23948sdkhjf

Förlusten växer för VRG – ny produktlinje ska vända utvecklingen

Sko- och accessoarbolaget Venue Retail Group redovisar ett resultat efter skatt på -23,6 miljoner kronor för det tredje kvartalet (mars-maj) i det brutna räkenskapsåret 2018/2019 (-13,6). 

För att vända utvecklingen lanserar man bland annat under september 2019 en helt ny produktlinje i linje med varumärkesstrategin, och menar att det krävs egna framgångsrika varumärken för att stå sig väl på marknaden och inte minst skapa god lönsamhet.

Nettoomsättningen från mars till maj uppgick till 163 miljoner kronor (169). Försäljning i jämförbara butiker ökade med 1,4 procent under kvartalet. Bruttomarginalen uppgick till 56,9 procent (57,1).
Resultatet före av- och nedskrivningar blev -19,1 miljoner kronor (-9,8)

Venue Retail Group förstärker sitt åtgärdsprogram och förväntar sig nu att lönsamheten ska öka med drygt 30 miljoner kronor på helårsbasis. Det framgår av delårsrapporten.

"Vi har under kvartalet förstärkt det tidigare lanserade åtgärdsprogrammet ytterligare för att motverka den rådande detaljhandelsutvecklingen. Detta ger naturligtvis inte omedelbar effekt, men kommer att sänka bolagets kostnader på helårsbasis med cirka 18 miljoner kronor. Åtgärderna omfattar bland annat sänkta overhead- och butiksrelaterade kostnader. Tillsammans med tidigare kommunicerade förändringar i bolagets skoverksamhet förväntas lönsamheten förbättras med drygt 30 miljoner på helåret", skriver bolaget.

Under kvartalet har två Rizzobutiker stängts, Triangeln i Malmö och Kista i Stockholm. Under juni har man stängt ytterligare tre Rizzobutiker, Sickla i Stockholm, Frölunda Torg i Göteborg och Forumgallerian i Uppsala – i enlighet med den förändrade affärsmodellen för bolagets skoverksamhet. Totalt sett är nu 8 av kedjans 14 butiker stängda. Detta har påverkat försäljning negativt under kvartalet jämfört med föregående år.

Ombyggnationerna av våra avdelningar på NK i Göteborg pågår, där reseavdelningen har öppnat på ny yta med gott resultat, skriver bolaget. 

Under perioden september 2019 - maj 2019  nettoomsättning uppgick till 614,7 miljoner kronor (640,5), en minskning med 25,8 miljoner kronor och försäljningen under perioden i jämförbara butiker var i nivå med föregående period.

Resultat före av- och nedskrivningar blev -15,6 miljoner kronor (23,6), en minskning med 39,2 miljoner kronor.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094