23948sdkhjf

Så hanterar modebranschen Black friday

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Här är ett axplock av kampanjer, reor och initiativ kring Black friday, Black week, White monday, White friday och Green friday.

Black friday väntas enligt Svensk Handel omsätta 7 miljarder kronor och öka med 15 procent i år.

Under veckan som förflutit har kampanjer och reor pågått under vad som numera går under namnet Black week som kulminerar i Black friday, Black weekend och sedan Cyber monday.

Men därtill syns även bland annat initiativ som White monday, White friday och Green friday. För bland vanliga kampanjer och reor ryms även olika typer av välgörenhetsauktioner, kampanjer för att uppmana till secondhand-shopping, cirkulära initiativ eller att inte köpa något alls. Därtill finns de som väljer att helt stänga sina webbutiker under dagen.

I ett axplock av veckans initiativ ryms bland andra Ströms man & woman välgörenhetsauktion via Tradera under White friday.

"Idéen kommer ifrån att vi vill vara med och bidra till något bra och hållbart. Alla märken har velat vara med, de tände till på idéen direkt roligt är också att de sagt att vi är först med detta initiativ till förmån för ett gott ändamål. Alla pengar som samlas in under auktionen går oavkortat till Zelmerlöw & Björkman Foundation som stöder barn i Afrika”, skriver aktören i ett pressmeddelande.

I auktionen finns allt från klädesplagg, skor och accessoarer.

Modemärket Asket håller sig till sina principer och stänger för tredje året i rad webbutiken under dagen och skickar även kunderna vidare till märkets Garment Care Portal för att uppmana kunderna till att ta hand om plaggen de redan har istället för att köpa något nytt.

Hos träningsklädesmärket Power Woman vill grundaren Anna Wretling bidra till återanvändning och passar på att, istället för att rea och kampanja, uppmuntra till cirkulär ekonomi genom att lyfta märkets Facebookgrupp Pass your power forward; en plats där kvinnor kan byta, köpa, sälja eller ge bort plagg från varumärket som inte de inte längre använder.

I veckan gick Haglöfs ut med att outdoormärket väljer att dubblerar sina priser på alla kläder och all utrustning i de egna butikerna och donerar dagens butiksförsäljningen till Naturskyddsföreningen.

Haglöfs stänger också ned sin globala webbutik under dagen.

Stockholm Fashion District har för andra året undersökt vad besökare och butiksägare undersökt vad de tycker om Black friday, Cyber monday och mellandagsrea och även om svaren varierar kraftigt så är konklusionen att en majoritet av deltagarna förordar en mer reglerad reaperiod i anslutning till säsongsslut.

74 procent av de svarande är negativt inställda till fenomen som Black Friday och Cyber Monday.

”Reaperioder är nödvändigt för alla, men i många av exemplen lyfts det att rean urholkar handeln och skapar en osunt förhållande till konsumtion”, skriver Stockholm Fashion District i pressmeddelandet.

På kedjenivå har Monki valt att gå ut och berätta att man inte deltar med kampanjer och reor ii år och väljer istället epitetet Fri-nay.

Indiska har under veckan erbjudit en svart och klassisk klänning i ett brett prisspann till ett, enligt kedjan, extra förmånligt pris.

I ett inlägg på Linkedin skriver kedjans vd Karin Lindahl att det handlar om att ändå kunna "skämma bort" kunderna och skriver ”Internt har vi kallat det ”den lilla svarta för alla”. Inte bara priset är tillgängligt för de flesta utan vi har även köpt extra många och i extra stora storlekar för den ska bli tillgänglig för ännu fler”.

På fredagsmorgonen skickade Klarna ut statistik från första försäljningstimmen under Black friday som visar att visar att det framförallt var åldersgruppen 18 till 35 som shoppade mest under dygnets första timme men att försäljningen, även om den ökade kraftigt jämfört med en genomsnittlig dag, inte ökade ytterligare jämfört med första timmen av shoppingdagen under fjolåret.

