Ännu ett rekordår för Petra Tungårdens varumärke Adoore
Framgången för influencern och modeentreprenören Petra Tungårdens varumärke Adoore fortsätter. Varumärket ökade omsättningen med 175 procent under det brutna räkenskapsåret 2020/2021 som avslutades i september, enligt årsredovisningen.
Omsättningen för bolaget Endoore uppgick till närmare 39 miljoner kronor jämfört med 14 miljoner under 2019/2020, vilket var förkortat till nio månader. Rörelseresultatet, EBITDA, landade på 14 miljoner kronor jämfört med 5 miljoner kronor under motsvarande period året före. Rörelsemarginalen landar på 37 procent.
Året som har gått beskrivs som omtumlande med bland annat ökade priser på frakt. Planen är att fortsätta att växa med lönsamhet på etablerade marknader. Företagets e-handelsmarknader är Sverige, Norge (juni 2021), Finland och Nederländerna, där varumärket lanserades under våren. Varumärket säljs också hos ett antal utvalda fysiska återförsäljare.
Petra Tungården äger 95 procent av företagets aktier sedan sommaren 2020 då hon köpte ut medgrundaren Freddie Larsson från bolaget.
Varumärket lanserades i december 2017. Sedan 2019 är klänningar Adoores signum och utgör 97 procent av kollektionen. Vår och sommar de viktigaste säsongerna. Tillverkningen ligger i Kina men planen är att flytta delar av produktionen till Europa under 2024.
Lyssna till Petra Tungården under Habit Modebranschens Dag den 6 oktober i Göteborg. Läs mer här.