23948sdkhjf

Filippa K: "Vi bidrar till en rörelse om långsamt mode i en allt snabbare industri"

Så länge använder Filippa Ks kunder plaggen från varumärket, enligt modeföretagets egna studie.

Som ett led i Filippa K:s strävan att arbeta hållbart och förstå konsumentbeteenden och hur varumärkets designprinciper påverkar produkternas hållbarhet så lät modeföretaget i juli undersöka hur länge och ofta drygt 1 000 kvinnliga konsumenter i Sverige använder varumärkets produkter.

Resultatet visar att konsumenternas favoritplagg från varumärket används i genomsnitt 175 gånger och att varje användningstillfälle har en genomsnittlig kostnad av 28 kronor.

Undersökningen visade också att varumärket har trogna kunder och av de 1069 kvinnorna som deltog i undersökningen har mer än två tredjedelar svarat att de varit  kunder hos Filippa K i över fem år samt att nästan en femtedel har varit trogna varumärket i över 20 år.

I studien framgick också att konsumenterna fortfarande använder fortfarande 83 procent av produkterna från varumärket samt att de har använt varje plagg i genomsnitt 75 gånger. 

– Det här initiativet går hand i hand med vårt uppdrag för medveten konsumtion. Jag är stolt över svaren vi har fått in från våra kunder och den höga användningsfrekvensen av våra plagg jämfört med tidigare studier. Genom att erbjuda kläder som kan användas och älskas i flera år, bidrar vi till en rörelse om långsamt mode i en allt snabbare industri. Resultatet har gett oss insikter om hur våra produkter är i linje med vårt uppdrag, samtidigt som vi lär oss hur vi kan fortsätta att förbättra, säger Kristoffer Tonström, vd, Filippa K i en kommentar.

Undersökningen gjordes med hjälp av en digital enkät och svarsfrekvensen var enligt Filippa K högre än förväntat.


 

 


 
 
 
 
FILIPPA K UNDERSÖKER KONSUMENTERNAS ANVÄNDNING AV VARUMÄRKETS PRODUKTER
 
 
 
 
 
 
 
Som en del utav sitt engagemang för hållbart mode, har Filippa K undersökt och samlat in information från över 1000 kvinnliga konsumenter om hur de använder varumärkets produkter. Utifrån undersökningen kan Filippa K konstatera att konsumenternas favoritplagg används i genomsnitt 125 gånger och att varje användningstillfälle har en genomsnittlig kostnad av 28 kronor. Undersökningens resultat stödjer varumärket i dess uppdrag för medveten konsumtion samt skapar nya insikter kring hållbar och konsumentcentrerad design.  

Den 8 juli 2019 skickade Filippa K ut en digital enkät till utvalda kunder för att undersöka användningen av de Filippa K produkter som kunderna har hemma. Undersökningen fick nästan dubbelt så många svar som förväntat och resultatet som presenteras kommer från 1069 kunder i varumärkets hemland, Sverige. 

Sedan varumärkets lansering 1993, har Filippa K varit trogna sitt uppdrag om medveten konsumtion genom att ansvarsfullt skapa plagg som är tidlösa i både kvalité och stil. Dagens växande trend med snabbt mode har gjort det allt viktigare för Filippa K att förstå konsumentbeteenden och hur varumärkets designprinciper påverkar produkternas hållbarhet. Undersökningen har resulterat i ett flertal positiva insikter som Filippa K unikt kan presentera. 

Av de 1069 kvinnorna som deltog i undersökningen har mer än två tredjedelar svarat att de varit Filippa K kunder i över fem år samt att nästan en femtedel har varit trogna varumärket i över 20 år. 

Konsumenterna använder fortfarande 83% av sina köpta Filippa K produkter, samt att de har använt varje plagg i genomsnitt 75 gånger. 

När deltagarna blev tillfrågade om sina mest använda plagg, ökade antalet genomsnittliga användningar till 175 gånger. Detta resultat motsvarar en genomsnittlig kostnad på endast 28 kronor per användningstillfälle. Uppmuntrande 92% av de tillfrågade anser att ett köp hos Filippa K  “ger bra valuta för pengarna”. 

En kund som har varit trogen varumärket i över 20 år svarar att hennes personliga favoritplagg från Filippa K är “en pålitlig vän i garderoben”. Hon har ägt sin denimkjol sen mitten av 90-talet och använder den fortfarande ett antal gånger i månaden, året runt. En annan kund som har shoppat hos Filippa K de senaste 5-10 åren kommenterar att hennes svarta sidentopp från 2017 är “klassisk, användbar och bekväm” och att hon använder den flera gånger i veckan, året runt. 

En liknande undersökning som genomfördes i Storbritannien 2015 konstaterade att “majoriteten av inköpta klädesplagg endast ser dagens ljus 7 gånger”. Utifrån den undersökningen så används plagg från Filippa K i genomsnitt 10 gånger mer jämfört med andra modeprodukter för kvinnor.

I relation till resultaten från Filippa K-undersökningen kommenterade VD Kristofer Tonström: “Det här initiativet går hand i hand med vårt uppdrag för medveten konsumtion. Jag är stolt över svaren vi har fått in från våra kunder och den höga användningsfrekvensen av våra plagg jämfört med tidigare studier. Genom att erbjuda kläder som kan användas och älskas i flera år, bidrar vi till en rörelse om långsamt mode i en allt snabbare industri. Resultatet har gett oss insikter om hur våra produkter är i linje med vårt uppdrag, samtidigt som vi lär oss hur vi kan fortsätta att förbättra”.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078