23948sdkhjf

Svenskt denimvarumärke tog hem branschpris

Svenska Jeanerica har utsetts till Årets denimmärke på Habit Fashion Awards 2022. Varumärket har utvecklats snabbt på några få år genom att fokusera på långsiktighet och hållbarhet.

– Roligt att få en bekräftelse för det vi gör. Vi har sedan vi startade haft en tro på att skapa ett modernt och klassiskt jeansmärke, säger Jonas Claeson, med ett förflutet bland annat från Acne Studios, som tillsammans med Lena Patriksson Keller grundade Jeanerica 2018.

Denimpriset är det första av tre som delas ut under Habit Modebranschens dag på torsdagen på Auktionsverket i Göteborg. Juryn motiverar valet av Jeanerica med varumärkets genomtänkta koncept med långsiktighet och miljöansvar i fokus. Juryn lyfte också fram perfekt passform, förstklassiga kvaliteter och hållbara värderingar.

– Jag blir lika stolt varje gång jag ser någon på tunnelbanan som bär våra jeans, säger Jonas Claeson under prisceremonin.

JURYNS MOTIVERING:
"Med en perfekt balans mellan de autentiska originalen och de samtida, har varumärkets grundare förfinat enkelheten och skapat moderna klassiker. Med utgångspunkt i en perfekt passform, förstklassiga kvaliteter och hållbara värderingar blir resultatet värdefulla plagg som förblir de nya originalen."

Han och Lena Patriksson Keller träffades första gången när de jobbade tillsammans på H&M. Jeanerica har haft en snabb kommersiell utveckling och är i dag ett modernt premiumvarumärke som erbjuder framför allt jeans, men även jeansjackor, T-shirts, tröjor och stickat.

– Allt är producerat i hållbara, högkvalitativa textiler, passformer och tvättar, säger Jonas Claeson.

Stilen är skandinaviskt minimalistisk och hållbar med enkel och ren design där mycket arbete har lagts på detaljer och att hitta exakt rätt tyger och tvättar. Jeanerica är modesäkert, kollektionerna är både tidlösa och säsongslösa. Varumärket är en reaktion på slit-och-släng mentalitet – köp bättre och inte så ofta.

Idag är Sverige tillsammans med Tyskland och Storbirtannien de största marknaderna, men Jeanerica har framför allt fokus på USA och Japan.

Viktigaste försäljningskanalen är den globala webbutiken där man även har lanserat ett digitalt showroom, men Jeanerica arbetar också med utvalda retailers och återförsäljare. Den digitala plattformen lokalanpassas löpande med flera lokala språk, produkter, betalfunktioner, leveransmetoder och storlekar. 

Artikeln är en del av vårt tema om Habit Fashion Awards.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
FASHIONNET.SE
Gå till jobböversikt
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
1 500 tjänster försvinner från H&M: ”Merparten i Sverige”
Freddy Sobin ny koncernchef för XXL – ”Mest talangfulla inom retail i Norden”
Brist på sorterade textilier bromsar uppskalningen av återvunnet material
Detaljhandeln fortsatte backa i oktober
Till politikerna: Detta skulle underlätta den cirkulära utvecklingen
Textilimportörerna: ”Bryt den protektionistiska handelstrenden”
Andra Nordiska Medier
Dagens Handel
Fri Köpenskap
Transportnet

Sänd till en kollega

0.093