Jämfört med fjolårets Black friday var det åldersgruppen äldre än 56 år som ökade sin andel av köpen medan de yngre shoppade mindre än i fjol. Bland Sveriges län så handlades det mest i Jämtland och Gotland per capita.

På fredagsmorgonen publicerade Pricerunner statisk prisjämförelsesajten gjort under natten till Black friday som visar att reapriserna, baserat på 33 000 av de mest populära produkterna från närmare 50 av de största butikerna,är 26 procent av alla produkter är nedsatta i pris.

Priset på dessa reavaror är i snitt 18 procent lägre än för en dryg vecka sedan. Pricerunner konstaterar också att årets rea är klart mer omfattande i år. På Black Friday 2018 var 22 procent av produkterna nedsatta i pris med en genomsnittlig prissänkningen om 17 procent. Mest nedsatta varor är barnkläder, kastruller och stekpannor ,Spishällar, handverktyg och hemmabiopaket. Men samtidigt konstaterar Pricerunner att det finns ett enorm misstro mot butikernas reapriser och kategorier med högst andel bluffreor är produkter för camping och friluftsliv, barnskor, barnkläder, väskor, heminredning och skor.

Håll dig uppdaterad med Habit

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

De deltar under digitala visningsveckan

På onsdagen kommunicerade Swedish Fashion Association ett uppdaterat schema för kommande Stockholm Fashion Week. Lejonparten av inslagen under veckan ska sändas från en studio på Fotografiska.

Adidas förlänger med dansk toppchef

Modemärken öppnar tillfälligt i Kärnan

VRG genomför riktad nyemission

Engholms i nya händer

Priveq tar majoritetspost i Trendhim – Daniel Wellingtons tidigare vd kliver in som styrelsemedlem

Nyhetsbrev

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

Arkiv

Svensk Digital Handel om Amazon: "Konkurrensen måste ske på lika villkor"

Svensk Digital Handel välkomnar Amazon men siar att prispress och tuff konkurrens väntar.

Ljusning för Thernlunds: "Kunderna har kommit tillbaka till butikerna"

I juli ökade försäljningen i de fysiska butikerna med nära 30 procent. Nu väntar ytterligare satsningar på e-handel och sortiment.

Amazon bekräftar: Svensk sajt blir verklighet

VRG utser ny koncernledning och ansöker om förlängd rekonstruktion

Ackordsförslag skickas nu ut till bolagets borgenärer.

Jobb & Karriär
Från Miinto till Zalando

Eton drar upp tempot i USA

Butiksnytt
Isabel Marant har öppnat på NK

Mini Rodini till Zalando

Färre konkurser i detaljhandeln i juli

Källor: Amazonetablering i Sverige höst

Uppgifterna om e-handelsjättens ankomst uppges vara bekräftade.

Lindex tillbaka till normala nivåer efter kraftig försäljningsminskning

RNB: Klartecken för fortsatt rekonstruktion

Odd Molly-ägda Used By slås ihop med Yaytrade

Transaktionen värderar Odd Mollys second hand-bolag till 27 miljoner kronor.

Footway köper upp Solestory

Zalando knyter till sig Arket

Filippa K satsar på svenskt specialläder

Filippa K har skapat en ny spårbar leveranskedja för svenskt specialläder. Tre exklusiva plagg släpps i höst/vinter-kollektionen.

Han blir ny finansdirektör hos Postnord

Stark vändning för Uniqlo – ökade med 26 procent

Tommy Hilfiger i samarbete med japanskt varumärke

Svenskt företag bakom kändisars munskydd – lagret slutsålt

Kicks lanserar nytt varumärke i höst

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Tumba centrum tappar H&M

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Så ska Best of Brands bli en destinationsbutik

Granskning av abetsförhållanden: Godkänt för H&M – men branschen under all kritik

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Se alla Företagens egna nyheter

Positivt från nyutexaminerade på Nordiska Textilakademin

Campingtält perfekt för flexibel semester

Lyckad digital examen för Nordiska Textilakademin

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Mönster och Provsömnad i Borås

Syverket hjälper till när det blir fel!

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Sänd till en kollega

0.125