23948sdkhjf

Danskt och svenskt i finalistfältet i Årets denimleverantör 2023

HABIT FASHION AWARDS 2023: Ett danskt och två svenska varumärken har chans att vinna Habits utmärkelse.

Habit Fashion Awards och kategorin Årets denimleverantör gick i fjol till det svenska varumärket Jeanerica. De tre varumärkena som har chans att vinna Habits pris i år är danska Ganni och de svenska varumärkena Eytys och Hope. 

Finalisterna har tagits fram av en jury som består av Tina Foghammar, affärsrådgivare, Magnus Senke, konsult, Thomas Lundberg, Calik Denim som är partner till priset, Freddy Bustos, mediechef på Habit och denimkonnäsörerna Gunilla Gunnarsdotter och Peter Lindh. 

Juryn lyfter fram Hopes ikoniska produkter, funktion, kreativitet, fokus på hållbara initiativ och fortsatta relevans som de främsta styrkorna hos varumärket.

– Hope har sedan starten 2001 skapat ett unikt, originellt och tidlöst dna i sina produkter. Denim och jeans har alltid varit en självklar del och naturlig bas i varumärkets framtoning i alla kollektioner. Inriktningen på unisex där alla jeans märks med två storlekar förstärker det unika som Hope kontinuerligt skapar, säger Peter Lindh. 

Ganni har på ett lekfullt sätt tagit skandinavisk mode för tjejer till en annan nivå, konstaterar Peter Lindh. 

– Kontraster mellan det feminina och det enkla har blivit ett signum för varumärket. Innovativ design, hög kvalitet, transparens och ansvar för hållbarhet betecknar Ganni, som inte bara har lyckats i Skandinavien utan även globalt. Innovation är också något som reflekteras i denimkollektionen. Klassiska jeansplagg får nytt liv med kreativa uttryck, nya silhuetter och unika tvättar.

Svenska Eytys startade sin resa med uttrycksfulla sneakers och baggy jeans till en ”ready to wear”-kollektion som visades i Paris 2019.
– Varumärket har på kort tid utvecklats till ett av de mest intressanta nya varumärkena på marknaden. Eytys uppgraderar femficksjeansen med ett modernt och nyskapande unisexuttryck. Passformer och tvättar får nytt liv med djärva uttryck och proportioner med respekt för traditionell kvalitet och hantverk, säger Peter Lindh.

Tina Foghammar, med närmare 30 år i branschen, framhåller att det har varit roligt att få vara med att ta fram finalisterna.

– Denim har blivit en produkt som är ett måste för alla varumärken i den tid vi lever nu. Det betyder att många som kanske inte har satsat så mycket tidigare har klivit upp och gett denimprodukterna väldigt mycket mer fokus. Därav har de också fantastiska denimkollektioner inom märken som tidigare bara hade denimprodukter, säger hon. 

– Jag är helt säker på att denim har kommit för att stanna som en produktgrupp som bara kommer växa. Vi är kreativa här i skandinaven och har en naturlig känsla för praktiska men också coola kläder vilket jag tycker denim är, fyller Gunilla Gunnarsdotter i. 

Förutom Året denimleverantör delar Habit ut pris i ytterligare tre kategorier: Årets modevarumärke, Årets hållbarhetspris och Årets mönsterkonstruktör. Det sistnämna delas ut för första gången och sätter ljuset på de främsta mönsterkonstruktörerna i Norden.

Vinnarna i Habit Fashion Awards respektive kategori avslöjas under Habits stora branschdag, Habit Modebranschens Dag, den 5 oktober på Auktionsverket i Göteborg.

Artikeln är en del av vårt tema om Habit Fashion Awards.

Kommentera en artikel

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079