23948sdkhjf

Trots utmanande tider – fullmatade mässor i augusti

Inköparna gör sig redo att öppna orderböckerna inför de stundande modeveckorna i augusti. Varumärkena sviker inte mässorna. 

Många mätningar pekar just nu nedåt för modebranschen. 

Dagens facit från Statistiska centralbyrån ser mörk ut för klädhandeln som sticker bland sällanköpsbranscherna. Nedgången i maj blev närmare 18 procent jämfört med motsvarande månad i fjol. Även senaste Stilindex visar ett rejält bakslag där klädhandeln backade med 8,3 procent och skohandeln med -9,3 procent. 

Men varumärkena trotsar de tuffa tiderna. Det visar inte minst närvaron inför augustimässorna. 

Först ut är Ciff och Köpenhamns modevecka som startar 4 respektive 5 augusti. Bland varumärkesfloran på Bella center, där Ciff arrangeras, ses bland andra svenska bolag som Björn Borg, Nikben, Börjesson Handskar, Resteröds och Chimi. Många är trogna mässan och återkommer varje säsong – även i augusti – som Dedicated, Dr Denim, Holebrook, Twist & Tango, Rock and blue, Saki och Newhouse. 

Hit kommer även herrmärket Hansen & Jacob, skobolagen Shepherd of Sweden och Sneaky Steve samt smycksmärket Edblad. Även Rave Review, som ingår i visningsschemat under Copenhagen Fashion Week, ställer ut på mässan. Varumärket var en av finalisterna i Zalando Visionary Award när tävlingen avgjordes i januari i år.    

Uppstickaren och mässkonceptet Mandatory är tillbaka med sin tredje säsong, och har denna gång lagt sig samtidigt som Ciff och Copenhagen Fashion Week. Till mässan, som öppnar dörrarna i Øksnehallen den 5 augusti, väntas cirka 200 varumärken. Från Sverige återvänder sko- och väskvarumärket ATP Atelier, Cmmn Swdn, Maska och HJRT. Även C.O.F. Studio, Nudie Jeans, Houdini Sportswear och Past Tense, som gjorde sin visningsdebut under Stockholms modevecka i juni.    

– Vi känner oss säkra på projektets riktning och är stolta över att ha samlat de ledande skandinaviska märkena under ett och samma tak. För oss har det aldrig handlat om att växa i antal, utan om att kurera de mest relevanta lokala och internationella samtida varumärkena, säger Clara Leone, Mandatorys medgrundare, till Habit. 

Trots utmanande tider i branschen anser hon och hennes medgrundare Mads Petersen att Mandatory presterar ”exceptionellt bra”.

– Vi ser detta som ett tydligt bevis på vårt koncept och ett bevis på det förtroende som vi har, säger Clara Leone vidare.  

Parallellt pågåt Copenhagen Fashion Week. Bland de 36 varumärkena som ingår i visningschemat återfinns några svenska inslag, som Deadwood, Cmmn Swdn och som tidigare nämnts, Rave Review. Liksom Textilhögskolan i Borås som återvänder efter visningen för ett år sedan. 

Efter en intensiv vecka i Köpenhamn flyttas fokus därefter till hemmaplan och Fashion Week Trade i Nacka med premiär 11 augusti. Här samlas runt 700 varumärken. 

Nytt för denna gång är ett partnerskap med danska modekoncernen Bestseller som ställer ut i mässhallen med Jack & Jones, Only & Sons, Vero Moda, Vila, Object och Only.  

– Evenemanget ger en strategisk och dynamisk plattform för att knyta an till nya kunder och viktiga detaljhandelspartners, presentera våra kommande kollektioner och ytterligare stärka vår närvaro i regionen. Vi ser fram emot att bidra till mässans livliga energi och framåtblick, säger Vera Andersson, country commercial manager på Bestseller. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078