23948sdkhjf

MQ blir Marqet: "Vi är medvetna om att vi har en resa att göra"

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Habit fick en pratstund med vd Ingvar Larsson i butiken på Drottninggatan i Stockholm.

För en tid slog MQ, numera Marqet, på stora trumman och berättade att kedjan nu skulle  ”vända upp och ner på allt”.

På torsdagen avslöjade vd Ingvar Larsson, tillsammans med stora delar av nya ledningen på plats i butiken på Drottninggatan i Stockholm, och inför en ovanligt stor skara från magasins- och affärspress att det handlar om ett nytt namn och nytt butikskoncept.

Modekedjan blir en marknadsplats med herr- och dammode men även andra produkter som skor, inredningsprylar, mobiltillbehör, glasögon och hörlurar.

Förutom nya produktkategorier så ska även nya tjänster och service som skräddare i butik adderas och mer fokus läggas på shoppingtjänster.

Övergången till det nya namnet Marqet, som anspelar på MQ, ska gå successivt men ändå skyndsamt och under våren räknar Ingvar Larsson med att samtliga 119 butiker bytt skylt.

Under övergångsperiod får modekedjan leva med två varumärken. Namnbytet kom dock med sent i omgörningsprocessen, meddelade Ingvar Larsson på torsdagen.

– Vi har gjort detta med stor passion, små resurser och vi har haft väldigt kort om tid på oss. Vi har tagit oss an uppgiften och lyckats med någonting som jag är jättestolt över att få visa i dag, säger Ingvar Larsson till Habit.

Därmed inleds ett nytt kapitel i modekedjans historia.

Arbetet med varumärkespositioneringen, som namnbytet är en del av, inleddes för ett år sedan då ledningen enligt vdn djupdök i kundinsikter, marknadsanalyser, position, sortimenterbjudande och kund och tog fram både nulägesrapport och en helt ny affärsplan.

Nya Marqet blir enligt Ingvar Larsson en arena med ett delvis förändrat produktutbud där arbetslivet och vilka behov den "moderna kunden" har hamnar i  fokus.

Därtill ska externa aktörer, under kortare eller längre tid, få möjlighet att öppna ytor i butikerna. Några namn nämndes inte men det kan bland annat handla om aktörer som är stora digitalt och vill presentera sig i fysisk butik.  

Ingvar Larsson vill dock inte gå in på om hur affärsuppläggen med andra aktörer ser ut och huruvida det handlar om att kedjan hyr ut yta eller arbetar med kommissionsupplägg.

Butiken på Drottninggatan blir startskottet i omgörningen och följs i raskt takt av butiken på Fredsgatan i Göteborg och Emporia i Malmö inom ett par veckor.

Butiksinredningskonceptet är fast och det handlar inte om några större lokala variationer. Modekedjan har arbetat med att ta till vara på material som bland annat återvunnen marmor i display- och nya scenytor i butiken.

Till sin hjälp har kedjan haft Malmö uppcycling service som är ett designkollektiv som samlar in svenskt industriavfall. Ingvar Larsson menar att det annars inte är vare sig ekonomiskt eller hållbart försvarbart att göra om butikerna i dag och att kedjan saknar stora resurser och medel till det.

En annan vital del är sortimentet som setts och konternuerligt ses över; både när det handlar om externa varumärken och de egna sortimentet som uppgår till 70 procent av det totala utbudet.

Även fortsatt ska de egna varumärkena bära affären men inom sortimentet finns mycket att skruva på menar Ingvar Larsson och det ska ske under ledning av nya design- och inköpschefen Ylva Morud som arbetat länge inom H&M-sfären och senast med Weekday. 

– Vi har redan tagit bort drygt 40 procent av de varumärken som endast fanns online. Dels för att de presterade dåligt men också för att vi måste skapa en bra helhetsupplvelse för kunden och då kan inte utbudet i de fysiska butikerna skilja sig för mycket mot sortimentet vi erbjuder online. Det tror jag inte är bra. Visst kan vi ha ett litet antal webbutiksunika varumärken men  framförallt kan vi ha ett bredare sortiment i färg och storlekar från våra befintliga varumärken i webbutiken, säger Ingvar Larsson.

Den nya sortimentsstrategin ger även kedjan uttrymme för att plocka in nya varumärken och bredda sortimentet med bland annat skor och framförallt olika typer av plockvaror, som accessoarer och smycken, produkter som Ingvar Larsson menar ha fattats i sortimentet.

I den nya kedjan finns även uttrymmet att justera prisbilden och varumärkesutbudet uppåt mot en premiumnivå. 

Namnbytet betyder dock inte att kedjan ska stänga några butiker och i nuläget ska Marqet omfatta samma antal butiker som MQ gör, säger Ingvar Larsson.

