23948sdkhjf

J.Lindebergs kreativa chef lämnar

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Jens Werner kliver av efter knappt två år på posten. "Strategin har förändrats och våra visioner överensstämmer inte längre".

Jens Werner har lämnat rollen som creative director för J.Lindeberg.

Han tillträdde i december 2017 och fick ansvaret för både mode- och sportdelen i en roll som då var nyinrättad. 

Läs också: Möt Whyreds nya kreativa chef

Jens Werner internrekryterades till posten då han redan var verksam i modeföretaget som design director och låg bakom bolagets activewear-kollektion, en sportmodekollektionen, som lanserades i butik i januari 2018.

Jens Werner har arbetat för J. Lindeberg sedan i oktober 2016 och har haft som uppdrag att se över alla koncept och arbetade initialt nära Johan Lindeberg, varumärkets grundare, som återigen arbetade som konsult för varumärket under en tid.

I ett mejl till Habit meddelar Jens Werner att “efter de senaste månaderna med interna förändringar i företaget, inklusive ny vd och fokusskifte, har vi beslutat att gå skilda vägar då strategin har förändrats och våra visioner inte längre överensstämmer".

Han har under de senaste två åren arbetat med uppdraget att  presentera en mer sammanhållen look med högteknologiska skidplagg och funktionsplagg för golf som också passar ihop med företagets modedel med skräddat, denim och läder.

Mitt uppdrag har varit att omforma varumärkesimage och produkt, driva och öka internationell varumärkeskännedom och skapa ny attraktion för märket. Mitt varumärkeskoncept "future.archive" har syftat till att förklara varumärkets historia och ikoniska arkiv och är min vision för märkets framtid. Arbetet har sträckt sig över fem säsonger och är avslutat med kollektionen för hösten och vintern 2020, säger Jens Werner till Habit.

Jens Werner har förutom J. Lindeberg även ett förflutet hos amerikanska Tory Burch och Adidas Y-3.

Sedan i november i fjol har J. Lindeberg en ny vd i Jonas Andersson som efterträdde Johan Mark på posten.

I senaste årsredovisningen, för räkenskapsåret 2018, framgår att bolaget tappade rejält i omsättning och visade röda siffror i fjol. Omsättningen uppgick till 673 miljoner kronor 2018 att jämföra med 733 miljoner kronor 2017 vilket var en minskning om 8 procent.

Läs också: J Lindeberg nyöppnar på Illum

Rörelseresultatet, EBIT, landade på - 36 miljoner kronor i fjol medan rörelseresultatet för 2017 var positivt om nära 8 miljoner kronor.

I årsredovisningen skriver bolaget att ”förändringen av nettoomsättningen kan delvis förklaras med timing-effekter gällande utskicket av vårkollektionen för 2018 till våra asiatiska kunder samtidigt som vi upplevt en tillbakagång på den skandinaviska marknaden inom både wholesale och retail”.

Bolaget skriver också att resultatet påverkats negativt av ”aggressiv tillväxtplan som inte realiserats”.

J. Lindeberg öppnade nyligen en ny butik på NK, i samklang med nya NK Sport, i Stockholm vilken är den första renodlade sportbutikssatsningen för bolaget.

Läs också: Rebellisk hållning

I årsredovisningen skriver bolaget att ”utvecklingen inom de sportrelaterade koncepten, golf och ski, fortsätter att visa en stark tillväxt och utgör nu mer än 50 procent av den totala omsättningen”.

Några beslut om nedläggningar av butiker har ännu inte tagits men bolaget gör en kontinuerlig översyn av butiksnätet, heter det i årsredovisningen.

Till Habit skriver vd Jonas Andersson att processen för att hitta en design director har inletts och att bolaget letar efter en person som kan ta " ett helhetsgrepp på varumärket och J.Lindebergs DNA". 

Mer om: J. Lindeberg
Håll dig uppdaterad med Habit

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Tingsrätten byter ut MQ:s konkursförvaltare – anses jävig

Ackordsförslag från RNB-bolagen – försäljningstapp runt 50 procent

Bruttomarginalerna förväntas försämras för Brothers, Departments & Stores och Polarn O. Pyret.

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Så ska Best of Brands bli en destinationsbutik

Nyhetsbrev

Dansk modekoncern avvecklar säljare och agenter

Arkiv

Granskning av abetsförhållanden: Godkänt för H&M – men branschen under all kritik

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Lanseringsdags för The Wiman

Då öppnar Uniqlo sin andra butik i Sverige

Här stänger ännu ett Åhléns – fjärde nedlagda varuhuset på ett år

Gina Tricot stänger butikerna i Tyskland

Hon blir ny vd för Åhléns

Efterträder Gustaf Öhrn den 1 september.

Invigningsdags för Naturkompaniet

H&M: Brakförlust och stängning av 170 butiker

Nettominskning med 40 butiker när H&M stänger fler butiker än de öppnar.

Butiksnytt
Här satsar Mikael Sandström med ny butik

Storstäderna största förlorarna i pandemin

Newhouse vd:"Just nu är jag försiktigt optimistisk"

I augusti hoppas vd Antonia Häller att Newhouse ska vara ute ur rekonstruktionen som inleddes i mars. Hittills har 1 butik av 14 stängts.

Ska prisa mode- och skönhetsbranschen för NK:s räkning

Butiksnytt
Nytt outletkoncept i Stockholm – fler enheter planeras

Boozt höjer prognos för tillväxt och marginal

Butiksnytt
Andra butiken för Jollyroom: "Är och kommer alltid att vara en e-handlare"

Björn Borg säger upp personal

19 personer på huvudkontoret väntas få gå när sportmodeföretaget sparar för att parera de neagtiva effekterna av coronakrisen.

Zalando öppnar fler butiker

Jobb & Karriär
Blir vd för glasögonjätte

Rejält uppåt för Boohoo

Butiksnytt
Remake öppnar webbutik

Zizzi-ägare kan stänga butiker

Ebbe samarbetar med glasögonproducent

Jobb & Karriär
Ny vd för Hugo Boss

Ännu ett styrelseuppdrag för Tretorns vd

XXL ser ljusning

Kinnevik storsäljer i Zalando

Jobb & Karriär
Från Uniqlo till Marimekko

Halverad försäljning för H&M-gruppen under andra kvartalet

Se alla Företagens egna nyheter

Positivt från nyutexaminerade på Nordiska Textilakademin

Campingtält perfekt för flexibel semester

Lyckad digital examen för Nordiska Textilakademin

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Mönster och Provsömnad i Borås

Syverket hjälper till när det blir fel!

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Sänd till en kollega

0.172