23948sdkhjf

J.Lindebergs kreativa chef lämnar

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Jens Werner kliver av efter knappt två år på posten. "Strategin har förändrats och våra visioner överensstämmer inte längre".

Jens Werner har lämnat rollen som creative director för J.Lindeberg.

Han tillträdde i december 2017 och fick ansvaret för både mode- och sportdelen i en roll som då var nyinrättad. 

Läs också: Rebellisk hållning

Jens Werner internrekryterades till posten då han redan var verksam i modeföretaget som design director och låg bakom bolagets activewear-kollektion, en sportmodekollektionen, som lanserades i butik i januari 2018.

Jens Werner har arbetat för J. Lindeberg sedan i oktober 2016 och har haft som uppdrag att se över alla koncept och arbetade initialt nära Johan Lindeberg, varumärkets grundare, som återigen arbetade som konsult för varumärket under en tid.

I ett mejl till Habit meddelar Jens Werner att “efter de senaste månaderna med interna förändringar i företaget, inklusive ny vd och fokusskifte, har vi beslutat att gå skilda vägar då strategin har förändrats och våra visioner inte längre överensstämmer".

Han har under de senaste två åren arbetat med uppdraget att  presentera en mer sammanhållen look med högteknologiska skidplagg och funktionsplagg för golf som också passar ihop med företagets modedel med skräddat, denim och läder.

Mitt uppdrag har varit att omforma varumärkesimage och produkt, driva och öka internationell varumärkeskännedom och skapa ny attraktion för märket. Mitt varumärkeskoncept "future.archive" har syftat till att förklara varumärkets historia och ikoniska arkiv och är min vision för märkets framtid. Arbetet har sträckt sig över fem säsonger och är avslutat med kollektionen för hösten och vintern 2020, säger Jens Werner till Habit.

Jens Werner har förutom J. Lindeberg även ett förflutet hos amerikanska Tory Burch och Adidas Y-3.

Sedan i november i fjol har J. Lindeberg en ny vd i Jonas Andersson som efterträdde Johan Mark på posten.

I senaste årsredovisningen, för räkenskapsåret 2018, framgår att bolaget tappade rejält i omsättning och visade röda siffror i fjol. Omsättningen uppgick till 673 miljoner kronor 2018 att jämföra med 733 miljoner kronor 2017 vilket var en minskning om 8 procent.

Läs också: Här är branschens ess i denim

Rörelseresultatet, EBIT, landade på - 36 miljoner kronor i fjol medan rörelseresultatet för 2017 var positivt om nära 8 miljoner kronor.

I årsredovisningen skriver bolaget att ”förändringen av nettoomsättningen kan delvis förklaras med timing-effekter gällande utskicket av vårkollektionen för 2018 till våra asiatiska kunder samtidigt som vi upplevt en tillbakagång på den skandinaviska marknaden inom både wholesale och retail”.

Bolaget skriver också att resultatet påverkats negativt av ”aggressiv tillväxtplan som inte realiserats”.

J. Lindeberg öppnade nyligen en ny butik på NK, i samklang med nya NK Sport, i Stockholm vilken är den första renodlade sportbutikssatsningen för bolaget.

I årsredovisningen skriver bolaget att ”utvecklingen inom de sportrelaterade koncepten, golf och ski, fortsätter att visa en stark tillväxt och utgör nu mer än 50 procent av den totala omsättningen”.

Några beslut om nedläggningar av butiker har ännu inte tagits men bolaget gör en kontinuerlig översyn av butiksnätet, heter det i årsredovisningen.

Till Habit skriver vd Jonas Andersson att processen för att hitta en design director har inletts och att bolaget letar efter en person som kan ta " ett helhetsgrepp på varumärket och J.Lindebergs DNA". 

Mer om: J. Lindeberg
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nya modekedjor till Norden när Mall of Tripla öppnar

Så ska Eton leverera snabbare

VRG kämpar på – förändringsarbetet fortskrider

Scorett utvecklar second hand-konceptet

Sellpy gör alla sålda plagg säljbara igen

Medvetna konsumenter driver på hållbar textilproduktion

Calik Denim leder utvecklingen inom ”ansvarsfullt mode”

Nyhetsbrev

Butiksnytt
Anrik vintagebutik till Stockholm

Broadway & Sons öppnar tillfällig butik i Stockholm i veckan.

Arkiv

XXL gör riktad nyemission – grundaren lämnar ordförandeposten

Jobb & Karriär
Nellys vd kliver av

Efterträds tillfälligt av moderbolagets vd Marcus Lindqvist.

Whyreds medgrundare sparkas

Butiksnytt
Här är Gina Tricots nya etableringar

Na-kd investerar 40 miljoner i en helt ny affär

Detta är bolagets enskilt största satsning hittills, säger Jarno Vanhatapio till Habit.

Butiksnytt
Sandqvist lanserar nytt butiksuttryck på ny marknad

Så ska Monki engagera kunderna

Klart: Kappahls ansökan om avnotering godkänd

Digitalt butikskoncept prisat

Nelly lämnar Falkenberg

Marimekko höjer vinstprognos

Twilfits rekonstruktion: "Vi ska signifikant minska antalet butiker"

Styrelseordförande Otto Drakenberg till Habit om Twilfits väg framåt. "Det är viktigt att vi pekar fingret mot oss själva och att vi inte skyller på olika yttre omständigheter".

Twilfit i rekonstruktion

Underklädeskedjan har över 100 miljoner kronor i skulder.

Floyd växer med fler butiker

Spinnova i investeringsrunda

Pure London breddas

Rekordkvartal för Footway – nu väntar expansion

Här är den nya vågen av kreatörer

Hugo Boss sänker prognos för helåret

Indiska hoppas hitta guldkorn i kundernas garderober

Butiksnytt
Na-kd tillbaka i Helsingborg

Wesc ökade förorder: "Ytterligare ett litet steg i rätt riktning"

Vintagekoncept vill öppna i Stockholm

Jobb & Karriär
Från Eton till Nordic Leather Group

Ny e-handelsfusion i outdoorbranschen

Snart nyöppnar Hede Fashion Outlet

Afound byter kurs – ska satsa mer digitalt

Barnklädesföretag tilldelas formpris

Uniqlo har öppnat i Indien – fler butiker väntar

Här öppnar H&M syateljé

Se alla Företagens egna nyheter

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.152