23948sdkhjf

Fenix Outdoor försiktigt inför 2020

| Av Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Förväntar sig att den nya digitala organisationen ska börja leverera result.

Friluftsföretaget Fenix Outdoors vd Martin Nordin uppger att bolaget är försiktigt inför 2020. "Vi står fortsatt inför utmaningar", skriver Fenix Outdoor-chefen som dock pekar på att bolaget inte har sett några stora negativa effekter från vädret när det gäller den positiva utvecklingen av orderböckerna för 2020.

Martin Nordin hoppas att företaget äntligen ska kunna visa effekt och besparing från sin nya logistiska struktur under året.

"Vi förväntar oss också att vår nya digitala organisation börjar leverera resultat. Vi kommer dock bromsa upprättandet av nya butiker i både Tyskland och Nordamerika.

I Tyskland för att få en helårsutvärdering av de nya butikerna, så att vi kan fatta bättre beslut. I USA för att optimera den operativa modellen och vara beredd på de osäkerheter ett valår kan skapa", resonerar Fenix Outdoor-chefen.

Vidare uppger han att bolaget naturligtvis inte kan ignorera effekterna av Corona-viruset och de effekter som det kommer att få på världshandeln. "Om Corona-effekten fortsätter tror vi att det kommer att ha en övergripande negativ effekt på vår bransch från åtminstone två håll. För det första kan minskningen av turism och vilja för människor att samlas i grupper ge allvarliga effekter på detaljhandeln totalt sett. För det andra finns det en risk att det, om det pågår för länge, kommer ha en negativ effekt på många delar av den asiatiska försörjningskedjan för Europa och Nordamerika", skriver Martin Nordin.

Han framhåller att Fenix Outdoor visserligen är ganska oberoende i Kina i sig, men noterar att det finns en risk att smittan skulle kunna sprida sig till andra delar av Asien. "Vi övervakar situationen noga och jag är övertygad om att vi är så förberedda vi kan vara. På grund av detta måste vi vara försiktiga i all vår verksamhet och vara beredda på nästan vad som helst", uppger Fenix Outdoor-chefen i bokslutsrapporten.


Friluftsföretaget Fenix Outdoor redovisar ett ebitda-resultat om 19,6 miljoner euro (17,5) för det fjärde kvartalet 2019.

Av ökningen är 6,5 miljoner euro relaterad till avskrivningar för tillämpning av IFRS 16. Rörelseintäkterna uppgick till 150 miljoner euro (141). Rörelseresultatet blev 8,5 miljoner euro (12,6), och resultatet före skatt uppgick till 6,1 miljoner euro (12,1).

Bolaget tog negativa engångskostnader om 0,8 miljoner euro för organisatoriska förändringar under det fjärde kvartalet, hänförliga till förändring av distributionskanaler. "Vi har också mera permanenta kostnadsökningar som har kommit in tidigare än väntat och utöver plan för att expandera våra digitala avdelningar och bygga upp en bättre intern kompetens", skriver Fenix i rapporten. Bolagets resultat per aktie uppgick till 0:13 euro (0:67). En utdelning om 12:00 kronor per aktie föreslås för helåret 2019 (12:00).

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Så halverades Isbjörns returer

Barnklädesmärket har hittat ett sätt att minska e-handelsreturerna med 50 procent.

Butiksnytt
Här öppnar Totême

Tillväxtraketen Totême planerar öppna tre nya butiker under året, varav två utomlands.

Stand Studio breddas

I takt med att bolaget växer utökas kollektionen till ett fullskaligt sortiment.

Plus

Sätila of Sweden: "Stor potential på flera marknader"

Mässor i Italien ställs in

Jobb & Karriär
H&M-konkurrent rekryterar från H&M

Nya ägarna till Forever 21 tillsätter Daniel Kulle som vd.

Nyhetsbrev

Secondhand egen kategori hos Zalando

Arkiv

Jobb & Karriär
Hon ska minska Bubblerooms returer

E-handlaren rekryterar från Nelly. Tar plats i ledningsgruppen.

Avtalsrörelsen
Vill ha individuella löner för handelns tjänstemän

Butiksnytt
Emmaus tredje second hand-butik

Hållbarhetsexpert från H&M till Habits seminarium

Jobb & Karriär
Myrorna rekryterar kommunikationschef

Jollyrooms första butik – planerar fysisk expansion

E-handlaren öppnade första butiken i veckan. Vill satsa i huvudstäderna i Norden.

Butiksnytt
Samsøe Samsøe öppnar i Göteborg

Lager 157 går in på nya marknader

Miljardbolaget vill växa i Norden. Här är planen.

Forever 21 lever vidare trots konkursen

Jill Sanders till Prada

Miuccia Prada och Raf Simons ska dela lika på det kreativa arbetet.

Underklädeskomet ska växa med e-handel

”Rustar bolaget för fortsatt expansion”. Rekryterar chef från Resia.

Bh-experter i Victoria's Secrets nya svenska butik

Här är trenderna i handeln

Digitala provrumsspeglar, hologram och doftmoln bland det som väckte mest uppmärksamhet på Euroshop.

Plus

Ben Gorhamns mot nya höjder

Ben Gorham gick in i projektet med hull, hår och en fjällvandring i Riksgränsen. Designsamarbetet med Peak Performance släpps i butik i slutet av februari. I december förärades han Habit Modegalans hederspris.

H&M erbjuder fossilfria leveranser ihop med Instabox

Så sålde Boozt – uppdaterar finansiella mål

Minskat resultat för Björn Borg

Positivt för Lexington – men modeförsäljningen minskar

Jobb & Karriär
Lämnar Indiska för Akademibokhandeln

Gant drar i gång auktion

H&M ser inga större leveransförseningar från Kina ännu

Jobb & Karriär
Hon blir ansvarig för Arket

Jobb & Karriär
Från Nelly till Paul Brunngård

Jobb & Karriär
Ny driftschef hos Löplabbet

Gant-grundare har sålt allt i Odd Molly

Boråsföretag lanserar cirkulär kollektion

Så ska Gant bli mer hållbart – listar nya initiativ

Butiksnytt
Här nyöppnar Deichmann

Fortsatt supertrögt för Odd Molly – tappar försäljning

Se alla Företagens egna nyheter

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

Sänd till en kollega

0.133