23948sdkhjf

De tar över Hunkydory

| Av Katarina Angelin | Tipsa redaktionen

Nya ägare med en ”stark” finansiär i ryggen driver vidare varumärket, det kan Habit avslöja.

I mitten av november försattes Hunkydory i konkurs för andra gången inom loppet av ett och ett halvt år, senast med bolaget Hunky Dory Studio som drevs av Hunkydorygrundarna Ulrika och Christopher Bjerke. Drygt en vecka senare står det klart att varumärket lever vidare.

Ett nytt bolag har bildats med Maria Lundtang som vd och Mathias Olsteg som operativ chef, duon är dessutom delägare. I ryggen har de en finansiär som de i dagsläget inte kan uppge.
– Vem det är kan vi tyvärr inte svara på, men det är en finansiär som har investerat i ex antal varumärken tidigare, säger Maria Lundtang till Habit.

Läs också: Hunkydory i konkurs – igen

Maria Lundtang arbetade som vice vd och säljchef på Hunkydory mellan 2015 och 2017. Innan dess var hon på IC Company inom drift och sälj. Maria Lundtang och Mathias Olsteg jobbade tillsammans under 1990-talet i den nuvarande RNB-koncernen. De senaste 15 åren har Mathias Olsteg arbetat med produktion i Asien och Europa.

Varför valde ni att ta över varumärket?
– Vi tycker att Hunkydory har en berättigad plats på marknaden, en stark potential, säger Maria Lundtang.

Vad ska ni göra annorlunda?
– Skillnaden den här gången är att vi har en stark finansiär i ryggen som står bakom satsningen. Vi har tagit med oss nyckelpersoner som är av största vikt för att föra vidare varumärkets DNA. Vi har en ny ledning på plats där vi kompletterar varandra väldigt väl, med lång och bred erfarenhet från branschen.

Nytt fokus sätts på design och på produktion i Europa.
– Vi kommer att vara snabbare ut på marknaden, med kortare ledtider för att få ett större nyhetsvärde. Kunden kommer också uppleva att vi spänner över hela prisstrukturen. Vi vill att alla ska få tillgång till Hunkydory. Det kommer ske en uppfräschning av designen, men vi behåller den röda tråden från tidigare.

Duon beskriver varumärkets röda tråd som ”Parisian chic the Scandinavian way”.
– Det kommer vi fortsätta att vara. Men det kommer att ske en något ökad kommersialisering av Hunkydory, säger Maria Lundtang.

Läs också: Hunkydory utan vd – lämnade efter tre månader

Hur många kollektioner som släpps framgent vill de inte berätta. Men det finns planer på att lägga till ytterligare produktgrupper för att komplettera varumärket. Vem som ska designa Hunkydory är ännu inte bestämt.
– Förhandlingar pågår. Det har ju funnits designer på Hunkydory tidigare som inte var grundarna, säger Maria Lundtang.

Är grundarna kvar i bolaget?
– Nej, inte alls. Vi har köpt varumärket och alla rättigheter, säger Maria Lundtang.

Vad är anledningen till att grundarna inte är kvar på något sätt?
– Nu har en andra konkurs skett. Vi tror på vårt superstarka team med bred kompetens inom produktion och e-handel och som kan Hunkydorys DNA. Vi tror att det kommer att fungera mer lyckosamt på den marknad vi befinner oss, säger Mathias Olsteg.

Hur många som slutar på Hunkydory vet inte Maria Lundtang i dagsläget.
– Det vet jag inte, vi har inte tillgång till hur organisationen såg ut tidigare. Vi har pinpointat nyckelpersonerna som vi vill ta med oss. Hur många det rör sig om kan jag inte berätta.

Läs också: ”Varumärket lever vidare”

Vad ingår i konkursboet?
– Vi köpte upp de delar som vi tycker är viktiga för en vidare drift. Vad det är vill jag inte uttala mig om, säger Maria Lundtang.

Ni nämner satsningar på e-handel. Finns det planer på fysiska butiker?
– Inte i dagsläget. Vi fokuserar på global distribution och e-handel. Vi har redan tagit en dialog med marknader som vi önskar att träda in i.

Mer om: Hunkydory
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Gina Tricots vd lämnar

Återvänder till Tretorn där han kliver på som ny vd och delägare.

Pitti Uomo i siffror

Röjk och Filippa K i ullsamarbete

Handlarna splittrade om framtiden – dystert inom sällanköp

Videointervju: Förändringen drivs främst av människorna – inte tekniken

Hör retailexperten Ken Hughes berätta om hur nya shoppingbeteenden påverkar handeln.

Så sålde H&M: ”Omställningsarbetet går i rätt riktning”

Nyhetsbrev

Treksta till Skohuset – satsar mot skofackhandeln

Arkiv
Plus

Så vill de förändra sourcing i grunden

I september i fjol lanserade Elias Gröndal och Carl-Johan Blomqvist plattformen Findsourcing som ska förenkla för inköpare att hitta leverantörer i skobranschen.

Stockmann säger upp 150

Avslappnad silhuett i Florens

Eton och Tiger of Sweden höll båda presentationer på Pitti Uomo i veckan.

2

Butiksägarna bakom United Retailers: ”Vi önskar dialog och samarbete med leverantörerna”

En grupp modehandlare ligger bakom intressegruppen United Retailers som ska verka för bättre dialog med leverantörer och hitta gemensamma hållbara vägar framåt i en pressad modebransch färgad av "konstanta erbjudanden, rabatter och lockerbjudanden".

Claire Group stannar i familjen

Vagabond får gott gensvar för skoåtervinning

Nu uppmanar skoföretaget återförsäljarna att också samla in skor.

Klädkedjan ångar på – så mycket ökade försäljningen i maj

Modedesigner aktuell som sommarvärd

Jobb & Karriär
Masai med nytt team och logotyp

Rekryterar duo och vill bli bättre på att berätta ursprung och riktning.

HUIs konjunkturprognos: "Detaljhandeln befinner sig i ett tufft läge"

Även Ur & Penn kritisk till omotiverade hyresnivåer

Jobb & Karriär
Från Scorett till Stayhard

Ska leda e-handlarens satsning på sneaker.

Prisad av NK

Omlottklänningens okrönta drottning förärades pris av NK på onsdagskvällen.

1

Försäljningsras i modehandeln: ”Stor svårförklarad nedgång”

Väntad men oväntat kraftig nedgång i modehandeln, enligt Stilindex för maj månad.

Rekordomsättning för Inditex

Högtryck väntar för e-modehandeln

Blickar mot öst

Ytterligare H&M-kedja till Tmall

Missa inte årets branschseminarium

Dags för Pitti Uomo

Hans klockbolag tar in nytt kapital

Får betala miljonbelopp för att stänga

Om influencers får välja

Här stänger Tiger of Sweden två butiker

Stark tillväxt för arbetsklädeskoncern – når över 4 miljarder

Jobb & Karriär
Serieentreprenör föreslås till Touchtech

MQ tar egna varumärken till Afound

Skokedja drar sig ur marknad

Kinnevik tar nätmodehandlare mot Frankfurtbörsen

Kicks om osunda hyresnivåer: ”Ett utbrett branschproblem”

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.16