23948sdkhjf

Här tappas oftast modekunden – kedjan som lyckas bäst i provrummet

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Butikssäljarna har dock ryckt upp sig när det kommer till kundvård i och runt provrummet, enligt en ny undersökning. Här är kedjan av 16 undersökta som lyckas bäst.

Betyget på kedjornas bemötande vid provrummen

Siffran visar andel av måluppfyllelse.

1. G-star: 83%

2. VeroModa: 71%

3. Carlings: 69%

3. Joy: 69%

5. Twilfit: 63%

6. Brothers: 60%

6. Cubus: 60%

8. BikBok: 54%

8. Volt: 54%

10. MQ: 51%

11. Dressmann: 46%

11. Indiska: 46%

13. Gina Tricot: 37%

13. KappAhl: 37%

15. Lindex: 29%

16. H&M: 20%

Daymaker har för andra året i rad undersök hur bra 16 modekedjor är på att ta hand om kunderna i provrummet och kommit fram till att G-Star är bäst på att ta hand om kunderna i och runt provrummet.

Sämst av de 16 kedjorna är H&M som kvalar in på jumboplatsen. 

Undersökning visar att kedjorna har blivit bättre på att ta hand om kunderna i provrummen. I årets mätning landar helhetsintrycket på 53 procent vilket är att jämföra med 49 procent 2018.

– Kedjorna har blivit bättre på att vårda sina kunder i provrummet, men fortfarande är det bara varannan säljare som kommer tillbaka till provhytten för att se hur det går för kunden, säger Lotta Eriksson, vice vd för Daymaker i en kommentar.

Butikssäljarna har dock enligt undersökningen blivit bättre på att informera om vilka storlekar som finns tillgängliga och plocka fram alternativ och hjälpa till. 

56 procent av säljarna kom i årets undersökning tillbaka till kunden vilket var en förbättring mot förra året då 44 procent av säljarna fångade upp kunden i provrummet.

Överlag visar undersökningen att det finns ett starkt samband mellan nöjda kunder och att få hjälp vid provrummet på ett bra sätt.

– Att som kund bli ordentligt hjälpt i provrummet – den plats som de allra flesta drar sig för att besöka – har en enorm påverkan på kundlojaliteten och försäljningen. Vi ser också att de kedjor där säljarna tar kunden genom hela säljprocessen har dubbelt så hög rekommendationsgrad jämfört med kedjorna där säljarna inte fullföljer processen, säger Lotta Eriksson i en kommentar.

Här är fem tips till att höja upplevelsen.

Undersökningen Daymakerindex Provrum 2019 bygger på mätmetoden mystery shopping, vilket innebär att butikerna har fått besök av mystery shoppers. Butikerna har rankats utifrån sju frågeställningar kopplade till provrummet. Fem observationer har utförts per kedja.

Observationerna genomfördes under perioden den 12 januari i år till den 1 februari 2019.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Premiär för nya Åhléns – från varuhus till marknadsplats

Lägger om affärsmodellen, hyr ut ytor och ska göra om fler varuhus i landet till lokala marknadsplatser.

Klassiska plagg med grafiska element

Duon med lång bakgrund i modebranschen ligger bakom nytt varumärke.

Minskad försäljning och ökad förlust för Lexington Company

Plus

Jeanskvintettens revansch

De brinner för det fysiska mötet i landets små- och mellanstora städer. För tre år sedan bröt de sig ur JC. Habit samlade de fem grundarna till Jeansbolaget – kedjan som har seglat upp som nummer ett bland denimaktörerna efter JC-kraschen.

Butiksnytt
Ellos öppnar outlet

Maxjenny till Mood

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
MQ rekryterar ny design- och inköpschef från Weekday

Arkiv

Butiksnytt
Blank the Hub till Skövde

Platser kvar till Habit Modebranschens Dag

Temat i år är branschrevansch.

Butiksnytt
Nu öppnar Denim & Friends

Trio ligger bakom ny fysisk butikssatsning som får premiär på torsdagen. I slutet av september ska kedjan omfatta fem butiker.

Plus

Vårens primörer

INKÖP VÅR/SOMMAR 2020: Habits Christina Bild och Linnea Öst tecknar säsongens mest stilsäkra damtrender.

Ja till budet på Kappahl

Budkommittén enig: Mellby Gårds erbjudande är skäligt.

Butiksnytt
Loewe öppnar på NK

Vad Robyn bar

Valde svenskt modemärke under helgens konsert i Stockholm.

Nya frimärken ska spegla svensk modeexport

Jobb & Karriär
Från H&M till Gant

Jobb & Karriär
NK med ny marknadschef

Tillträder i november och kommer närmast från Kasthall.

5 tips för att lyfta upplevelsen vid provrummen

Rodebjer får ny vd i höst

Lämnar Acne Studios för Rodebjer.

Så sålde New Wave

Jobb & Karriär
De går till Nilson group

Nytt nordiskt sportbutikssamarbete när Gresvig byter skylt

H&M-butik i ny stass

Syateljé, utvalt sortiment, nytt inredningskoncept och uthyrning av plagg blir nyheter i H&M:s omgjorda butik vid Sergels torg som öppnar i höst.

Jobb & Karriär
Generationsskifte hos Hestra

Fjärde generationen tar över ledningen i handskföretaget.

XXL riggade siffror för att kunna ange höga rabatter

Nelly söker ny logistiklösning

Så kan ett framtidslöfte se ut

Så sålde Björn Borg

Boozt förvärvar dansk apputvecklare

Här stänger H&M

Här öppnar Newbie härnäst

Miljömärkt på mässan

Jobb & Karriär
Från Silva till Arbesko

Butik för Brothers i konkurs

Butiksnytt
Då öppnar Jeansbolagets nästa butik

Stockmann underpresterar och byter vd

Se alla Företagens egna nyheter

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.113