dansk toppchef

VRG genomför riktad nyemission

Engholms i nya händer

Modemärken öppnar tillfälligt i Kärnan

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

Priveq tar majoritetspost i Trendhim – Daniel Wellingtons tidigare vd kliver in som styrelsemedlem

Svensk Digital Handel om Amazon: "Konkurrensen måste ske på lika villkor"

Svensk Digital Handel välkomnar Amazon men siar att prispress och tuff konkurrens väntar.

Öppnar ny outlet vid norska gränsen

Amazon bekräftar: Svensk sajt blir verklighet

Ljusning för Thernlunds: "Kunderna har kommit tillbaka till butikerna"

I juli ökade försäljningen i de fysiska butikerna med nära 30 procent. Nu väntar ytterligare satsningar på e-handel och sortiment.

VRG utser ny koncernledning och ansöker om förlängd rekonstruktion

Ackordsförslag skickas nu ut till bolagets borgenärer.

Jobb & Karriär
Från Miinto till Zalando

Eton drar upp tempot i USA

Mini Rodini till Zalando

Färre konkurser i detaljhandeln i juli

RNB: Klartecken för fortsatt rekonstruktion

Zalando knyter till sig Arket

Stark vändning för Uniqlo – ökade med 26 procent

Tommy Hilfiger i samarbete med japanskt varumärke

Svenskt företag bakom kändisars munskydd – lagret slutsålt

Kicks lanserar nytt varumärke i höst

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Tumba centrum tappar H&M

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Se alla Företagens egna nyheter

Fashion Management ny internationell universitetsutbildning

Positivt från nyutexaminerade på Nordiska Textilakademin

Campingtält perfekt för flexibel semester

Lyckad digital examen för Nordiska Textilakademin

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Mönster och Provsömnad i Borås

Syverket hjälper till när det blir fel!

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Sänd till en kollega

0.266