23948sdkhjf

Morris lägger ned dammodelinjen

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Läggs ned efter sju år när modebolaget lägger allt fokus på kärnprodukten.

Modemärket Morris Stockholm, grundat 2004, har tagit beslutat om att att lägga ned dammodelinjen Morris Lady Collection med omedelbar verkan. 

Läs också: Morris Stockholm skiftar vd och letar ny butikslokal

Sista kollektionen för dammodelinjen blir en mindre kollektion som släpps i maj.

Morris Lady grundades 2013 och i fjol uppgav modeföretaget, i samband med tillsättningen av en ny designer, att utvecklingen av dammodekollektionen varit stadig sedan starten och att linjen stod för ungefär en tredjedel av företagets totala omsättning. 

Trots det väljer nu modebolaget att gå tillbaka till kärnprodukten och  fokusera på herrmodelinjerna.

Given uppges inte vara en effekt av pågående coronapendemi utan beslutet är en del i en tillväxtstrategi modebolaget arbetet utifrån sedan sommaren 2019 och  där stort fokus ligger på varumärkesbyggandet framgent. 

"Morris Stockholm har sedan sommaren 2019 kartlagt en tillväxtstrategi för företaget, drivet av ett starkt varumärkeserbjudande till våra konsumenter, och en kompetent och driven organisation och ledning för att få saker att hända", uppger modebolaget i ett pressmeddelande.

-Vi tror att det nu mer än någonsin är avgörande att vara tydlig och konsekvent i  varumärkeserbjudande och med vilka vi är. Framöver går vi tillbaka till våra rötter och vår kärnverksamhet. Det med en vision att vara det självklara valet för den medvetna mannen och genom att klä honom i en tidlös, klassisk stil,kan vi vara stolta över att kunna erbjuda honom högkvalitativa produkter och härliga Morrisstunder genom att ha rätt kompetens internt, starkt partnerskap i hela vårt värdekedja och nära koppling till våra kunder, säger Nina Olufsen, vd, i en kommentar.

Sommaren 2018 sålde Morris Stockholms grundare Jan och Eva Alsén  60 procent av J.M Alsén Design AB, som äger Morris Stockholm, till norska Holta Invest.

I augusti i fjol lämnade tidigare vd Magnus Åberg posten efter två år och då gick tidigare styrelseordförande och vd i holdingbolaget, Nina Olufsen, först in som tillfördordnad vd men är nu vd för det Boråsbaserade modebolaget. I samma veva stängde modebolaget butiken i Stockholms city.

Håll dig uppdaterad med Habit

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu

Lexington etablerar sig i Polen och öppnar första butiken i Paris

Företaget fortsätter att expandera på flera marknader trots coronakrisen.

Tommy Hilfiger i samarbete med japanskt varumärke

Svenskt företag bakom kändisars munskydd – lagret slutsålt

Esprit och Afound har funnit varandra

Samarbetet gäller både Afounds butiker och digitala marknadsplats.

Egen NK-avdelning för Saint Laurent

Mandel Design köper Smallroom – räknar med synergier

Nyhetsbrev

Kicks lanserar nytt varumärke i höst

Arkiv

Na-kd i samarbete med Tiktok-stjärnor

Tyska tvillingarna Lisa and Lena i ettårigt samarbete med modenäthandlaren.

Sir of Sweden köper Oscar of Swedens inkråm

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Tumba centrum tappar H&M

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Tingsrätten byter ut MQ:s konkursförvaltare – anses jävig

Ackordsförslag från RNB-bolagen – försäljningstapp runt 50 procent

Bruttomarginalerna förväntas försämras för Brothers, Departments & Stores och Polarn O. Pyret.

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Så ska Best of Brands bli en destinationsbutik

Dansk modekoncern avvecklar säljare och agenter

Granskning av abetsförhållanden: Godkänt för H&M – men branschen under all kritik

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Lanseringsdags för The Wiman

Då öppnar Uniqlo sin andra butik i Sverige

Här stänger ännu ett Åhléns – fjärde nedlagda varuhuset på ett år

Gina Tricot stänger butikerna i Tyskland

Invigningsdags för Naturkompaniet

Boozt höjer prognos för tillväxt och marginal

Zalando öppnar fler butiker

Jobb & Karriär
Blir vd för glasögonjätte

Rejält uppåt för Boohoo

Butiksnytt
Remake öppnar webbutik

Ebbe samarbetar med glasögonproducent

Zizzi-ägare kan stänga butiker

Jobb & Karriär
Ny vd för Hugo Boss

Ännu ett styrelseuppdrag för Tretorns vd

XXL ser ljusning

Kinnevik storsäljer i Zalando

Se alla Företagens egna nyheter

Positivt från nyutexaminerade på Nordiska Textilakademin

Campingtält perfekt för flexibel semester

Lyckad digital examen för Nordiska Textilakademin

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Mönster och Provsömnad i Borås

Syverket hjälper till när det blir fel!

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Sänd till en kollega

0.125