23948sdkhjf

Hunkydory till Odd Molly

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Odd Molly ska göra Hunkydory på licens och har option på att förvärva varumärket. Hunkydory relanseras till hösten 2020.

Odd Molly licensierar från och med den 2 oktober varumärket Hunkydory, grundat av Christopher och Ulrika Bjercke 1996, av den finländska ägaren av varumärket Bruk Financial Services fram till och med fjärde kvartalet 2023.

Därefter har Odd Molly option på att förvärva varumärket mot en köpeskilling som är beroende av varumärkets omsättning vid aktuell tidpunkt.

Läs också: Minskad försäljning för Odd Molly

Bruk har ägt varumärket sedan i slutet av 2018 då det finländska finansbolaget gick in som finansiär av Hunkydory efter bolagets konkurs i november 2018. Konkursen var då den andra på kort tid för Hunkydory.

Odd Molly förbereder nu en relansering av märket för kommande  höst- och vinter 2020. Försäljningsstart  blir under det andra halvåret 2020 via webbutik och utvalda återförsäljare och partner. Licensen bygger på att Odd Molly erlägger en avgift baserat på varumärkets omsättning. 

I ett pressmeddelande skriver Odd Molly att ”ett omfattande förändringsarbete pågår och bolaget bedömer att Hunkydory kan integreras i verksamheten och drivas på ett effektivt sätt med stora skalfördelar och synergieffekter som följd”.

– Hunkydory har under alla år varit en kollega i branschen som vi hyst stor respekt för. Varumärket har en tydlig stil och position på marknaden. De har lyckats skapa en stark efterfrågan men, som jag ser det, inte lyckats ställa om tillräckligt snabbt när konsumentens beteende förändras. Vi ser fortsatt stor potential för varumärket och tror att vi utifrån Odd Mollys etablerade plattform kan skapa synergier och värden. Då vi frigjort kapacitet inom olika områden, genom vårt omfattande omstruktureringsarbete, ser vi att arbetet med att ta sig an en relansering av Hunkydory skulle vara fullt görbar utan att addera några betydande kostnader och därmed en stor möjlighet för bolaget att få utväxling på den starka struktur vi format, säger Jennie Högstedt Björk, vd Odd Molly i en kommentar.

I slutet av november i fjol kunde Habit i en större intervju med Maria Lundtangoch Mathias Olsteg avslöja att Hunkydory, som kort tid dessförinnan försatts i konkurs för andra gången, skulle få en nystart med en stark finansiär i ryggen. I april lämnade Maria Lundtang nysatsningen och nu står det klart att varumärket ska leva vidare genom Odd Molly istället.

Mer om: Hunkydory | Odd Molly
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Brittisk herrmodemässa byter hemvist

Svensk Handels vd: ”Löneökningstakten måste vara mycket återhållsam”

Lust att organisera bakom e-handlarens tillväxt

Vagabond i danskt samarbete

Modedistrikt bjuder in till visning

Här är varumärkena som deltar i Stockholm Fashion Districts visning den 5 februari.

Åtta fokusområden för en hållbar modebransch – utmanar dagens tillväxtlogik

Nyhetsbrev

EU-kommissionen utlyser tävling för att hitta innovationer för hållbar modeproduktion

Arkiv

Jobb & Karriär
Går till Patriksson group

Gina Tricot i nytt samarbete

Bambuser gör företrädesemission

Åhléns digitaliserar också sina kvitton

Denimmässa till Berlin

Skjortföretag mot börsen?

Säljer i MQ

Jobb & Karriär
Han lämnar Tiger of Sweden

Modeföretagets kreativa chef slutar efter drygt två år på posten.

Ellos i nytt samarbete

”Tar nästa stora steg inom mode”.

Blir kreativ rådgivare åt modehandlaren

De är Årets Designer

Plus

Nu väntar lansering av nya Hunkydory

Charlotte Simonsbacka ligger bakom designen av varumärket som relanseras med kommande höstkollektion. Habit har träffat henne på huvudkontoret i Stockholm.

Gap backar – Old Navy knoppas inte av

Zalando ansluter till Global Fashion Agenda

Van Gils nylanseras i Sverige

H&M till Centralamerika

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

Kenzo byter uttryck

Blanche i samarbete

Lindex stärker Stockmann

Utbyggd outlet noterar rekordsiffra

Resurssmarta förslag för textilsektorn

Jobb & Karriär
Från Rodebjer till Hemköp

Jobb & Karriär
Operativ chef lämnar Revolutionrace

Sportamore tappar finanschef – går till Adidas

De går till Mildh press

Puma Nordic upptaxeras

H&M samarbetar med NFL

Uniqlos ägare sänker prognos

Se alla Företagens egna nyheter

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Inventera enkelt med din mobil

Sänd till en kollega

0.11