Black Friday växer i Sverige – men det är svårt att nå lönsamhet

| Av Amanda Sundström | Tipsa redaktionen

Det menar Johan Davidson, chefsekonom på Svensk handel.

I takt med att konkurrensen i handeln blir allt intensivare ser vi hur kampanjer och reor blir viktigare för att locka kunderna. Även om försäljningen i många butiker ökar under Black Friday kan det vara en utmaning för handlarna att nå lönsamhet, säger han i ett uttalande.

Läs också: Åhléns laddar för trippelsälj

Enligt uppgifter från Svensk Handel uppger 78 procent av butiksägarna att betydelsen för Black Friday har ökat och bland konsumenterna planerar 45 procent att handla under Black Friday.

Över hälften tänker köpa julklappar.

Försäljningen ökar i november på bekostnad av handeln i december. Det blir därför allt viktigare för handeln att även betrakta slutet av november som en del av julhandeln, säger Johan Davidson.

Black Friday infaller den fjärde fredagen i november och är ursprungligen en tradition från USA kopplad till högtiden Thanksgiving när amerikanerna är lediga.

Mer om: Black Friday


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Trio lämnar Modeverket

Rekryteringsbolaget tappar tre medarbetare som alla går vidare till nya uppdrag.

Sneakeraktör mot nya händer?

Plus

Nätjätten redan här

Amazon gör redan avtryck i handeln: Så mycket klickade svenskar hem varor för det senaste året.

Hon lyser klarast i svensk sportbransch

Vd är årets affärskvinna inom svensk sportbransch om nätverket Divas får välja.

Sportamore ökar inköpen - Kvartalet ger råg i ryggen

Plus

Nytändning på Topeco

Nyhetsbrev

Medgrundare blir vd för Happy Plugs i USA

Arkiv

Dags att anmäla brott i butik

Teater blir cykelbutik – Planerar 40 butiker i Skandinavien

Vd-skifte på Nelly

Hon går in som tillförordnad vd när Jan Wallsin lämnar e-modehandlaren efter mindre än ett år.

Sleepo rekryterar från Svenskt Tenn

Bik Bok bygger om

Nyrenoverad butik på Kungsgatan i Stockholm återinvigs i slutet april.

”Butiken kommer ha hög sportmodegrad”

I slutet av augusti öppnar Sportringen butik om 1 400 kvadratmeter i Stadiums tidigare lokal i Halmstad.

Ny Sverigechef till H&M

Pitti Uomo byter representant

Nytt nummer av Habit

Möt Hannah Widell och Amanda Schulman - modebranschens nya entreprenörer.

Oförändrat i Footway Group

Digital plattform för resttyger

Jobb & karriär
Hon föreslås till Kinneviks styrelse

Styrelseproffs och ledamot i Aktiemarknadsnämnden till Kinnevik.

Nividas öppnar nytt i Stockholm - Därför lämnar 8848 Altitude butikslokalen

Han ritar åt modemärke - Fler än fyra elefanter

Modemärket A Day`s March samarbetar med illustratören, formgivaren och konstnären Owe Gustafson.

JC stämde franchisetagare på miljonbelopp - SR granskar modekedjan

De vet hur 800 miljoner doftar

Jobb & karriär
Ny ordförande hos Babyshop

Jobb & karriär
Hon tar över på Eleven

Kläder och skor – Varugrupper med störst prisökning

Salming stänger och öppnar

Tre lämnar Qliro - Styrelseordförande kliver av

Ny duo till Björn Borg

Butik för Meindl

Här öppnar Wagner

Gant tappar finanschef

Stayhard fortsätter designsamarbete

Presskontakterna plockar in nytt

Jobb & karriär
Han lämnar Kicks

Modekedja poddar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.125