23948sdkhjf

Filippa K: "Vi bidrar till en rörelse om långsamt mode i en allt snabbare industri"

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Så länge använder Filippa Ks kunder plaggen från varumärket, enligt modeföretagets egna studie.

Som ett led i Filippa K:s strävan att arbeta hållbart och förstå konsumentbeteenden och hur varumärkets designprinciper påverkar produkternas hållbarhet så lät modeföretaget i juli undersöka hur länge och ofta drygt 1 000 kvinnliga konsumenter i Sverige använder varumärkets produkter.

Resultatet visar att konsumenternas favoritplagg från varumärket används i genomsnitt 175 gånger och att varje användningstillfälle har en genomsnittlig kostnad av 28 kronor.

Undersökningen visade också att varumärket har trogna kunder och av de 1069 kvinnorna som deltog i undersökningen har mer än två tredjedelar svarat att de varit  kunder hos Filippa K i över fem år samt att nästan en femtedel har varit trogna varumärket i över 20 år.

I studien framgick också att konsumenterna fortfarande använder fortfarande 83 procent av produkterna från varumärket samt att de har använt varje plagg i genomsnitt 75 gånger. 

– Det här initiativet går hand i hand med vårt uppdrag för medveten konsumtion. Jag är stolt över svaren vi har fått in från våra kunder och den höga användningsfrekvensen av våra plagg jämfört med tidigare studier. Genom att erbjuda kläder som kan användas och älskas i flera år, bidrar vi till en rörelse om långsamt mode i en allt snabbare industri. Resultatet har gett oss insikter om hur våra produkter är i linje med vårt uppdrag, samtidigt som vi lär oss hur vi kan fortsätta att förbättra, säger Kristoffer Tonström, vd, Filippa K i en kommentar.

Undersökningen gjordes med hjälp av en digital enkät och svarsfrekvensen var enligt Filippa K högre än förväntat.


 

 


 
 
 
 
FILIPPA K UNDERSÖKER KONSUMENTERNAS ANVÄNDNING AV VARUMÄRKETS PRODUKTER
 
 
 
 
 
 
 
Som en del utav sitt engagemang för hållbart mode, har Filippa K undersökt och samlat in information från över 1000 kvinnliga konsumenter om hur de använder varumärkets produkter. Utifrån undersökningen kan Filippa K konstatera att konsumenternas favoritplagg används i genomsnitt 125 gånger och att varje användningstillfälle har en genomsnittlig kostnad av 28 kronor. Undersökningens resultat stödjer varumärket i dess uppdrag för medveten konsumtion samt skapar nya insikter kring hållbar och konsumentcentrerad design.  

Den 8 juli 2019 skickade Filippa K ut en digital enkät till utvalda kunder för att undersöka användningen av de Filippa K produkter som kunderna har hemma. Undersökningen fick nästan dubbelt så många svar som förväntat och resultatet som presenteras kommer från 1069 kunder i varumärkets hemland, Sverige. 

Sedan varumärkets lansering 1993, har Filippa K varit trogna sitt uppdrag om medveten konsumtion genom att ansvarsfullt skapa plagg som är tidlösa i både kvalité och stil. Dagens växande trend med snabbt mode har gjort det allt viktigare för Filippa K att förstå konsumentbeteenden och hur varumärkets designprinciper påverkar produkternas hållbarhet. Undersökningen har resulterat i ett flertal positiva insikter som Filippa K unikt kan presentera. 

Av de 1069 kvinnorna som deltog i undersökningen har mer än två tredjedelar svarat att de varit Filippa K kunder i över fem år samt att nästan en femtedel har varit trogna varumärket i över 20 år. 

Konsumenterna använder fortfarande 83% av sina köpta Filippa K produkter, samt att de har använt varje plagg i genomsnitt 75 gånger. 

När deltagarna blev tillfrågade om sina mest använda plagg, ökade antalet genomsnittliga användningar till 175 gånger. Detta resultat motsvarar en genomsnittlig kostnad på endast 28 kronor per användningstillfälle. Uppmuntrande 92% av de tillfrågade anser att ett köp hos Filippa K  “ger bra valuta för pengarna”. 

