23948sdkhjf

Det är inte dags att begrava branschen

| Av Krönikör: Mikael Sandström | Tipsa redaktionen

Mikael Sandström, ordförande i Svensk Handel Stil, reflekterar över förändringens vindar som har blåst i branschen och hur butikerna kan fortleva.

Vi börjar med döden.

Läs också: KRÖNIKA: "Vi är tydliga med vad vi mäter"

Året börjar med döden. Butiksdöden. Konkurserna har varit och kommer att vara många.

Döden, döden, döden. Så brukade Astrid Lindgren börja sina samtal med sina systrar för att sedan gå över till annat, lite roligare. Som livet.

Jag är trött på uttrycket butiksdöden. Butiker kommer och går och har alltid gjort det.

Detaljhandelsbranschen är ständigt utsatt för strukturomvandlingar. Skråväsendets upphörande 1846 utsatte hantverkare som skräddare och skomakare för konkurrens och öppnade för gårdfarihandlarna med knallarna i spetsen (som för övrigt la grunden till Borås som textilstad). Därefter kom postorderkatalogerna som tog världen till byarna.

Läs också: Modehandeln återhämtade sig

Varuhusen kom sedan som prispressare. De skulle slå ut fackhandeln, och deras varuhus började dominera stadsbilden. Efter dem kom de stora modekedjorna som H&M och KappAhl med sina billiga priser. Modefackhandeln var dödförklarad.

Och nu har vi internethandeln som likt Voldemort ska suga ut livskraften ur de kvarvarande butikerna. De svarta molnen drar in. En tidsfråga innan de fysiska butikerna inte bara är döda, utan stendöda!

Vi kommer alltid att uppleva förändringar som slår ut butiker. En del går snabbt, andra långsamt. Och att internethandeln i grunden kommer att förändra våra köpmönster torde vara utan diskussion. Kommer den fysiska handeln att döden dö? Självklart inte. Men vi som köpmän måste vara beredda att tänka nytt och tänka rätt när spelplanen ritas om. Vi har många utmaningar framför oss.

De senaste årens konkurser av de lite större modeaktörerna berodde dock inte på e-handeln. De flesta var, ingen nämnd och ingen glömd, misskötta och hade försvunnit oberoende uppfinnandet av internet. Vem minns idag Solo, Bredenbergs, MEA, Hagenfeldt, Skölds, Wilkenson Handsmakaren, Ivar P, Eric Skoglund, SAKS, Gulins, Bata och Adelstens för att nämna några av de stora aktörerna på 1980- och 90-talen som alla har försvunnit i strukturomvandlingens kölvatten?

Läs också: Ny styrelse till SFC

För att utveckla och inte avveckla butikerna krävs det också en förståelse av dem som är utanför vår kontroll och med lätthet kan stjälpa även den bästa. Tre aktörer utkristalliserar sig: Banker som numera utövar sin verksamhet med excelark och inte bankmannakunnande är den ena. Fastighetsägare som lever i en förgången tid med hyresnivåer som inte längre kan betalas är den andra. Den tredje är våra kommuner som med en beundransvärd okunnighet ser till att stadskärnorna med dess butiker dör genom att göra dem otillgängliga.

I rädsla för att begravas levande hade H. C Andersen en lapp på nattygsbordet där det stod: Jag är inte död, det ser bara så ut.

Det är inte dags att begrava branschen. Den lever och kommer att utvecklas.

Mikael Sandström 
ordförande Svensk Handel Stil

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Ny vd för Oscar Jacobson

Efter en tid med tillförordnad vd har modebolaget rekryterat ny vd med ett längre förflutet i modebranschen. Han ska även ha spetskompetens inom digital handel.

Jobb & Karriär
Nividas värvar vd från Björn Borg

Herrmodekedja får landslagsuppdrag

Jobb & Karriär
Hon blir vd för Daymaker

Plus

"Vi måste agera nu"

Jennie Rosén, vd för Swedish Fashion Council, har siktet inställt på att ta svensk modebransch in i framtiden med ett hållbart sätt att driva affärer, utan att öka klädvolymerna.

Här är SFC:s nya strategi

Med en alldeles färsk ägarkonstellation i ryggen berättar Swedish Fashion Councils vd, Jennie Rosén, om organisationens framtida uppdrag.

Nyhetsbrev

Acne Studios byter läge – tillfälligt

Arkiv

Motrörelse premieras – Repameras grundare får utmärkelse

Belönas för arbetet med White monday.

H&M Foundation uppmanar till satsningar på kvinnligt entreprenörsskap

Vill se världens investerare ge kvinnor tillgång till kapital på lika villkor.

Oväntade tyger i ny kontext

Uppmärksammat modeföretag sponsras av Tradera. Visar i Köpenhamn.

Plus

De vill växa med hyrmode

Är uthyrning framtidens affärsmodell? Vem är kunden och vad efterfrågas? Habit har bland annat träffat nykomlingarna It’s Released som vill bli marknadsledande.

Välkommen till årets första nummer av Habit

Rekordhög försäljning under Black friday för Asos

Brittisk herrmodemässa med ny hemvist

DEBATT Svensk Handels vd: ”Löneökningstakten måste vara mycket återhållsam”

Lust att organisera bakom e-handlarens tillväxt

Vagabond i danskt samarbete

Modedistrikt bjuder in till visning

Här är varumärkena som deltar i Stockholm Fashion Districts visning den 5 februari.

Jobb & Karriär
Går till Patriksson group

Gina Tricot i nytt samarbete

1

Åtta fokusområden för en hållbar modebransch – utmanar dagens tillväxtlogik

EU-kommissionen utlyser tävling för att hitta innovationer för hållbar modeproduktion

Bambuser gör företrädesemission

Åhléns digitaliserar också sina kvitton

Denimmässa till Berlin

Skjortföretag mot börsen?

Säljer i MQ

Zalando ansluter till Global Fashion Agenda

Kenzo byter uttryck

H&M till Centralamerika

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

Blanche i samarbete

Lindex stärker Stockmann

Utbyggd outlet noterar rekordsiffra

Resurssmarta förslag för textilsektorn

Jobb & Karriär
Från Rodebjer till Hemköp

Se alla Företagens egna nyheter

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Inventera enkelt med din mobil

Sänd till en kollega

0.093