23948sdkhjf

Björn Borg tappade 18 procent i omsättning i fjärde kvartalet

Målet till den miljard kronor som vd Henrik Bunge har strävat mot blev längre under 2020, enligt bolagets rapport.

Omsättningen under fjärde kvartalet 2020, oktober--december, sjönk med drygt 18 procent till 160,4 miljoner kronor jämfört med 196,4 miljoner under motsvarande period 2019. Även om bolagets egna e-handel hade medvind och ökade med 53 procent, var det inte tillräckligt för att kompensera för det totala tappet. Den egna e-handeln uppgick till 24,9 miljoner kronor jämföt med 16,2 miljoner under motsvarande kvartal 2019. När e-handelsåterförsäljare inkluderas hamnar intäkterna på 56,1 miljoner kronor, en ökning med 9 procent jämfört med fjärde kvartalet 2019. Rörelseresultatet stärkes från 1,4 miljoner kronor till 6,5 miljoner. 

Under helåret, januari--december 2020, föll omsättningen med 6,8 procent till 705,2 miljoner kronor jämfört med 756,9 miljoner under 2019. Den egna e-handeln ökade med 38 procent till 83,3 miljoner kronor jämfört med 60,2 milljoner 2019. Räknas även försäljningen från e-handelsåterförsäljarna in blev resultatet en omsättnig på 227,8 miljoner kronor jämfört med  195 miljoner under 2019, vilket är en ökning med 17 procent. Under fjolåret sjönk rörelseresultatet till 33,7 miljoner kronor jämfört med 51,4 miljoner under 2019.

Till årsstämman föreslår styrelsen en utdelning på 1,50 kronor per aktie, eller närmare 38 miljoner kronor totalt. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094