23948sdkhjf

Förlusten växer för VRG – ny produktlinje ska vända utvecklingen

| Av Siw Kejonen | Tipsa redaktionen

Sko- och accessoarbolaget Venue Retail Group redovisar ett resultat efter skatt på -23,6 miljoner kronor för det tredje kvartalet (mars-maj) i det brutna räkenskapsåret 2018/2019 (-13,6). 

Läs också: Herrskoyta i ny form

För att vända utvecklingen lanserar man bland annat under september 2019 en helt ny produktlinje i linje med varumärkesstrategin, och menar att det krävs egna framgångsrika varumärken för att stå sig väl på marknaden och inte minst skapa god lönsamhet.

Nettoomsättningen från mars till maj uppgick till 163 miljoner kronor (169). Försäljning i jämförbara butiker ökade med 1,4 procent under kvartalet. Bruttomarginalen uppgick till 56,9 procent (57,1).
Resultatet före av- och nedskrivningar blev -19,1 miljoner kronor (-9,8)

Venue Retail Group förstärker sitt åtgärdsprogram och förväntar sig nu att lönsamheten ska öka med drygt 30 miljoner kronor på helårsbasis. Det framgår av delårsrapporten.

"Vi har under kvartalet förstärkt det tidigare lanserade åtgärdsprogrammet ytterligare för att motverka den rådande detaljhandelsutvecklingen. Detta ger naturligtvis inte omedelbar effekt, men kommer att sänka bolagets kostnader på helårsbasis med cirka 18 miljoner kronor. Åtgärderna omfattar bland annat sänkta overhead- och butiksrelaterade kostnader. Tillsammans med tidigare kommunicerade förändringar i bolagets skoverksamhet förväntas lönsamheten förbättras med drygt 30 miljoner på helåret", skriver bolaget.

Under kvartalet har två Rizzobutiker stängts, Triangeln i Malmö och Kista i Stockholm. Under juni har man stängt ytterligare tre Rizzobutiker, Sickla i Stockholm, Frölunda Torg i Göteborg och Forumgallerian i Uppsala – i enlighet med den förändrade affärsmodellen för bolagets skoverksamhet. Totalt sett är nu 8 av kedjans 14 butiker stängda. Detta har påverkat försäljning negativt under kvartalet jämfört med föregående år.

Ombyggnationerna av våra avdelningar på NK i Göteborg pågår, där reseavdelningen har öppnat på ny yta med gott resultat, skriver bolaget. 

Under perioden september 2019 - maj 2019  nettoomsättning uppgick till 614,7 miljoner kronor (640,5), en minskning med 25,8 miljoner kronor och försäljningen under perioden i jämförbara butiker var i nivå med föregående period.

Resultat före av- och nedskrivningar blev -15,6 miljoner kronor (23,6), en minskning med 39,2 miljoner kronor.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Nividas värvar vd från Björn Borg

Jobb & Karriär
Ny vd för Oscar Jacobson

Efter en tid med tillförordnad vd har modebolaget rekryterat ny vd med ett längre förflutet i modebranschen och med spetskompetens inom digital handel.

Jobb & Karriär
Hon blir vd för Daymaker

Herrmodekedja får landslagsuppdrag

Här är SFC:s nya strategi

Med en alldeles färsk ägarkonstellation i ryggen berättar Swedish Fashion Councils vd, Jennie Rosén, om organisationens framtida uppdrag.

Plus

"Vi måste agera nu"

Jennie Rosén, vd för Swedish Fashion Council, har siktet inställt på att ta svensk modebransch in i framtiden med ett hållbart sätt att driva affärer, utan att öka klädvolymerna.

Nyhetsbrev

Motrörelse premieras – Repameras grundare får utmärkelse

Belönas för arbetet med White monday.

Arkiv

Acne Studios byter läge – tillfälligt

Oväntade tyger i ny kontext

Uppmärksammat modeföretag sponsras av Tradera. Visar i Köpenhamn.

Plus

De vill växa med hyrmode

Är uthyrning framtidens affärsmodell? Vem är kunden och vad efterfrågas? Habit har bland annat träffat nykomlingarna It’s Released som vill bli marknadsledande.

Välkommen till årets första nummer av Habit

H&M Foundation uppmanar till satsningar på kvinnligt entreprenörsskap

Vill se världens investerare ge kvinnor tillgång till kapital på lika villkor.

Rekordhög försäljning under Black friday för Asos

Brittisk herrmodemässa med ny hemvist

DEBATT Svensk Handels vd: ”Löneökningstakten måste vara mycket återhållsam”

Lust att organisera bakom e-handlarens tillväxt

Vagabond i danskt samarbete

Modedistrikt bjuder in till visning

Här är varumärkena som deltar i Stockholm Fashion Districts visning den 5 februari.

1

Åtta fokusområden för en hållbar modebransch – utmanar dagens tillväxtlogik

Gina Tricot i nytt samarbete

Åhléns digitaliserar också sina kvitton

Jobb & Karriär
Går till Patriksson group

Bambuser gör företrädesemission

EU-kommissionen utlyser tävling för att hitta innovationer för hållbar modeproduktion

Denimmässa till Berlin

Skjortföretag mot börsen?

Säljer i MQ

Zalando ansluter till Global Fashion Agenda

Kenzo byter uttryck

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

H&M till Centralamerika

Blanche i samarbete

Lindex stärker Stockmann

Utbyggd outlet noterar rekordsiffra

Resurssmarta förslag för textilsektorn

Jobb & Karriär
Från Rodebjer till Hemköp

Se alla Företagens egna nyheter

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Inventera enkelt med din mobil

Sänd till en kollega

0.157