23948sdkhjf

De tar över Hunkydory

| Av Katarina Angelin | Tipsa redaktionen

Nya ägare med en ”stark” finansiär i ryggen driver vidare varumärket, det kan Habit avslöja.

I mitten av november försattes Hunkydory i konkurs för andra gången inom loppet av ett och ett halvt år, senast med bolaget Hunky Dory Studio som drevs av Hunkydorygrundarna Ulrika och Christopher Bjerke. Drygt en vecka senare står det klart att varumärket lever vidare.

Ett nytt bolag har bildats med Maria Lundtang som vd och Mathias Olsteg som operativ chef, duon är dessutom delägare. I ryggen har de en finansiär som de i dagsläget inte kan uppge.
– Vem det är kan vi tyvärr inte svara på, men det är en finansiär som har investerat i ex antal varumärken tidigare, säger Maria Lundtang till Habit.

Läs också: Hunkydory till Odd Molly

Maria Lundtang arbetade som vice vd och säljchef på Hunkydory mellan 2015 och 2017. Innan dess var hon på IC Company inom drift och sälj. Maria Lundtang och Mathias Olsteg jobbade tillsammans under 1990-talet i den nuvarande RNB-koncernen. De senaste 15 åren har Mathias Olsteg arbetat med produktion i Asien och Europa.

Varför valde ni att ta över varumärket?
– Vi tycker att Hunkydory har en berättigad plats på marknaden, en stark potential, säger Maria Lundtang.

Vad ska ni göra annorlunda?
– Skillnaden den här gången är att vi har en stark finansiär i ryggen som står bakom satsningen. Vi har tagit med oss nyckelpersoner som är av största vikt för att föra vidare varumärkets DNA. Vi har en ny ledning på plats där vi kompletterar varandra väldigt väl, med lång och bred erfarenhet från branschen.

Nytt fokus sätts på design och på produktion i Europa.
– Vi kommer att vara snabbare ut på marknaden, med kortare ledtider för att få ett större nyhetsvärde. Kunden kommer också uppleva att vi spänner över hela prisstrukturen. Vi vill att alla ska få tillgång till Hunkydory. Det kommer ske en uppfräschning av designen, men vi behåller den röda tråden från tidigare.

Duon beskriver varumärkets röda tråd som ”Parisian chic the Scandinavian way”.
– Det kommer vi fortsätta att vara. Men det kommer att ske en något ökad kommersialisering av Hunkydory, säger Maria Lundtang.

Läs också: Hunkydory utan vd – lämnade efter tre månader

Hur många kollektioner som släpps framgent vill de inte berätta. Men det finns planer på att lägga till ytterligare produktgrupper för att komplettera varumärket. Vem som ska designa Hunkydory är ännu inte bestämt.
– Förhandlingar pågår. Det har ju funnits designer på Hunkydory tidigare som inte var grundarna, säger Maria Lundtang.

Är grundarna kvar i bolaget?
– Nej, inte alls. Vi har köpt varumärket och alla rättigheter, säger Maria Lundtang.

Vad är anledningen till att grundarna inte är kvar på något sätt?
– Nu har en andra konkurs skett. Vi tror på vårt superstarka team med bred kompetens inom produktion och e-handel och som kan Hunkydorys DNA. Vi tror att det kommer att fungera mer lyckosamt på den marknad vi befinner oss, säger Mathias Olsteg.

Hur många som slutar på Hunkydory vet inte Maria Lundtang i dagsläget.
– Det vet jag inte, vi har inte tillgång till hur organisationen såg ut tidigare. Vi har pinpointat nyckelpersonerna som vi vill ta med oss. Hur många det rör sig om kan jag inte berätta.

Läs också: Hunkydory i konkurs – igen

Vad ingår i konkursboet?
– Vi köpte upp de delar som vi tycker är viktiga för en vidare drift. Vad det är vill jag inte uttala mig om, säger Maria Lundtang.

Ni nämner satsningar på e-handel. Finns det planer på fysiska butiker?
– Inte i dagsläget. Vi fokuserar på global distribution och e-handel. Vi har redan tagit en dialog med marknader som vi önskar att träda in i.

Mer om: Hunkydory
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Butiksnytt
På gemensam yta

Branschorganisationen får nya ägare

Vd säljer i Sportamore

Lululemon sänker prognos

Jobb & Karriär
Hon blir vd för Boomerang

Modebolaget har under en längre tid haft en tillförordnad vd.

Ägarskifte i Nilson group

Nilson groups styrelseordförande och ytterligare två styrelsemedlemmar lämnar.

Nyhetsbrev

Riskkapitalist majoritetsägare i Revolutionrace

Altor förvärvar majoritetspost i outdoorföretaget.

Arkiv

Inditex upprepar prognos för helåret

Mod gav utmärkelse

Indiskas vd prisas av kvinnligt nätverk.

"Svårt att motivera hållbarhetsaspekten i att kassera fullt funktionsduglig inredning"

Industriavfall och upcyclat i Marqets tredje butik.

Beckmansstudenter klädde kulturministern

Använd plagget fler gånger, halvera klimatpåverkan

Butiksnytt
Andra butiken för Chimi eyewear

Hon är Årets designer

I förra veckan delades utmärkelsen ut på Habit Modegalan.

Ska göra den hållbaraste löparskon – äskar pengar genom crowdfunding

Tapp i modehandeln i november

”Klädföretagens e-handel visade ovanligt nog ett större minus än den fysiska handeln i november”.

Ted Bakers vd lämnar – modeföretaget vinstvarnar

Hon ska utreda producentansvar för textilavfall

Gant rekryterar igen

Här använder sig H&M av cykelbud

Robotlösning och självskanning hos XXL

Fusion i barnklädesbranschen

Butiksnytt
Lanserar sig bredare med pop up-butik

Nystartat varumärke aktuell med tredje kollektionen och tillfällig yta på Södermalm.

Daisy Grace under lupp

De föreslås till MQ

Cos i samarbete med uthyrningssajt

Sportamore vinstvarnar efter trög oktober

Grundarduo säljer i Boohoo

Intersport öppnar nytt i föreningstätt område

Anrikt danskt varuhus satsar i Sverige

Prisad av H&M

Håraccessoarbolag i konkurs

Rekord för Black friday – kläder mest poppis

Så sålde Na-kd

Färre konkurser i november

RNB:s emission fulltecknad

Se alla Företagens egna nyheter

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Inventera enkelt med din mobil

Sänd till en kollega

0.151