23948sdkhjf

De kan vinna Årets modevarumärke 2023

HABIT FASHION AWARDS 2023: Nu är det klart vilka tre varumärken som har chans att föräras utmärkelsen Årets modevarumärke om delas ut av Habit tillsammans med Zalando.

Finalisterna i kategorin Årets modevarumärke 2023 spänner över kashmirvarumärket Lisa Yang, progressiva Deadwood och hållbarhetsdrivna Bite Studios.

– Att vara nominerad i kategorin Årets varumärke gör oss mycket stolta. Vi lever i en spännande formativ tid just nu och tack vare en tro på teamwork och fokus på talang har vi lyckats ta Bite till ett globalt varumärke i lyxsegmentet, säger William Lundgren, som tillsammans med Veronika Kant står bakom Bite Studios.

Varumärket är baserat på en expressiv minimalism med fokus på ekologiska naturfiber. Sedan förra året är designern Åsa Stenerhag, med bakgrund som chefsdesigner på Toteme, knuten till varumärket. Bite Studios, som backas av bland andra Nudie Jeans, gjorde en nystart för ett par år sedan och omsatte 12 miljoner kronor 2022. För 2023 är prognosen en dubblering.

Lisa Yang har med sina tidlösa plagg av kashmir gjort en aktningsvärd tillväxtresa under de senaste åren och fortsätter på inslagen väg även under 2023. Försäljningsfokus för finalisterna ligger på exportmarknaderna, så även för Lisa Yang som säljs hos 500 återförsäljare globalt med USA och Tyskland som största marknader. Bolaget siktar på att fortsätta att expandera wholesaleaffären.

– Vi är glada över att vara en av finalisterna till Årets modevarumärke. Trots våra svenska rötter och vår skandinaviska design går vi ofta under radarn i Sverige då våra kunder framför allt finns utanför Norden. Vi ser nomineringen både som ett erkännande från våra svenska Lisa Yang-fans och en bekräftelse på ett svenskt modemärkes framgångsrika internationalisering. Vi tar emot nomineringen med stolthet, säger Lisa Yang, som är kreativ chef och grundare tillsammans med maken Samuel Stenberg, vd. 

Den tredje finalisten är Deadwood, grundat av Felix von Badher och Carl Ollson.

– Vi har nog alltid känt oss som outsiders i branschen. Att bli nominerad är lite som att få en förälders uppskattning, man har liksom inbillat sig att man inte behöver den, men det känns ändå rätt skönt när man äntligen får den. Fan, det är rätt mysigt här inne i värmen, säger designer Felix von Bahder, till Habit.

Deadwood har sedan starten 2012 arbetat med spillbitar av läder. Duon debuterade på Köpenhamns modevecka i augusti och gav smakprov på vad som komma skall. I vår- och sommarkollektionen har en klädkollektion av deadstock-tyger adderats.

– Vi vill visa det vackra i det operfekta. Skinnen är nötta och överfärgade. Silhuetterna är starka men slanka med sköra plagg innerst, i kontrast mot något kraftigt, som en rustning, ytterst.

De tre finalisterna har tagits fram av en jury som består av Hugo Wiik, ansvarig för menswear på Arket, Kerstin Syrén, utbildningsansvarig på Nordiska Textilakademin, Karin Hellners, medgrundare till Filippa K, designer och konsult, Johanna Sierra, regional sales manager Nordics på Zalando, Linda Dahnberg, inköpschef hos NK Retail och Habits chefredaktör Kajsa Åström.

Juryn har tittat på en rad kriterier, bland annat design, ekonomisk utveckling och hållbarhet.

– De gör alla en fantastisk resa och håller fast vid sin kärna och sitt dna, vilket har visat sig vara framgångsrikt. Det är genomtänkt, passionerat och imponerande, summerar Linda Dahnberg.

Johanna Sierra preciserar:

– Deadwood skapar unika produkter utifrån ett dedikerat hållbarhetsarbete med upcyclade material. Varumärket är tilldragande och äkta.

– Lisa Yang har utvecklat en fashionabel bredd utifrån ett nischat material, kashmir, och övertygar med en stark tillväxt och en imponerande rörelsemarginal. Ett kvitto om något på framgång, medan Bite Studios har hittat en unik positionering på marknaden och drivs av att förändra en bransch, vilket de inte gör avkall på.

Juryarbetet har pågått sedan i våras och har föregåtts av bland annat intervjuer med varumärkesgrundarna.

– Det är otroligt roligt och utmanande att sitta i juryn. Vi har ett mycket starkt urval av varumärken som skiner på sina egna unika vis. Därför kommer det att bli svårt utse en vinnare, säger Johanna Sierra.

Förutom Året modevarumärke delar Habit ut pris i ytterligare tre kategorier: Årets denimvarumärke, Årets hållbarhetspris och Årets mönsterkonstruktör. Det sistnämna delas ut för första gången och sätter ljuset på de främsta mönsterkonstruktörerna i Norden.

Vinnarna i Habit Fashion Awards respektive kategori avslöjas under Habits stora branschdag, Habit Modebranschens Dag, den 5 oktober på Auktionsverket i Göteborg.

Läs mer här om finalisterna som har chans att vinna Årets hållbarhetspris 2023

Artikeln är en del av vårt tema om Habit Fashion Awards.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094