23948sdkhjf

J.Lindebergs kreativa chef lämnar

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Jens Werner kliver av efter knappt två år på posten. "Strategin har förändrats och våra visioner överensstämmer inte längre".

Jens Werner har lämnat rollen som creative director för J.Lindeberg.

Han tillträdde i december 2017 och fick ansvaret för både mode- och sportdelen i en roll som då var nyinrättad. 

Läs också: J Lindeberg nyöppnar på Illum

Jens Werner internrekryterades till posten då han redan var verksam i modeföretaget som design director och låg bakom bolagets activewear-kollektion, en sportmodekollektionen, som lanserades i butik i januari 2018.

Jens Werner har arbetat för J. Lindeberg sedan i oktober 2016 och har haft som uppdrag att se över alla koncept och arbetade initialt nära Johan Lindeberg, varumärkets grundare, som återigen arbetade som konsult för varumärket under en tid.

I ett mejl till Habit meddelar Jens Werner att “efter de senaste månaderna med interna förändringar i företaget, inklusive ny vd och fokusskifte, har vi beslutat att gå skilda vägar då strategin har förändrats och våra visioner inte längre överensstämmer".

Han har under de senaste två åren arbetat med uppdraget att  presentera en mer sammanhållen look med högteknologiska skidplagg och funktionsplagg för golf som också passar ihop med företagets modedel med skräddat, denim och läder.

Mitt uppdrag har varit att omforma varumärkesimage och produkt, driva och öka internationell varumärkeskännedom och skapa ny attraktion för märket. Mitt varumärkeskoncept "future.archive" har syftat till att förklara varumärkets historia och ikoniska arkiv och är min vision för märkets framtid. Arbetet har sträckt sig över fem säsonger och är avslutat med kollektionen för hösten och vintern 2020, säger Jens Werner till Habit.

Jens Werner har förutom J. Lindeberg även ett förflutet hos amerikanska Tory Burch och Adidas Y-3.

Sedan i november i fjol har J. Lindeberg en ny vd i Jonas Andersson som efterträdde Johan Mark på posten.

I senaste årsredovisningen, för räkenskapsåret 2018, framgår att bolaget tappade rejält i omsättning och visade röda siffror i fjol. Omsättningen uppgick till 673 miljoner kronor 2018 att jämföra med 733 miljoner kronor 2017 vilket var en minskning om 8 procent.

Läs också: Rebellisk hållning

Rörelseresultatet, EBIT, landade på - 36 miljoner kronor i fjol medan rörelseresultatet för 2017 var positivt om nära 8 miljoner kronor.

I årsredovisningen skriver bolaget att ”förändringen av nettoomsättningen kan delvis förklaras med timing-effekter gällande utskicket av vårkollektionen för 2018 till våra asiatiska kunder samtidigt som vi upplevt en tillbakagång på den skandinaviska marknaden inom både wholesale och retail”.

Bolaget skriver också att resultatet påverkats negativt av ”aggressiv tillväxtplan som inte realiserats”.

J. Lindeberg öppnade nyligen en ny butik på NK, i samklang med nya NK Sport, i Stockholm vilken är den första renodlade sportbutikssatsningen för bolaget.

Läs också: Här är branschens ess i denim

I årsredovisningen skriver bolaget att ”utvecklingen inom de sportrelaterade koncepten, golf och ski, fortsätter att visa en stark tillväxt och utgör nu mer än 50 procent av den totala omsättningen”.

Några beslut om nedläggningar av butiker har ännu inte tagits men bolaget gör en kontinuerlig översyn av butiksnätet, heter det i årsredovisningen.

Till Habit skriver vd Jonas Andersson att processen för att hitta en design director har inletts och att bolaget letar efter en person som kan ta " ett helhetsgrepp på varumärket och J.Lindebergs DNA". 

Mer om: J. Lindeberg
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Daisy Grace under lupp

De föreslås till MQ

Butik för Arcteryx

Premiär för märkets lånebibliotek i Europa.

De vann Årets Modebutik

HABIT MODEGALAN: Johnny Hedlund och Alexander Nordlund kammade hem priset Årets Modebutik på Habit Modegalan i tisdags kväll. Läs om entreprenörsduon som satsar i Skellefteå.

Sportamore vinstvarnar efter trög oktober

Cos i samarbete med uthyrningssajt

Nyhetsbrev

Comeback för By the number

Efter vilan kommer en känga som ska hålla över tid.

Arkiv

Mingel i nya händer

Grundarduon har sålt dammodemärket. Ny ägare tog över i slutet av november.

Digital kompetensutveckling en investering för framtiden

Utbildningsprogrammet Transformationsloopen ska sporra personalen

Stylein redo att växla upp

Öppnar ytterligare yta på Åhléns, lanserar denim och för dialog med investerare.

Klassisk kulör – blå är den varmaste färgen

"Universell favorit" utsedd till årets färg.

Grundarduo säljer i Boohoo

Björn Borg samarbetar med Hollywoodskådis – vill få fler att träna

Blir ansikte för både sport- och underkläder.

Intersport öppnar nytt i föreningstätt område

Modeplattform förvärvas av riskkapitalbolag

Team Sportia säljer varumärke

Ska istället samarbeta med dansk producent och leverantör.

Anrikt danskt varuhus satsar i Sverige

Här är vinnarna på Habit Modegalan 2019

Närmare 200 gäster, sju priskategorier, ”sharing dinner” och underhållning av Zikai. Tisdagskvällens modegala på Grand Hôtel var en fest för alla sinnen.

Mingelbilder från Habit Modegalan

Under tisdagskvällen korades modebranschens allra bästa entreprenörer, företag och personer. Se bildspelet här!

Na-kd lanserar makeup

Prisad av H&M

Trio med koll på logistiken – tävlar om Årets Logistiklösning på Habit Modegalan

Håraccessoarbolag i konkurs

Cecilia Tall bekräftar: Teko har lämnat SFC

I oktober lämnade Teko delägarskapet i Swedish Fashion Council. Samtidigt klev generalsekreteraren, Cecila Tall, av styrelseuppdraget.

Rekord för Black friday – kläder mest poppis

Så sålde Na-kd

Färre konkurser i november

Så hanterar modebranschen Black friday

RNB:s emission fulltecknad

Larm om arbetsförhållandena på Zalandos lager

Nu drar Stadium sig ur Tyskland

Wesc tackar för sig i egna butiksledet

Butiksnytt
Din sko i specialdesignat format

Butiksnytt
Sjunde butiken för Ideal of Sweden

Jobb & Karriär
Intersport värvar från Clas Ohlson

Sports Direct byter namn

Asos rekryterar

Se alla Företagens egna nyheter

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Inventera enkelt med din mobil

Sänd till en kollega

0.148