23948sdkhjf

Björn Borgs skosegment ökar tresiffrigt – ras för underkläder

Flera kategorier hade medvind medan underkläder och väskor gick åt motsatt håll.   

Björn Borg, som säljer underkläder, sportkläder, skor och väskor, redovisar en ökad omsättning under första kvartalet i år jämfört med motsvarande period året före. Omsättningen steg 9,0 procent till 280 miljoner kronor jämfört med 257 miljoner kronor. Det framgår av bolagets delårsrapport som släpptes under torsdagskvällen, samma dag som årsstämman ägde rum. 

Särskilt bra gick det för skosegmentet som Björn Borg tog hem i egen regi för ett år efter att ha sagt upp avtalet med licenspartnern. Skoförsäljningen ökade med 208 procent jämfört med fjolårets kvartal. Även sport ökade.  

– Vår tillväxt under kvartalet drivs främst av våra strategiska fokusområden skor och sportkläder. Försäljningen av underkläder minskar däremot med 12 procent under kvartalet, vilket uteslutande beror på senare leveranser jämfört med föregående år. Kategorin väskor visar också en nedgång på 8 procent, medan strumpor ökar med imponerande 25 procent. Trots den kyliga våren har även vår badkollektion utvecklats mycket väl och växer med 25 procent, säger vd Henrik Bunge i en kommentar till rapporten.

Sett till försäljningskanaler fortsatte bolagets egen e-handel att leverera tillväxtsiffror, upp 26 procent, även grossisthandeln, som är den största kanalen, hade en tillväxt på 11 procent. Däremot tappade de egna butikerna, i jämförbara enheter var försäljningen ned med 4 procent. Även distributörsledet var ned och rasade 21 procent jämfört med föregående års första kvartal.

Bolagets rörelseresultat uppgick till 34,2 miljoner kronor jämfört med 33,5 miljoner kronor, med en rörelsemarginal på 12,2 procent jämfört med 13,0 procent. Resultatet efter skatt blev 35,9 miljoner kronor, en ökning med 69 procent mot föregående år. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.066