23948sdkhjf

Pitti Uomo gör sig redo för fysisk mässa igen: "Marknaden är högst oförutsägbar"

På onsdag öppnar modemässan Pitti Uomo fyisiskt igen och i samklang med barnmode- och materialmässorna.

Herrmodemässan Pitti Uomo i Florens gör sig redo för att välkomna besökare till ett fysisk evenemang  i Fortezza da Basso i Florens igen efter att tvingats till att skjuta upp flera upplagor av mässor på grund av coronapandemin.

Årets upplaga äger rum än dryg vecka senare än brukligt och den kommande hundrade upplagan, Pitti Uomo 100, av mässan öppnar den 30 juli och pågår till den 2 juli.

Årets upplaga av herrmodemässan arrangeras också för första gången i samklang med barnmodemässan Pitti Bimbo och även med materialmässan Pitti Filati.

Habit ställde ett par frågor till mässgeneral och vd Raffaello Napoleone, om att välkomna besökare fysiskt igen och hur den närmaste framtiden för fysiska mässor kommer att te sig.

Hur känns det att öppna mässan fysisk igen? Vad blir den stora skillnaden mot tiden innan pandemin?

– Vi är mycket stolta över att den italienska och internationella modebranschen så smått börjar att återhämta sig och jag tycker mig se mycket positiva rörelser och de första tecknen på återhämtning, och att många modeföretaget svarar med ny vitalitet och optimism.

– Skillnaden mot tidigare är att det i detta skede inte finns någon säkerhet om hur marknaden och modebranschen kommer att utvecklas och huruvida slutkunderna är benägna att konsumera och visa intresse för mode på samma vis som tidigare igen. Även om företagen har en mycket positiv inställning till en första återhämtning verkar marknaden och slutkonsumenternas attityder fortsatt vara långsamma och högst oförutsägbara.

Pitti Uomo har på grund av coronapandemin tvingats ställa in de senaste upplagorna för att istället satsa mer digitalt? Vad tar ni med er av att ha gjort den här digitala investeringen och hur ska den digitala plattformen utvecklas? Får vi vänja oss vid mer digitala mässlandskap framgent?

– Vi påbörjade arbetet med vår digitala plattform för 12 år sedan och med e-pitti så vi känner oss väldigt bekväma, naturligtvis måste vi förbättra och påskynda utvecklingen av Pitti Connect. Den digitala världen är ett utmärkt tillfälle att vara närmare marknaden, företagen och hålla kontakten med våra utställare och våra kunder under hela året. Från och med nu och för framtiden måste det fysiska och det digitala alltid vara i synergi men där det fysiska fortsättningsvis alltid kommer att utgöra drivkraften som ska stödjas av en ökad digital närvaro.Vägen framåt är en kombination av det båda plattformarna tillsammans.

Ska Pitti Uomo utveckla nya samarbeten; både digitalt och fysiskt med andra mässor?

– Vår strategi har alltid varit ha fokus på Florens och vara delaktiga i att utveckla staden. Det är en unik fysisk miljö som inte kan replikeras på något sätt eller någon annanstans i världen. Vi är dock öppna för synergier och för att utvärdera möjliga samarbeten.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.078