23948sdkhjf

Boråsföretag lanserar cirkulär kollektion

| Av Peter Olofsson | Tipsa redaktionen

Arbetsklädesföretag lanserar första cirkulära kollektion baserad på överblivna tyger från underklädesjätten Swegmark of Sweden och i samarbete med Rekotex.

– Den här första kollektionen är begränsad men planen är att göra en till två kollektioner per år där vi använder oss av redan producerade tyger, säger Helen Landerborn, vd på Hejco.

Läs också: Bara en av tjugofem vet att kläder som återvinns inte kan bli nya

Arbetsklädesföretaget Hejcos nya kollektion består inte enbart av sportigare plagg i överblivet funktionsmaterial. Den är dessutom helt cirkulär. En kombination som Emma Ivarsson, product manager, tror gör kollektionen unik och tillgodoser flera behov hos framförallt den yngre generationen.

– Fler och fler använder sig av funktionsmaterial på jobbet, så efterfrågan har varit ganska stor. Att göra en cirkulär kollektion kändes som en självklarhet i och med medvetenheten hos vår målgrupp, speciellt hos den yngre. Det ligger även helt i linje med vårt övriga hållbarhetsarbete.

Enligt Ivarsson har textilbranschen en enorm påverkan på miljön, framförallt i produktionsledet. Genom att ta tillvara på tyger av hög kvalitet som redan har producerats finns det mycket att vinna. Något som Marie Jonsson, grundare av Rekotex, håller med om.

– Sedan starten för två år sedan har vi sålt nästan 20 000 meter, eller cirka 10 000 kg, överproducerade tyger till företag som Hejco. För varje kilo tyg som de återanvänder istället för att köpa nytt innebär det en besparing på cirka 10 000 liter vatten och upp till 1 kg kemikalier, beräknat på nyproducerad bomull, säger hon.

Läs också: Använd plagget fler gånger, halvera klimatpåverkan

En ny inriktning av produktion

Rekotex digitala plattform är som ett Tinder för företag som jobbar inom textilbranschen. Baserat på kriterier som exempelvis material, mängd och färg blir företag ihopmatchade med varandra. Den här gången fanns Swegmarks tyg redan i samma land som Hejcos produktion vilket gjorde att de dessutom undvek onödiga transporter.

– Vi ser samarbetet med Rekotex och Hejco som strategiskt viktigt för att kunna återbruka överbliven metervara som ett producerande företag. Vi är mycket glada att vi har hittat samarbetspartners som Hejco där vi tillsammans kan påvisa en ny inriktning av produktion och återbruk, där en plattform som Rekotex är enormt bra för att föra oss företag samman. Vi hoppas kunna fortsätta med vårt samarbete i framtiden, säger Christina Holmqvist, vd på Swegmark of Sweden.

Hejcos cirkulära kollektion består av ett par leggings med hög midja och två mobilfickor, samt en topp med figurnära passform och tre funktionella fickor. Färgskalan är grå melange och lila med storleksrangen 2XS-3XL.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nya riktlinjer för hur handeln ska minska smittspridningen

Datum fast för Copenhagen Fashion Week och mässorna – samarbetar för att möta branschens behov

Underklädeskoncern stödjer sjukvård under coronakrisen

Cavaliere ställer om produktion – syr munskydd och läkarrockar

Zalando vinstvarnar

Puma tar ett rejält miljösprång

Globala sportmärket Puma samarbetar med First Mile. Två miljoner PET-flaskor har blivit en helt ny sportkollektion för idrottare över hela världen.

Nyhetsbrev

Årets pristagare av Global Change Award 2020

Arkiv

Lexington Company: ”Tuffa tider föder också kreativitet”

Konkurserna minskar – dramatisk ökning av rekonstruktioner

XXL tar in kapital

Jobb & Karriär
Nu har modehandlarens nya vd tillträtt

Bubbleroom varslar efter stort försäljningsras

Nu utformas paket om hyresreduceringar

Svensk Handel, Visita och Fastighetsägarna uppmanar alla medlemmar att agera och inte avvakta i väntan på detaljerna.

Moda byter månad

Butiksnytt
Ska inspirera med tvådagarskoncept

Gap fortsätter hålla butiker stängda

Plus

Modeskolor släpar efter digitalt

Flera modeveckor inställda

Herrmodeveckor ställs in eller får nya datum.

Eton startar välgörenhetsinitiativ

Tyska dotterbolag för Esprit i rekonstruktion

Designer-trio i Habits webbinarie

Vilket utrymme finns det för personlighet som frilansande designer, hur generös är branschen och varför är mentorskap en god idé?

Fritt hem från Stockholmscentrum

AMF Fastigheters giv för att stötta de fysiska butikerna i centrumen.

Gant avslutar samarbete med kinesisk distributör

H&M vill se hyreslättnader

Stora kedjor vägrar betala tyska hyror

Klädgrossist i konkurs

Så påverkar coronapandemin Odd Molly

Förbud mot sammankomster med över 50 personer

Butiksnytt
Här flyttar Remake in

Daymaker i konkurs

Fraktens Klarna tar in nytt kapital – ska växa till nya marknader

Berlins i konkurs

"Fastighetsägarna kan inte agera domare"

Performance Days inställd

Branschorganisation byter namn

Nike över förväntan

UC: För tidigt att sia om konkursläget i detaljhandeln

Se alla Företagens egna nyheter

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Jeansverket rekryterar entreprenören Christoffer Lindqvist

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Sänd till en kollega

0.126