23948sdkhjf

Det är inte dags att begrava branschen

| Av Krönikör: Mikael Sandström | Tipsa redaktionen

Mikael Sandström, ordförande i Svensk Handel Stil, reflekterar över förändringens vindar som har blåst i branschen och hur butikerna kan fortleva.

Vi börjar med döden.

Läs också: Så mycket minskade försäljningen i fysisk modehandel i april

Året börjar med döden. Butiksdöden. Konkurserna har varit och kommer att vara många.

Döden, döden, döden. Så brukade Astrid Lindgren börja sina samtal med sina systrar för att sedan gå över till annat, lite roligare. Som livet.

Jag är trött på uttrycket butiksdöden. Butiker kommer och går och har alltid gjort det.

Detaljhandelsbranschen är ständigt utsatt för strukturomvandlingar. Skråväsendets upphörande 1846 utsatte hantverkare som skräddare och skomakare för konkurrens och öppnade för gårdfarihandlarna med knallarna i spetsen (som för övrigt la grunden till Borås som textilstad). Därefter kom postorderkatalogerna som tog världen till byarna.

Läs också: Bankerna och moment 22

Varuhusen kom sedan som prispressare. De skulle slå ut fackhandeln, och deras varuhus började dominera stadsbilden. Efter dem kom de stora modekedjorna som H&M och KappAhl med sina billiga priser. Modefackhandeln var dödförklarad.

Och nu har vi internethandeln som likt Voldemort ska suga ut livskraften ur de kvarvarande butikerna. De svarta molnen drar in. En tidsfråga innan de fysiska butikerna inte bara är döda, utan stendöda!

Vi kommer alltid att uppleva förändringar som slår ut butiker. En del går snabbt, andra långsamt. Och att internethandeln i grunden kommer att förändra våra köpmönster torde vara utan diskussion. Kommer den fysiska handeln att döden dö? Självklart inte. Men vi som köpmän måste vara beredda att tänka nytt och tänka rätt när spelplanen ritas om. Vi har många utmaningar framför oss.

De senaste årens konkurser av de lite större modeaktörerna berodde dock inte på e-handeln. De flesta var, ingen nämnd och ingen glömd, misskötta och hade försvunnit oberoende uppfinnandet av internet. Vem minns idag Solo, Bredenbergs, MEA, Hagenfeldt, Skölds, Wilkenson Handsmakaren, Ivar P, Eric Skoglund, SAKS, Gulins, Bata och Adelstens för att nämna några av de stora aktörerna på 1980- och 90-talen som alla har försvunnit i strukturomvandlingens kölvatten?

Läs också: KRÖNIKA: "Nog av skuld och skam – vi måste gasa"

För att utveckla och inte avveckla butikerna krävs det också en förståelse av dem som är utanför vår kontroll och med lätthet kan stjälpa även den bästa. Tre aktörer utkristalliserar sig: Banker som numera utövar sin verksamhet med excelark och inte bankmannakunnande är den ena. Fastighetsägare som lever i en förgången tid med hyresnivåer som inte längre kan betalas är den andra. Den tredje är våra kommuner som med en beundransvärd okunnighet ser till att stadskärnorna med dess butiker dör genom att göra dem otillgängliga.

I rädsla för att begravas levande hade H. C Andersen en lapp på nattygsbordet där det stod: Jag är inte död, det ser bara så ut.

Det är inte dags att begrava branschen. Den lever och kommer att utvecklas.

Mikael Sandström 
ordförande Svensk Handel Stil

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)

Fashionnet.se

Startsidan just nu
Plus

Den gröna vågen och modebranschen

I Storbritannien har Extinction Rebellion’s Fashion Action, XRFA, på kort tid vuxit till en världsomspännande rörelse som sätter press på modeindustrin. Är den ett hot eller står den svenska modebranschen och aktivisterna närmare varandra än vi tror?

Datum klara för inköpsdagarna i Nacka

Hos dem ökar e-handeln mest

Jobb & Karriär
Han rekryteras till ny roll i Boozt

Footways omsättning backar

Boohoo köper resten av snabbväxande Pretty Little Thing

Nyhetsbrev

Knowledge Cotton Apparel lanserar damkollektion

Arkiv

Jobb & Karriär
Ellos vd lämnar

Marina Davarinou kliver av vd-posten efter drygt tre år.

Nya augustidatum för Köpenhamns modevecka

På torsdagen kom beskedet att Copenhagen Fashion Week och mässorna Ciff och Revolver ska äga rum som planerat i augusti men flyttas en knapp vecka.

Butiksnytt
Här öppnar Glitter

Hon ska hjälpa Odd Molly med livesänd shopping

Footway vill köpa Caliroots

Förvärvade nyligen Sportamore och vill skapa en ledande plattform för e-handel inom sport och mode.

Rains vill byta läge i Stockholm

Den danska modeverksamhetens butik är tillfälligt stängd.

H&M avbryter snart permitteringar vid huvudkontoret

Jobb & Karriär
Byter jobb hos Boozt

Stylein växer digitalt

Butiksnytt
& Other Stories öppnar butik i Norge

XXL återkallar permitterad personal i Norge och Finland

H&M har återöppnat 500 butiker senaste veckan

Butiksnytt
Så ser Åhléns citys nya herrmodeplan ut

Nya varumärken, barberare och hamburgerrestaurang ryms på totalrenoverade herrmodeplanet i Stockholmsvaruhuset.

Sellpy växer och nyanställer

Maska för alla

Revolver lanserar digitalt showroom

I väntan på att presentera nya datum och hur kommande säsong i Köpenhamn ska arrangeras lanserar modemässan nytt samarbete med Traede.

Liten konkursökning i detaljhandeln – men lönsamheten hårt pressad

Dansk modekoncern stänger butiker

Underklädesjätte stänger 250 butiker

Hyllad designer för Ellos

Snabbare Ellos

6 300 handelsföretag kan slås ut innan stödåtgärder når fram

Stort omsättningstapp för Wesc

Masai i nya händer

Fortsatt låg framtidstro i handeln – minskar i e-handeln

Boohoo tar in miljarder – siktar på förvärv

Björn Borg tappar omsättning och lönsamhet

Boozt stänger och öppnar

Boozt ser stor osäkerhet på kort sikt

Se alla Företagens egna nyheter

Syverket hjälper till när det blir fel!

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Jeansverket rekryterar entreprenören Christoffer Lindqvist

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Sänd till en kollega

0.47