23948sdkhjf

Krönika: "KF Stockholms äventyr i RNB – en dyrbar historia för alla inblandade"

Tidigare ordförande i Svensk Handel Stil, Mikael Sandström, granskar i sin senaste krönika Konsumentföreningen Stockholms ägande i den numera tynande modekoncernen Retail and Brands, RNB, vars förluster uppgår till över 2 miljarder kronor under det senaste decenniet.

Under verksamhetsåret 2008/09 är krisen uppenbar för RNB: Förlusten uppgår till 663 miljoner kronor. Bolaget saknar pengar och banken SEB är alltmer obenägen att låna ut. Av okänd anledning dyker Konsumentföreningen Stockholm med vd Lazzlo Kriss upp som en räddande ängel. Via en nyemission tillförs RNB 300 miljoner kronor. Föreningen lånar dessutom ut 400 miljoner amorteringsfritt. Genom emissionen blir Konsumentföreningen Stockholm, som i dag är majoritetsägare i Coop och vars främsta verksamhetsidé är att ”skapa ekonomisk nytta för sina medlemmar”, största ägare i RNB med 22 procent av aktierna.

”Vi är övertygade om att det är en bra investering på lång sikt och för föreningens medlemmar. Vi räknar också kunna bidra med bland annat vår erfarenhet från detaljhandels- och fastighetsbranschen, säger Konsumentföreningen Stockholm vd Lazlo Kriss.

Till styrelsens ordförande väljs Magnus Håkansson. Vid tiden verkar han som vd under ett antal år för den förlusttyngda hemelektronikkedjan Expert som till slut går i konkurs. Han har ett förflutet som finansdirektör på KF, Kooperativa föreningen, och under hans tid, 2004, säljs det då KF-ägda Kappahl till bland andra profilerna Paul Frankenius och Christian W Jansson för en miljard kronor. Några år senare, när Kappahl börsnoteras, är priset fem miljarder kronor.

2010/11 gör RNB en förlust på 490 miljoner kronor. Mikael Solberg avgår som vd och Magnus Håkansson tar hans plats. Intressant nog ingår Håkansson i ersättningskommittén tillsammans med Jan Carlzon och Mikael Solberg. Först när han tillträder som vd lämnar han kommittén och ersätts av Konsumentföreningen Stockholms Lazlo Kriss som också efterträder Håkansson som ordförande.

2011/12 skrivs värdet av Brothers & Sisters ner med 201 miljoner kronor och förlusten blir totalt 359 miljoner kronor. SEB minskar checkkrediten från 200 miljoner kronor till 100 miljoner kronor. Konsumentföreningen Stockholm förlänger sitt lån och ger som kompensation för bankens neddragning en kreditfacilitet på 150 miljoner kronor. Coops medlemmar får också en present; en återbäring på 1 procent när de handlar på Polarn O. Pyret, JC samt Brothers & Sisters.

I vd-ordet skriver Magnus Håkansson:

”(jag) ser med tillförsikt på förändringstakten och utvecklingen av RNB inför verksamhetsåret 2012/13.”

Dessvärre infrias inte hans tillförsikt. Resultatet dyker till en förlust på 637 miljoner. SEB drar sig ur och ny bank blir Danske bank.

Kosta Outlet, som ingår i RNB, säljs till norska Airport Retail Group (samma bolag som har köpt de havererade avdelningarna på Steen & Ströms varuhus i Norge). De var mycket nöjda med köpet. Hela Kosta med glasbruk är en investering signerad Torsten Jansson som nu också lämnar styrelsen i RNB. Polarn O. Pyrets 24 Norgebutiker tas över från masterfranchisetagaren WAM.

”Förvärvet görs mot bakgrund av att vi i Sverige och Holland med framgång driver butikerna i egen regi”, säger Magnus Håkansson. Ett par år senare läggs verksamheten ner i Nederländerna och han kommenterar nedläggningen med: ” de har hittills endast inneburit negativ lönsamhet.”

