Aim’n på väg mot en halv miljard – ”Extremt stolta”

När Habit når Robin Mostacero har bolaget precis rivstartat efter semestern.
– Det är härligt. Det är ett bevis på att vi är ett bolag som har blivit mer moget; att alla kan ha semester. Nu är vi sjukt taggade.
I ryggen har Aim’n ett framgångsrikt fjolår. Facit blev en omsättningsökning på 80 miljoner kronor.
– Man blir lite hemmablind, vi har ökat på de nivåerna förut, men då har vi gjort det under perioder med mycket bättre förutsättningar. Så, jämfört med branschen som helhet ökar vi väldigt mycket.
Ett hack i kurvan blev det 2022 då bolaget backade för första gången sedan starten 2014. Förklaringen är inte ny för branschen; omställningen från pandemin var en utmaning, därtill tappade framför allt influencermarketing, där Aim’n har ett stort fokus. Resultatet blev att Aim’n stod med ett stort överlager.
– Vi var inte så bra som vi omsatte, sett till kundfokus, sortimentsbyggande och organisation. Men också sett till relevans. Vi fick en stor smäll, fick ställa om och sätta full action, säger Robin Mostacero.
2023 var Aim’n på fötter igen och visade tillväxtsiffror. Men enligt ett färskt bokslut sätter nu Aim’n ett nytt rekord. Under 2024 levererade bolaget sina hittills starkaste omsättningssiffror. Försäljningen ökade med 80 miljoner kronor till cirka 444 miljoner kronor.
– Vi hade en vår som var okej och en höst som var helt magisk. Vårt strategiska arbete där vi fokuserade på att bli mer relevanta och attraktiva gav resultat. Det känns jättebra, säger Robin Mostacero och beskriver 2024 med ett förbättrat sortiment, en satsning på ytterplagg och en skidkollektion (andra kollektionen i ordningen) som fullkomligt flög.
Återförsäljarledet mådde även bättre 2024 – en kanal som har vuxit sig allt större för Aim’n. Wholesale har tidigare stått för 10-15 procent av omsättning. Under de senaste åren uppgår andelen till 25-30 procent av den totala omsättningen. Fortsatt är det den egna e-handeln som är överlägset störst.
Samtidigt som tillväxten tog fart i fjol stärktes lönsamheten. EBITDA-resultatet uppgick till 40,3 miljoner kronor 2024 jämfört med 24 miljoner kronor 2023.
– Vi har haft en fullprisstrategi som fungerade väldigt bra. Jackkategorin går starkt och påverkar resultatet positivt väldigt mycket, arbetet med att vara relevant i respektive period gör att marknadsföringen blir mer effektiv. Vi har också effektiviserat; förhandlat, tagit bort fasta kostnader.
Robin Mostacero beskriver branschen som extremt konkurrensutsatt.
– Den är brutal, det är få branscher som har den konkurrensen. Men det tycker vi är skitkul!
Det har triggat bolaget att göra ett ännu bättre 2025. Och det går bra. Under första halvåret i år har omsättningen ökat 30 procent jämfört med motsvarade period i fjol, uppger Robin Mostacero.
– Vi hade en väldigt fin start i första kvartalet där Tyskland och Nederländerna växte enormt mycket, men även Sverige, som är vårt största marknad, och Norge ökade.
Därmed närmar sig Aim’n en halv miljard kronor.
– Vi hoppas spränga halvmiljardvallen i år. Det känner vi oss trygga med och något vi är extremt stolta över. Vi ser det som att vi är den första nordiska aktören för single gender som löser det.
Tillväxten sker med ett ännu starkare EBITDA-resultat jämfört med 2024.
– Jag kan inte gå in på det i detalj, men det är en kraftigt förbättrad lönsamhet. Och då tyckte vi ändå att vi förbättrade oss mycket förra året. Det är mycket som börjar landa på ett positivt sätt för oss.
Sommarmånaderna är Aim’ns svagaste period sett över året.
– Då får vi stark konkurrens av fast fashion-aktörerna. Kunderna tänker på andra produkter som lätta kläder och klänningar.
Det är inte så att ni vill möta marknaden med ett adderat sortiment för att ta upp konkurrensen?
– Det jobbar vi väldigt aktivt med nu för att säkerställa det under nästa år. Det kommer adderas saker som är väldigt närliggande det vi redan gör men som passar bättre i den perioden, avslöjar Robin Mostacero.
Har ni fler nyheter på gång?
– Vi kommer att lansera ett lifestylebaserat sortiment under hösten. Vi har redan lifestyle, men vi kommer att bygga på det ytterligare. Även jackkategorin växer med fler varma plagg, plus att skidkollektionen breddas rejält. Det ska bli superkul!
Hur ser tillväxtplanerna ut 2026?
– Vi ska kunna växa ungefär som de senaste åren, mellan 20 och 30 procent. Vi drivs inte av pengar utan av vår resa tillsammans, vi vill hela tiden förbättra oss. Hittills har det funkat väldigt bra.
Aim'n
Grundare: Aim’n lanserades i maj 2014 av Tekla Acs och Helen Van på Instagram.
Vd: Robin Mostacero.
Försäljningskanaler: Aim'n var under de första åren efter starten en renodlad e-handlare. I dag ingår återförsäljare, distributörer, egen fysisk retail och marknadsplatser.
Delägare: Under våren 2020 gick riskkapitalbolaget Eequity in som delägare.
Nyheter: Hösten blir tredje säsongen med skidkläder. Lanserar ett utökat lifestylesortiment samt en ny kategori som ännu är hemlig.
Pris: Bolaget vann Årets nykomling i Habit Modegalan 2017. Tekla Acs och Robin Mostacero tog emot pris under galan i Spegelsalen på Grand Hôtel Stockholm.
UR HABITS ARKIV:
Läs intervjun med Tekla Acs här: