23948sdkhjf

Rejält resultattapp för sportkedjan

| Av Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

XXLs vinstfall fortsatte i fjärde kvartalet.

Den norska sportkedjan XXL redovisar ett ebitda-resultat om 115 miljoner norska kronor för det fjärde kvartalet (332).

Utfallet för det fjärde kvartalet innebär att ebitda-resultatet för helåret landar på 541 miljoner kronor, ned från 828 miljoner för 2017.
När XXL vinstvarnade den 19 december var bolagets prognos att ebitda för 2018 skulle ligga i intervallet 530 till 560 miljoner kronor. Aktien backade 30 procent samma dag och XXL:s börsvärde har krympt med nästan 70 procent det senaste året.
Bolagets dåvarande vd Ulf Bjerknes fick lämna sin post samma dag. Rörelseresultatet i det fjärde kvartalet uppgick till 64 miljoner norska kronor (285).
Intäkterna i det fjärde kvartalet låg på 2.569 miljoner norska kronor (2.525). Analytiker hade räknat med 2.525 miljoner.
"Trots fortsatt tillväxt har XXL levererat en resultatmässig besvikelse för det fjärde kvartalet, drivet av dåligt genomförande och dåliga kampanjer, något som resulterade i ett betydande fall i bruttomarginalen", skriver XXL i rapporten.
Bruttomarginalen uppgick till 36,2 procent i det fjärde kvartalet (42,0). Med anledning av det skrala resultatet för 2018 har bolaget haft en dialog med sina lånegivare och kommit överens nya lånekovenanter, alltså de nyckeltal bolaget måste uppfylla. I samband med detta skriver XXL att bolaget inte kommer att ge någon utdelning, eller genomföra återköp av aktier, förrän tidigast fjärde kvartalet 2019. "XXL en tydlig ambition om att komma tillbaka till att ge utdelning", skriver bolaget.
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Minskad modeförsäljning för Lexington Company

Satsar fysiskt och med e-handel i Europa

Syskonduo ska ge Odd Molly ny glans

Stinaa.J till Åhléns

Skomärket satsar med första återförsäljare.

Här öppnar varuhusjätten outlet

Så mycket växte e-modehandeln 2018

Tillväxten i e-modehandeln i linje med 2017, enligt e-barometern.

Nyhetsbrev

Karl Lagerfeld död

Arkiv
Plus

Sara Danius – en stilförebild i tiden

Sportamore lägger till marknad

Tiger of Swedens vd lämnar

Går med omedelbar verkan.

Our Legacy bygger ut

Butiken i London utökas.

Butiksnytt
Här öppnar Veronica Virta nytt

Artist ansikte för Oscar Jacobson i vår

Sverigeaktuell artist i modeföretagets vårkampanj.

Stickad elegans

Grundare av pr- och kommunikationsbyrå ligger bakom nytt stickatmärke.

1

Vd-skifte hos Eton

Hans Davidson lämnar över vd-posten efter 30 år. Skjortföretaget hämtar ny vd från H&M-sfären.

Plus

6 trender, utmaningar och rock’n roll

TRENDER 2019: Digitaliseringen rör upp och ställer till, men skapar också nya möjligheter. Här spanar Moon-Suck Song om året.

Bubbleroom blickar mot öst

Ny vd till Pandora

Han tar över Ohlssons Tyger

Tygkedjan stannar i familjen när sonen och nuvarande vd köper företaget av sin far.

Jobb & Karriär
Åhléns smälter samman marknad och försäljning - då får marknadschefen gå

Hon kliver in i ny och utökad roll hos varuhuskedjan.

Tvärstopp för Odd Molly

Så ska Lager 157 charma Norge

Nya idéer för hållbar hantering av textilier

Plus

”Förbered en Amazon-strategi”

TRENDER 2019. Blir 2019 året då Amazon kommer till Sverige? Oavsett vad, gäller det att tackla e-handelsjättens framfart. Har du inte någon strategi på plats är det hög tid.

Stärkt Lindex

Butiksnytt
Mer yta för Chanel

Ska stärka startups inom fashiontech

Rejält resultattapp för sportkedjan

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

E-handlare satsar på brudar

SFD: "Vårt motto är att värna den fysiska butiken"

Utmanande år för Fenix outdoor

SFD: "Folk i strumplästen sådde fröet till Unisocks"

Herrmodekedja väljer Frölunda Torg

SFD: "Jag får nerv och spännande affärsidéer"

Här bygger H&M om och ut

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.139