Lånen från Konsumentföreningen Stockholm omförhandlas med förbättrade villkor för RNB som samtidigt genomför en nyemission som tillför bolaget 463 miljoner kronor. Konsumentföreningen Stockholms ägarandel är nu 33 procent.

Efter bokslutsdagen, i november 2013, överlåts JC till den kinesiske affärsmannen Gordon Wu och hans bolag Denim Island. Nedskrivningen på 260 miljoner kronor av JC:s värde belastar dock 2012/13 års resultat. I bolagets årsberättelse summerar Magnus Håkansson: ”Vi står starkare och med bättre förutsättningar att möta framtiden än på länge.”

Återigen kommer han att få väldigt fel. 2013/2014 uppgår förlusten till 161 miljoner kronor inklusive en nedskrivning av goodwill för Brothers på 151 miljoner kronor. Motiveringen är att ”den vändningsplan som utarbetats bedöms ta längre tid att genomföra än vad som initialt bedömts.”

2014/15 visar så RNB äntligen ett positivt resultat på 47 miljoner kronor. Fortfarande brottas dock Brothers med lönsamheten. Styrelsen föreslår en utdelning på 0,25 kronor till aktieägarna. Den största ägaren, Konsumentföreningen Stockholm, får knappt 3 miljoner kronor.

"Generellt tycker jag många vd:ar får kicken på alltför lösa boliner."

Magnus Håkansson

Spänningen är olidlig. Vad händer det kommande verksamhetsåret?

Räkenskapsåret 2015/16 består både av vin och vatten. Brothers resultat uppgår till 11 miljoner kronor medan Polarn O. Pyret visar en förlust på 5 miljoner kronor. Nanna Hedlund värvas som vd efter Anders Wiberg och ska leda förändringsarbetet. Masterfranchisetagaren i Finland med tolv butiker tas över till 51 procent. Nanna Hedlund ska senare sparkas under uppseendeväckande former som sammanfaller med en intervju med henne, och efterträds i februari 2020 av Johan Munck.

Resultatet för året hamnar på 26 miljoner kronor och utdelningen blir även detta år 0,25 kronor. När vd Magnus Håkansson kommunicerar resultaten i sina vd-ord använder han sig alltid av resultatet före räntekostnader. 2016/17 skriver han att resultatet är 62 miljoner kronor, utan att tala om att räntekostnaderna ligger på hela 32 miljoner kronor. Utdelningen höjs till 0,30 kronor.



2017/18 börjar molnen hopa sig i horisonten. Ledningen börjar alltmer tala om den svåra konkurrensen från e-handeln. Resultatet blir trots detta 30 miljoner kronor. Men det börjar kännas en skakning på nedre däck. Styrelsen föreslår att ingen utdelning ska göras.

2018/19 blir förlusten 142 miljoner kronor inklusive nedskrivningar. Styrelsen har beslutat att dela upp verksamheterna i de olika butikskoncpten. Synergivinsterna, som man i 20 år har sagt skulle komma, har uteblivit. I stället har det varit en räcka av synergikostnader som tydligast visades vid flytten av JC från Göteborg.

Den 26 mars 2019 publicerar tidningen Market en intervju med Magnus Håkansson: ”Med små medel har det varit mycket ståltråd och silvertejp för att få saker att hända (…) När jag började 2011 var bolaget extremt skuldsatt. På några år och med några kraftfulla grepp gick vi från förluster på 80 miljoner kronor till en vinst på 60 miljoner kronor.”

Några månader efter intervju vinstvarnar RNB och aviserar ytterligare en nyemission garanterat av främst Konsumentföreningen Stockholm som nu äger 41 procent och rubriken i Privata affärer är ”Kurskollaps i RNB”.

I ett pressmeddelande skriver bolaget ”Ett fokuserat arbete med lagerreduktioner i hela koncernen har haft negativ effekt på resultatet” och vidare ”Departements and Stores påverkas av omställningsfasen på NK (…) Brothers är mitt uppe i ett ompositioneringsarbete och Polarn O. Pyret har påverkats negativt av ett sortiment som har mottagits sämre kommersiellt samt delvis legat fel prismässigt.” Det här var ju tråkigt, hade nog komikern David Batra sagt.