– Att vi byter namn har inget med antal butiker att göra. Däremot har jag vid flera rapportsläpp tidigare sagt att vi hela tiden tittar över butiksbeståndet och stänger butiker som inte är lönsamma eller på annat vis inte fungerar. Tvärtom ser vi att de fysiska butikerna blir väldigt viktiga när vi också växer digitalt. Mer än hälften av våra kunder väljer i dag att hämta ut e-handlade paket i butikerna och jag tror att det kommer att öka ännu mer i framtiden, säger Ingvar Larsson.

Det rikstäckande butiksnätet blir centralt inte minst i den senaste tidens debatt om e-handelsreturer, menar Ingvar Larsson. På nya marqetstore.se, som lanseras i vår, kan kunden retrurnera e-handlade varor i butikerna och som sedan säljs där istället för att skickas tillbaka till lagret i Borås.

Vad säger ni till dem som helt dömt ut er som modekedja och säger att ni är borta inom fem år?

– Vi gör detta för dem och vi vill visa att vi är relevanta för våra kunder och har en plats i detaljhandelslandskapet. Vi är medvetna om att vi har en resa att göra och den började med att vi frågade våra kunder, befintliga kunder men även de som varit kunder tidigare, vad de tycker om, vad de saknade och vad de ville se hos oss. Det vore förmätet att säga att vi kommer att fånga alla svenska kunders  intresse men vi tror att de justeringar vi gör i butikerna, i sortimentet och med fler och nya tjänster och service kommer att  locka fler, säger Ingvar Larsson.

– Vi tar det bästa av MQ och varumärket lever till viss del kvar i den nya logotypen med ett stort M och Q som tidigare men lever inte kvar som ett varumärke. Därmed inte sagt att vi inte är stolta över vårt arv men vi är ett nytt bolag nu och vi har tagit viktiga steg framåt. 

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Butiksnytt
Lanserar sig bredare med pop up-butik

Nystartat varumärke aktuell med tredje kollektionen och tillfällig yta på Södermalm.

Daisy Grace under lupp

De föreslås till MQ

De vann Årets Modebutik

HABIT MODEGALAN: Johnny Hedlund och Alexander Nordlund kammade hem priset Årets Modebutik på Habit Modegalan i tisdags kväll. Läs om entreprenörsduon som satsar i Skellefteå.

Butik för Arcteryx

Premiär för märkets lånebibliotek i Europa.

Sportamore vinstvarnar efter trög oktober

Nyhetsbrev

Cos i samarbete med uthyrningssajt

Arkiv

Mingel i nya händer

Grundarduon har sålt dammodemärket. Ny ägare tog över i slutet av november.

Comeback för By the number

Efter vilan kommer en känga som ska hålla över tid.

Stylein redo att växla upp

Öppnar ytterligare yta på Åhléns, lanserar denim och för dialog med investerare.

Här är vinnarna på Habit Modegalan 2019

Närmare 200 gäster, sju priskategorier, ”sharing dinner” och underhållning av Zikai. Tisdagskvällens modegala på Grand Hôtel var en fest för alla sinnen.

Team Sportia säljer varumärke

Ska istället samarbeta med dansk producent och leverantör.

Grundarduo säljer i Boohoo

Björn Borg samarbetar med Hollywoodskådis – vill få fler att träna

Blir ansikte för både sport- och underkläder.

Intersport öppnar nytt i föreningstätt område

Klassisk kulör – blå är den varmaste färgen

"Universell favorit" utsedd till årets färg.

Modeplattform förvärvas av riskkapitalbolag

Anrikt danskt varuhus satsar i Sverige

Mingelbilder från Habit Modegalan

Under tisdagskvällen korades modebranschens allra bästa entreprenörer, företag och personer. Se bildspelet här!

Na-kd lanserar makeup

Håraccessoarbolag i konkurs

Prisad av H&M

Cecilia Tall bekräftar: Teko har lämnat SFC

I oktober lämnade Teko delägarskapet i Swedish Fashion Council. Samtidigt klev generalsekreteraren, Cecila Tall, av styrelseuppdraget.

Trio med koll på logistiken – tävlar om Årets Logistiklösning på Habit Modegalan

Rekord för Black friday – kläder mest poppis

Så sålde Na-kd

Färre konkurser i november

Så hanterar modebranschen Black friday

RNB:s emission fulltecknad

Larm om arbetsförhållandena på Zalandos lager

Nu drar Stadium sig ur Tyskland

Wesc tackar för sig i egna butiksledet

Butiksnytt
Din sko i specialdesignat format

Butiksnytt
Sjunde butiken för Ideal of Sweden

Jobb & Karriär
Intersport värvar från Clas Ohlson

Sports Direct byter namn

Se alla Företagens egna nyheter

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Inventera enkelt med din mobil

Sänd till en kollega

0.148