23948sdkhjf

Omställning och kampanjer tynger VRG

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Jämförbar försäljning ökade men resultatmässigt kunde sko- och accessoarkoncernen Venue Retail Group inte matcha föregående år.

Koncernens totala försäljning i jämförbara butiker ökade med 3 procent under det brutna räkenskapsårets första kvartal, september till november.

Läs också: VRG nysatsar med Rizzo: " Vi har valt en mer exklusiv strategi"

Försäljningen inom affärsområde skor, som under kvartalet stod för 27 procent av den totala försäljningen, backade med 2,0 procent i jämförbara enheter under kvartalet.

Inom affärsområdet accessoarer, som stod för 73 procent av omsättningen, ökade försäljningen med 4,0 procent i jämförbara enheter.

Koncernens nettoomsättning uppgick under kvartalet till 211,9 miljoner kronor (216,8), en minskning med 4,9 procent. Bruttovinstmarginalen uppgick till 58,1 procent (58,2), en minskning med 0,1 procentenhet.

Rörelseresultatet uppgick till -2,1 miljoner kronor (12,6) en minskning med 14,7 miljoner kronor.

Läs också: Oförändrat hos VRG

Resultat efter skatt uppgick till -3,4 miljoner kronor (9,5).

I rapporten skriver vd Jonas Ottosson att "resultatmässigt når vi inte upp till föregående år, vilket främst förklaras av högre andel kampanjer och omstruktureringskostnader på 5 miljoner kronor till följd av förändring av affärsmodell i skoverksamheten".

Online ökade försäljningen för koncernen med 55 procent under kvartalet jämfört med första kvartalet i fjol. Det är också där koncernen nu lägger mer krut.

"Vi lägger således ett allt större fokus på online, på större och lönsamma butiker och på våra egna varumärken när vi ställer om verksamheten till en mer digital affär kombinerat med ett renodlat fysiskt butiksnät för ökad lönsamhet", står det att läsa i rapporten.

Antalet butiker uppgick till 123 jämfört med 127 butiker föregående år. Accent har öppnat tre nya butiker; en vardera i C4 i Kristianstad, Nacka Forum i Stockholm och i Gränby i Uppsala.

I oktober fattade VRG beslut om nedläggning av Rizzo-kedjan och en ny affärsmodell implementerades.

Mer om: Accent | Morris | Rizzo | VRG
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

JC ansöker om konkurs

I tisdags avbröts rekonstruktionen och på torsdagen ansökte bolaget om konkurs.

Butiksnytt
& Other Stories öppnar Varuhuset

En blinkning till en tidigare hyresgäst.

Trög utveckling för Åhléns modedel

Plus

Med blick för snabba affärer

På sex år har Chiquelle nått 40 miljoner kronor i omsättning. Så här bygger vd Pouya Boland e-handelsbolagets framgångar.

Frank Dandy växer digitalt

H&M bjuder på transparens på produktnivå

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Nya chefer hos Indiska ska bidra med digital kompetens

Arkiv

Butiksnytt
Jumperfabriken väljer varuhus

Fortsätter öppna pop up-butiker för att nå nya kunder.

"Konsumenten vilseleds om hållbar bomull"

Snedvriden konkurrens när ickehållbar bomull marknadsförs som hållbar, enligt färsk debattartikel.

Stockmann sänker prognos

Blankdays testar USA – öppnar pop up i New York

Ska etableras internationellt.

Daniel Wellington ökar utdelningen

JC avslutar rekonstruktionen: "syftet antas inte bli uppnått"

Studio för Eduards Accessories

Kappahl nyöppnar med showroom och nya Kids-konceptet

Modekedjan nyöppnar butik i Göteborg med senaste tillskottet och satsar därtill på showroom.

Plus

Only på butiksoffensiv i Sverige

Danska Only Stores storsatsar med flera hundra butiksöppningar i Europa och ett femtiotal i Sverige. – Vi tror på fysisk retail, säger Jens Kristian Holberg, regionchef på Only Stores i Sverige.

Plus

Hundraåring återuppstår i Kiruna

När Kirunas stadskärna rivs och en ny byggs, väntar en ny era för handlarna. Följ med till staden som genomgår en världsunik omvandling.

Tre modebutiker i Helsingborg i konkurs på kort tid

Jobb & Karriär
Från NA-KD till Yaytrade

Marknadsplatsen rekryterar från modehandlaren.

Så mycket ska Sportamore växa

Stärkt Nelly – ökad omsättning och förbättrat resultat

Jobb & Karriär
Hon ska arbeta med Morris Stockholm

Danska Zizzi sålt

Återvinn med Arket

Bättre än väntat för Zalando – positiv vinstvarning

Lämnar Sealife för Improove

Prisad modeduo inspireras av eget bröllop

Vilka vinner i år? - gör din röst hörd

Lågprismodekedja i konkurs

Datum för tre kommande CFW släppta

Levi Strauss planerar öppna 100 butiker

Föreslås till skohandlaren

Prisas av Divas och Svenskt Sportforum

H&M inför beloppsgräns för fri frakt

Butiksnytt
Esprit öppnar nytt i Linköping

Vintagemode hos & Other Stories

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.141