Magnus Håkansson och styrelsen meddelar redan den 21 november 2018 att en omstrukturering ska ske och att vd ska sluta den 31 december 2019. Men Dagens industri avslöjar att Magnus Håkansson inte alls slutar den 31 december 2019, utan är anställd men arbetsbefriad i ytterligare ett år till 31 december 2020. Till det har avsatts över 8 miljoner kronor. Lazlo Kriss, som fortsatt är ordförande, säger att ”det är väl använda pengar med tanke på situationen vi har. Vi behövde honom under det här året (2019). Vi följer hans avtal.”

Men som vi konstaterat av årsredovisning 2010/11 är att Håkansson själv satt i kommittén som satte hans lön och förmåner.

Av nyemissionen på 75 miljoner kronor, där huvuddelen betalades av Konsumentföreningen Stockholm, går alltså mer än 10 procent till Magnus Håkansson. Utöver dessa arbetsfria 8 miljoner kronor utses han även till styrelseordförande för ett av RNB:s dotterbolag, Departement and Stores. I styrelsearvode får han 225 000 kronor. Den 23 mars 2020 sätts hela RNB i rekonstruktion liksom Departement and Stores, något som inte berör Håkansson särskilt mycket eftersom han på egen begäran avgått tre dagar tidigare.



Under nästan 20 år har RNB letts av två vd:ar: Mikael Solberg och Magnus Håkansson. Under åren med Håkansson vid rodret har RNB:s aktie tappat 99 procent i värde. Från 2011 till 2020 kan RNB:s vinstår summeras till tre med en sammanlagd vinst på 93 miljoner kronor. De övriga är förlustår med, håll i er nu, 1,7 miljarder kronor. En miljard 700 miljoner kronor. Från 2001 till 2020 har RNB en sammanlagd förlust på 2,5 miljarder kronor. Två miljarder 500 miljoner kronor.

Inte bara Solberg och Håkansson ska kritiseras. Konsumentföreningen Stockholm, där Lazlo Kriss satt under många år som ordförande, och RNB har under årens lopp haft en namnkunnig styrelse med Jan Carlzon, Torsten Jansson, Pelle Törnberg och Sara Wimmercrantz, för att nämna några.

Magnus Håkansson är nu vd för Media Markt. I en intervju i slutet av juni i år var han stolt över att bolaget gick åt rätt håll med en resultatökning på 50 miljoner kronor – från en förlust på 300 miljoner kronor till en förlust på 250 miljoner kronor. I hans handlingsplan ligger nu att öppna flera nya butiker.

Samtidigt redovisar Elgiganten ett rekordresultat på 365 miljoner kronor. I vinst.

I tidningen Market delger Håkansson några råd till styrelser, varav ett är: ”Generellt tycker jag många vd:ar får kicken på alltför lösa boliner.”

I dag består RNB av Brothers och en börsplats samt en massa skulder. Att göra om RNB till ytterligare ett fastighetsbolag likt Odd Molly ligger nära till hands, vilket förklarar aktiens uppgång på 419 procent hittills i år (januari till 5 juni). Men först måste förmodligen Brothers säljas om RNB inte kan delas. Bruden har börjat kläs kan man konstatera efter de senaste glada och förföriska budskapen från butikskedjan. Hittar de en brudgum? Det får framtiden utvisa. De som under åren har köpt RNB:s misslyckade satsningar är ju Warnergruppen, med Dressmann i spetsen, och Airport Retail Group, men båda har ju drabbats hårt av pandemin.

Fortsätt titta under rubriken ”Bekantskap önskas med välbeställd herre”. Kanske dyker det upp någon.

Mikael Sandström, krönikör och modehandlare

LÄS FLER KRÖNIKOR AV MIKAEL SANDSTRÖM:

Från kondomer till konkurser

Vägen till stupet

JS:s resa till undergången

Artikeln är en del av vårt tema om Krönika.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.126