En kund som har varit trogen varumärket i över 20 år svarar att hennes personliga favoritplagg från Filippa K är “en pålitlig vän i garderoben”. Hon har ägt sin denimkjol sen mitten av 90-talet och använder den fortfarande ett antal gånger i månaden, året runt. En annan kund som har shoppat hos Filippa K de senaste 5-10 åren kommenterar att hennes svarta sidentopp från 2017 är “klassisk, användbar och bekväm” och att hon använder den flera gånger i veckan, året runt. 

En liknande undersökning som genomfördes i Storbritannien 2015 konstaterade att “majoriteten av inköpta klädesplagg endast ser dagens ljus 7 gånger”. Utifrån den undersökningen så används plagg från Filippa K i genomsnitt 10 gånger mer jämfört med andra modeprodukter för kvinnor.

I relation till resultaten från Filippa K-undersökningen kommenterade VD Kristofer Tonström: “Det här initiativet går hand i hand med vårt uppdrag för medveten konsumtion. Jag är stolt över svaren vi har fått in från våra kunder och den höga användningsfrekvensen av våra plagg jämfört med tidigare studier. Genom att erbjuda kläder som kan användas och älskas i flera år, bidrar vi till en rörelse om långsamt mode i en allt snabbare industri. Resultatet har gett oss insikter om hur våra produkter är i linje med vårt uppdrag, samtidigt som vi lär oss hur vi kan fortsätta att förbättra”.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Förlusttyngt MQ byter namn till Marqet

Samtliga 119 butiker ska göras om nästa år. Här kan du kika in i nya butiken.

Två Stadium-öppningar samma dag i samma stad

Fem finalister från Sverige i Designers’ Nest

Vänder till vinst och öppnar nytt

Den starka tillväxten fortsätter för herrvarumärket A Day's March i år. Expansion hägrar under första halvåret 2020.

Boozt skriver ned prognos

Etikettlösningar – fortsatt viktig del av varumärkesarbetet

Med passion för hållbarhet ska Nilörngruppen fortsätta erövra världen

Nyhetsbrev

Marimekko och Uniqlo i nytt samarbete

Arkiv
Plus

Vinstrevansch för knappt hälften av skoleverantörerna

MODEBRANSCHENS BOKSLUT, DEL 5/7: 2018 var ett tillväxtår för skoleverantörerna, men marginalerna för hälften av företagen minskade.

KRÖNIKA: Vi måste sätta stopp för ”fulinsamling” av begagnade kläder

Modejätten ska sälja begagnade lucialinnen

Otillåtna halter av sexvärt krom och bly i lädervaror

Nu fälls Jollyroom: "Sviker konsumenterna"

Plus

Modeårets stora tillväxtvinnare

MODEBRANSCHENS BOKSLUT, DEL 4/7: Majoriteten av e-handelsbolagen i Habits kartläggning ökade tillväxten tvåsiffrigt. Här är listan.

Fast Retailing i robotprojekt för lagerautomatisering

Andra kapitlet för Blk Dnm

Nu relanserar Johan Lindeberg varumärket med webbutik.

Jobb & Karriär
Ny vd för Tiger of Sweden

Rekryteras från Hugo Boss.

Butiksnytt
Herrmode på hotell

Nu har Lidholm’s Clothier öppnat i Göteborg.

Minussiffror i modehandeln i oktober

Jobb & Karriär
Med Etons butiker i fokus

Ska leda utvecklingen av skjortföretagets fysiska butiker. Rekryteras från Kicks.

Nu separeras RNB

Butiksnytt
J Lindeberg nyöppnar på Illum

Jobb & Karriär
Finanschef blir vd

Aéryne i konkurs

Jobb & Karriär
Ska sköta Balmuirs pr-arbete

Gaps vd avgår

Utmärkelse till Carcel

Butiksnytt
Dubblerad yta för Peak Performance

Stafano Pilati till Pitti Uomo

Starkt kvartal för New Wave

Amerikansk skjortkedja till Europa

Na-kd börjar klimatkompensera

Modereturer fram och tillbaka över Östersjön

Hugo Boss lovar bot och bättring

Gallerian skapar ny mötesplats och nytt retailkoncept

När Na-kd:s kunder har ett finger med i spelet

Butiksnytt
Happy socks på välkänd shoppingadress

Under Armour bekräftar federal utredning

Se alla Företagens egna nyheter

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Sänd till en kollega

0.165