23948sdkhjf

Fenix Outdoor försiktigt inför 2020

| Av Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Förväntar sig att den nya digitala organisationen ska börja leverera result.

Friluftsföretaget Fenix Outdoors vd Martin Nordin uppger att bolaget är försiktigt inför 2020. "Vi står fortsatt inför utmaningar", skriver Fenix Outdoor-chefen som dock pekar på att bolaget inte har sett några stora negativa effekter från vädret när det gäller den positiva utvecklingen av orderböckerna för 2020.

Martin Nordin hoppas att företaget äntligen ska kunna visa effekt och besparing från sin nya logistiska struktur under året.

"Vi förväntar oss också att vår nya digitala organisation börjar leverera resultat. Vi kommer dock bromsa upprättandet av nya butiker i både Tyskland och Nordamerika.

I Tyskland för att få en helårsutvärdering av de nya butikerna, så att vi kan fatta bättre beslut. I USA för att optimera den operativa modellen och vara beredd på de osäkerheter ett valår kan skapa", resonerar Fenix Outdoor-chefen.

Vidare uppger han att bolaget naturligtvis inte kan ignorera effekterna av Corona-viruset och de effekter som det kommer att få på världshandeln. "Om Corona-effekten fortsätter tror vi att det kommer att ha en övergripande negativ effekt på vår bransch från åtminstone två håll. För det första kan minskningen av turism och vilja för människor att samlas i grupper ge allvarliga effekter på detaljhandeln totalt sett. För det andra finns det en risk att det, om det pågår för länge, kommer ha en negativ effekt på många delar av den asiatiska försörjningskedjan för Europa och Nordamerika", skriver Martin Nordin.

Han framhåller att Fenix Outdoor visserligen är ganska oberoende i Kina i sig, men noterar att det finns en risk att smittan skulle kunna sprida sig till andra delar av Asien. "Vi övervakar situationen noga och jag är övertygad om att vi är så förberedda vi kan vara. På grund av detta måste vi vara försiktiga i all vår verksamhet och vara beredda på nästan vad som helst", uppger Fenix Outdoor-chefen i bokslutsrapporten.


Friluftsföretaget Fenix Outdoor redovisar ett ebitda-resultat om 19,6 miljoner euro (17,5) för det fjärde kvartalet 2019.

Av ökningen är 6,5 miljoner euro relaterad till avskrivningar för tillämpning av IFRS 16. Rörelseintäkterna uppgick till 150 miljoner euro (141). Rörelseresultatet blev 8,5 miljoner euro (12,6), och resultatet före skatt uppgick till 6,1 miljoner euro (12,1).

Bolaget tog negativa engångskostnader om 0,8 miljoner euro för organisatoriska förändringar under det fjärde kvartalet, hänförliga till förändring av distributionskanaler. "Vi har också mera permanenta kostnadsökningar som har kommit in tidigare än väntat och utöver plan för att expandera våra digitala avdelningar och bygga upp en bättre intern kompetens", skriver Fenix i rapporten. Bolagets resultat per aktie uppgick till 0:13 euro (0:67). En utdelning om 12:00 kronor per aktie föreslås för helåret 2019 (12:00).

Håll dig uppdaterad med Habit

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu

Svenskt företag bakom kändisars munskydd – lagret slutsålt

Esprit och Afound har funnit varandra

Samarbetet gäller både Afounds butiker och digitala marknadsplats.

Mandel Design köper Smallroom – räknar med synergier

Kicks lanserar nytt varumärke i höst

Egen NK-avdelning för Saint Laurent

Na-kd i samarbete med Tiktok-stjärnor

Tyska tvillingarna Lisa and Lena i ettårigt samarbete med modenäthandlaren.

Nyhetsbrev

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Arkiv

Sir of Sweden köper Oscar of Swedens inkråm

Tumba centrum tappar H&M

Tingsrätten byter ut MQ:s konkursförvaltare – anses jävig

Ackordsförslag från RNB-bolagen – försäljningstapp runt 50 procent

Bruttomarginalerna förväntas försämras för Brothers, Departments & Stores och Polarn O. Pyret.

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Dansk modekoncern avvecklar säljare och agenter

Så ska Best of Brands bli en destinationsbutik

Granskning av abetsförhållanden: Godkänt för H&M – men branschen under all kritik

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Lanseringsdags för The Wiman

Gina Tricot stänger butikerna i Tyskland

Då öppnar Uniqlo sin andra butik i Sverige

Här stänger ännu ett Åhléns – fjärde nedlagda varuhuset på ett år

Hon blir ny vd för Åhléns

Efterträder Gustaf Öhrn den 1 september.

Invigningsdags för Naturkompaniet

Boozt höjer prognos för tillväxt och marginal

Zalando öppnar fler butiker

Jobb & Karriär
Blir vd för glasögonjätte

Rejält uppåt för Boohoo

Butiksnytt
Remake öppnar webbutik

Ebbe samarbetar med glasögonproducent

Zizzi-ägare kan stänga butiker

Jobb & Karriär
Ny vd för Hugo Boss

Ännu ett styrelseuppdrag för Tretorns vd

XXL ser ljusning

Kinnevik storsäljer i Zalando

Jobb & Karriär
Från Uniqlo till Marimekko

Se alla Företagens egna nyheter

Positivt från nyutexaminerade på Nordiska Textilakademin

Campingtält perfekt för flexibel semester

Lyckad digital examen för Nordiska Textilakademin

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Mönster och Provsömnad i Borås

Syverket hjälper till när det blir fel!

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Sänd till en kollega

0.125