23948sdkhjf

Hållbarhetsaktör öppnar i Mood

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Tar steget från The Lobby och ska lyfta second hand, cirkulär design och “slow fashion” på egen yta.

Konceptet #InspoSTHLM har tidigare huserat i The Lobby på Regeringsgatan under perioden februari till juli i år men tar nu steget till egen yta i handelsplatsen Mood Stockholm snett över gatan. Butiksytan omfattar 450 kvadratmeter och ligger mellan  Posh Living och Svenssons i Lammhult på plan 3.

Bakom butikskonceptet för hållbart mode och design står Annette Lind-Adamsson och Anna Takahashi.

– Vi vill lyfta second hand, cirkulärt och “slow fashion”, men vi konkurrerar inte med “fast fashion”. Vi kompletterar genom att synliggöra helheten och mixen av hållbart nyproducerade kläder tillsammans med second hand. Vår verksamhet ger kunden ett nytt erbjudande helt enkelt. Dessutom är vi inte bara en butik där saker hänger på rad. Man måste inte shoppa; man kan slå sig ner för en kaffe och hänga i den härliga atmosfären. Vi är övertygade om att detta butikskoncept tillhör framtidens handel, säger Anette Lind-Adamsson, i en kommentar.

Konceptet bygger på att duon  samarbetar med flera olika organisationer och lyfter in  insamlade produkter i en kurerad butiksmiljö tillsammans med varumärken som erbjuder hållbar nyproduktion.

– Det känns väldigt inspirerande att bevisa kraften med innovationsmöjligheterna hos The Lobby. Syftet med The Lobby har varit att skapa insikter kring framtidens handel med målet att ta den kunskapen vidare ut i verkligheten. Med #InspoSTHLM har vi det första konkreta exemplet på hur vi på kort tid tillsammans har skapat möjligheten att gå från idé till en etablerad verksamhet, säger Annelie Gullström, affärsutvecklingschef på The Lobby.

Annelie Gullström är en av talarna i det digra programmet under Retaildagen som äger rum den 3 oktober på Epicenter i centrala Stockholm. 

Dagen är ett samarbetsarrangemang mellan tidningarna Dagens Handel, Habit, Transport Logistik Idag och Fri-Köpenskap och har kundupplevelse som tema. Här kan du säkra en plats.

Mer om: #InspoSTHLM | Mood | The Lobby
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Hon blir onlinechef på Åhléns

De vill utmana herrmodets klassiska retailvarumärken

Blugiallo rekryterar från Morris Stockholm och Eton, skalar upp verksamheten och räknar med att dubblera omsättningen i år.

WeSC:s emission tecknad till 90 procent

Jobb & Karriär
Från Sellpy till Myrorna

Textil innovation prisad av Norrsken

H&M: E-handel på totalt 50 marknader

Nyhetsbrev

Butiksnytt
Pop up-butik för Didriksons

Arkiv

Butiksnytt
Nu väntar citybutik för JD Sports – öppnar fjärde butiken

Haglöfs stödjer global klimatstrejk – stänger butiker

”Vi är riktigt duktiga i mellanstora städer”

Butiksnytt
Då öppnar underklädesjättens nya citybutik

Tenson byter läge i Varberg

Dansk modekedja till Sverige

Multibrandkonceptet omfattar drygt 20 butiker och butiken i Malmö blir den första utanför Danmark.

Butiksnytt
Åhléns nyinviger i Falun

Jobb & Karriär
J.Lindebergs kreativa chef lämnar

Jens Werner kliver av efter knappt två år på posten. "Strategin har förändrats och våra visioner överensstämmer inte längre".

Jobb & Karriär
Hit går Tensons tidigare vd

Jobb & Karriär
Byter jobb hos Boozt

Så ska Saddler bli ledande varumärke inom läderaccessoarer

Kinnevik säljer i Zalando

Bryter samarbeten med återförsäljarna för att sy upp på beställning

I veckan lanseras modeföretaget Aérynes nya produktionsmodell. Grundaren Siri Vikman vill omdefiniera begreppet hållbarhet och attackera frågan om överlager.

Sökandet efter ny vd till Gina Tricot pågår

Butiksnytt
Brothers nyöppnar butik efter konkurs

Duo vill revolutionera handskmarknaden med nytt varumärke

Nu lanserar Ingrid von Konow och Ulrika Fohgelberg Nordén märket Handsome Stockholm.

"Tillväxten i den fysiska handeln är en brännhet fråga"

Triumph inleder samarbete med Texaid

Ökad försäljning för H&M

Här stänger G-Star Raw

Ny studie: Kedjorna redo för Swish

Nytt byråsamarbete för Lexington Company

Panorama Berlin till Tempelhof

London nästa för Boråstudenter

Norge ny marknad för Stadium Outlet

Happy Socks vd slutar

Zalando pilottestar återanvändbara fraktväskor

Nytt lager ska stärka Björn Borgs omnikanalsatsning

Förbättrat Kappahl

Se alla Företagens egna nyheter

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.167