23948sdkhjf

KRÖNIKA: Augusti når inte ända fram

Mikael Sandström spår augustis försäljning och vad som väntar i höst.

De flesta med robotgräsklippare lär ge dem ett namn. Min heter Robert the Robot, vardagligen bara Robert. När jag tittade på hans farande fram och tillbaka kom jag att tänka på Norge. En gräsklipparrobot lär ha någon form av logik i sitt klippande men att räkna ut vilken riktning den ska ta är helt oförutsägbart. Ungefär som kobingo. Så är det också med Norge. Omöjligt att veta om det ska öppna sina gränser, vilka svenska landskap som det är okej att åka till och från, när och hur.

Gränshandeln har en hopplös uppgift att planera när butiken ska öppna eller stänga, om det behövs personal eller de måste permitteras, köpa in varor eller slå igen orderböckerna. Ibland undrar jag om de gör detta för att skydda sina egna överbeskattade varor, med sin sockerskatt, höga alkoholskatt och allt annat som de har lyckats dra upp priset med så att Sverige framstår som ett lågprisparadis.

Med undantag av gränshandeln har modebutikerna i Sverige gått hyfsat i augusti. Däremot skulle det förvåna mig om tappet från i fjol tas igen, då kläder minskade 18 procent och skoförsäljningen blev minus 26,6 procent. Den fysiska handeln var än värre, med –22,3 procent för kläder medan skohandeln tappade nästan 30 procent.

Den fysiska handeln kommer att visa upp bättre tillväxt än e-handeln och den bästa återhämtningen kommer vi att se i köpcentrum i mellanstora städer där tappet var som störst i fjol. Storstädernas centrum och deras gallerior har fortfarande svårt att komma upp i pre-coronasiffror. Återhämtningen för gränshandeln får vänta tills vidare, eftersom försäljningen är i händerna på den norska regeringen.

Min prognos för augustis försäljning är en ökning mot förra året på 15–18 procent för hela modebranschen, i det nedre skiktet för kläder och det högre för skor.

En annan anledning till att augustis försäljningssiffror inte kommer att nå upp till tappet i augusti 2020 beror på färre reavaror och leveransförseningar för höstkollektionerna. De lite mer exklusiva varumärkena med tillverkning i närområdet som Tjeckien, Rumänien och Turkiet har drabbats betydligt mildare än Fjärran östernproduktionen. Däremot kan branschen glädja sig åt högre marginaler efter fjolårets coronapressade rabatter och de små realagrena.

Dessvärre tror jag leveransförseningarna fortsätter. Många av länderna i Asien har ju under våren och sommaren drabbats av deltaviruset med nedstängda fabriker som följd. De varor som vi borde ha fått i augusti och början av september tillverkades i hög utsträckning innan pandemin slog till med sin fulla kraft. Nu ligger de på båt men med oklar ankomst- och lossningstid. Höstens senare leveranser skulle ha tillverkats när den andra vågen slog till. De varor som ska komma i vår borde ligga på tillverkningsbordet nu och en eller två månader framåt. Men i dag står fabrikerna ännu mer stilla, så även nästa vår kommer branschen att drabbas av både annullerade och försenade leveranser, även om kaoset i hamnarna och containerbristen blir bättre.

Att vi lever i en sammanvävd värld har vi fått bevis på under det senaste året, om nu någon har tvivlat.

Mikael Sandstöm

Artikeln är en del av vårt tema om Krönika.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125