23948sdkhjf

Ännu ett rekordår för Petra Tungårdens varumärke Adoore

Mer än fördubblar omsättningen och ökar vinsten.

Framgången för influencern och modeentreprenören Petra Tungårdens varumärke Adoore fortsätter. Varumärket ökade omsättningen med 175 procent under det brutna räkenskapsåret 2020/2021 som avslutades i september, enligt årsredovisningen.

Omsättningen för bolaget Endoore uppgick till närmare 39 miljoner kronor jämfört med 14 miljoner under 2019/2020, vilket var förkortat till nio månader. Rörelseresultatet, EBITDA, landade på 14 miljoner kronor jämfört med 5 miljoner kronor under motsvarande period året före. Rörelsemarginalen landar på 37 procent.

Året som har gått beskrivs som omtumlande med bland annat ökade priser på frakt. Planen är att fortsätta att växa med lönsamhet på etablerade marknader. Företagets e-handelsmarknader är Sverige, Norge (juni 2021), Finland och Nederländerna, där varumärket lanserades under våren. Varumärket säljs också hos ett antal utvalda fysiska återförsäljare. 

 Petra Tungården äger 95 procent av företagets aktier sedan sommaren 2020 då hon köpte ut medgrundaren Freddie Larsson från bolaget. 

Varumärket lanserades i december 2017. Sedan 2019 är klänningar Adoores signum och utgör 97 procent av kollektionen. Vår och sommar de viktigaste säsongerna. Tillverkningen ligger i Kina men planen är att flytta delar av produktionen till Europa under 2024. 

Lyssna till Petra Tungården under Habit Modebranschens Dag den 6 oktober i Göteborg. Läs mer här.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
FASHIONNET.SE
Gå till jobböversikt
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Johan Lindeberg lämnar BLK DNM och byter namn: "Jag har funnit ny frihet"
Här är Best of Brands comeback – nya vd:n siktar på 75 miljoner i omsättning
H&M drar kollektionerna till sin spets med Snapchat
Så vände Ellen Dixdotter By Malene Birger: ”Det är sjukt viktigt att vara sjukt tydlig”
Kappahl ska göra alla plagg spårbara
Selam Fessahaye kan vinna pris under Köpenhamns modevecka
Andra Nordiska Medier
Dagens Handel
Fri Köpenskap
Transportnet

Sänd till en kollega

0.141