23948sdkhjf

Det är inte dags att begrava branschen

| Av Krönikör: Mikael Sandström | Tipsa redaktionen

Mikael Sandström, ordförande i Svensk Handel Stil, reflekterar över förändringens vindar som har blåst i branschen och hur butikerna kan fortleva.

Vi börjar med döden.

Läs också: KRÖNIKA: "Nog av skuld och skam – vi måste gasa"

Året börjar med döden. Butiksdöden. Konkurserna har varit och kommer att vara många.

Döden, döden, döden. Så brukade Astrid Lindgren börja sina samtal med sina systrar för att sedan gå över till annat, lite roligare. Som livet.

Jag är trött på uttrycket butiksdöden. Butiker kommer och går och har alltid gjort det.

Detaljhandelsbranschen är ständigt utsatt för strukturomvandlingar. Skråväsendets upphörande 1846 utsatte hantverkare som skräddare och skomakare för konkurrens och öppnade för gårdfarihandlarna med knallarna i spetsen (som för övrigt la grunden till Borås som textilstad). Därefter kom postorderkatalogerna som tog världen till byarna.

Läs också: KRÖNIKA: "Vi är tydliga med vad vi mäter"

Varuhusen kom sedan som prispressare. De skulle slå ut fackhandeln, och deras varuhus började dominera stadsbilden. Efter dem kom de stora modekedjorna som H&M och KappAhl med sina billiga priser. Modefackhandeln var dödförklarad.

Och nu har vi internethandeln som likt Voldemort ska suga ut livskraften ur de kvarvarande butikerna. De svarta molnen drar in. En tidsfråga innan de fysiska butikerna inte bara är döda, utan stendöda!

Vi kommer alltid att uppleva förändringar som slår ut butiker. En del går snabbt, andra långsamt. Och att internethandeln i grunden kommer att förändra våra köpmönster torde vara utan diskussion. Kommer den fysiska handeln att döden dö? Självklart inte. Men vi som köpmän måste vara beredda att tänka nytt och tänka rätt när spelplanen ritas om. Vi har många utmaningar framför oss.

De senaste årens konkurser av de lite större modeaktörerna berodde dock inte på e-handeln. De flesta var, ingen nämnd och ingen glömd, misskötta och hade försvunnit oberoende uppfinnandet av internet. Vem minns idag Solo, Bredenbergs, MEA, Hagenfeldt, Skölds, Wilkenson Handsmakaren, Ivar P, Eric Skoglund, SAKS, Gulins, Bata och Adelstens för att nämna några av de stora aktörerna på 1980- och 90-talen som alla har försvunnit i strukturomvandlingens kölvatten?

Läs också: Modehandeln återhämtade sig

För att utveckla och inte avveckla butikerna krävs det också en förståelse av dem som är utanför vår kontroll och med lätthet kan stjälpa även den bästa. Tre aktörer utkristalliserar sig: Banker som numera utövar sin verksamhet med excelark och inte bankmannakunnande är den ena. Fastighetsägare som lever i en förgången tid med hyresnivåer som inte längre kan betalas är den andra. Den tredje är våra kommuner som med en beundransvärd okunnighet ser till att stadskärnorna med dess butiker dör genom att göra dem otillgängliga.

I rädsla för att begravas levande hade H. C Andersen en lapp på nattygsbordet där det stod: Jag är inte död, det ser bara så ut.

Det är inte dags att begrava branschen. Den lever och kommer att utvecklas.

Mikael Sandström 
ordförande Svensk Handel Stil

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)

Fashionnet.se

Startsidan just nu

Skobutiker i konkurs

E-handlaren inför korttidsarbete

Färre e-handlar – då väljs mode bort

När konsumenterna skjuter på inköp av sällanköpsvaror så drabbas även e-handeln, uppger Postnord.

Jaber i konkurs

Klart att Footway fullföljer köpet av Sportamore

Skjortföretag i konkurs – varumärket kan leva vidare

Nio fysiska butiker och 28 anställda berörs. Konkursförvaltaren uppger att intresse för att förvärva märket finns.

Nyhetsbrev

Tillfällig lag ger regeringen rätt att snabbt fatta beslut – kan gälla stängning av köpcentrum

Arkiv

Copenhagen Fashion Week: "Beredda att ändra planerna om det behövs"

Kan tvingas planera om sedan danska regeringen förlängt förbud gällande folksamlingar.

Polygiene redo ta klivet in i modebranschen

Hållbarhetstänk i fokus när Polygiene inom kort lanserar samarbeten med några av de främsta varumärkena inom modebranschen.

Stadium korttidspermitterar och säger upp – över 600 får lämna

Hockeyprofil för Scorett

Går från att vara ansikte utåt till egen kollektion.

Ny marknadschef på Björn Borg

Plus

Modestudenten som tog saken i egna händer

Rita Roslin investerade själv tid och pengar för att förkovra sig i 3D.

Jobb & Karriär
Föreslås till Kinnevik

Svensk Handel: "Företagens likviditetsproblem fördjupas"

Jobb & Karriär
Arbesko rekryterar ny försäljningschef

Svalt intresse för Joy – men rusning till utförsäljningarna

Modekedjan klarar inte hyran

Fastighetsbolaget Västsvensk logistik, som äger Kappahls huvudkontor, har bara fått halva hyran från modekedjan i april.

Boozt drar tillbaka prognos – skriver ned lager

Stockmann i rekonstruktion

Lindex berörs inte av Stockmanns rekonstruktion

"Alla marknader vi kan nå från Göteborg är intressanta"

Sportkedjans vd: "Vi permitterar upp till 30 procent av totala personalstyrkan"

De föreslås till Björn Borg

Mässförändringar för Ciff

Danska modemässans planer på att arrangera barnmodedelen som fristående mässa skjuts på framtiden.

Jobb & Karriär
Från Elevenate till Addnature

Positivt för H&M före corona

H&M ska öppna 35 nya butiker i år – stänger färre än tidigare

H&M har inlett dialog om permitteringar

Explosion av nya medlemmar till Handels

Svensk Handel: "Tondövt med punktskatt på mode"

Underklädeskoncern stödjer sjukvård under coronakrisen

Årets pristagare av Global Change Award 2020

XXL tar in kapital

Moda byter månad

Plus

Modeskolor släpar efter digitalt

Butiksnytt
Ska inspirera med tvådagarskoncept

Se alla Företagens egna nyheter

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Jeansverket rekryterar entreprenören Christoffer Lindqvist

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Sänd till en kollega

0.125