23948sdkhjf

Omställning och kampanjer tynger VRG

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Jämförbar försäljning ökade men resultatmässigt kunde sko- och accessoarkoncernen Venue Retail Group inte matcha föregående år.

Koncernens totala försäljning i jämförbara butiker ökade med 3 procent under det brutna räkenskapsårets första kvartal, september till november.

Läs också: Oförändrat hos VRG

Försäljningen inom affärsområde skor, som under kvartalet stod för 27 procent av den totala försäljningen, backade med 2,0 procent i jämförbara enheter under kvartalet.

Inom affärsområdet accessoarer, som stod för 73 procent av omsättningen, ökade försäljningen med 4,0 procent i jämförbara enheter.

Koncernens nettoomsättning uppgick under kvartalet till 211,9 miljoner kronor (216,8), en minskning med 4,9 procent. Bruttovinstmarginalen uppgick till 58,1 procent (58,2), en minskning med 0,1 procentenhet.

Rörelseresultatet uppgick till -2,1 miljoner kronor (12,6) en minskning med 14,7 miljoner kronor.

Läs också: VRG tvärnitade under fjärde kvartalet

Resultat efter skatt uppgick till -3,4 miljoner kronor (9,5).

I rapporten skriver vd Jonas Ottosson att "resultatmässigt når vi inte upp till föregående år, vilket främst förklaras av högre andel kampanjer och omstruktureringskostnader på 5 miljoner kronor till följd av förändring av affärsmodell i skoverksamheten".

Online ökade försäljningen för koncernen med 55 procent under kvartalet jämfört med första kvartalet i fjol. Det är också där koncernen nu mer krut.

"Vi lägger således ett allt större fokus på online, på större och lönsamma butiker och på våra egna varumärken när vi ställer om verksamheten till en mer digital affär kombinerat med ett renodlat fysiskt butiksnät för ökad lönsamhet", står det att läsa i rapporten.

Antalet butiker uppgick till 123 jämfört med 127 butiker föregående år. Accent har öppnat tre nya butiker; en vardera i C4 i Kristianstad, Nacka Forum i Stockholm och i Gränby i Uppsala.

I oktober fattade VRG beslut om nedläggning av Rizzo-kedjan och en ny affärsmodell implementerades.

Mer om: Accent | Morris | Rizzo | VRG
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

"Vi kommer se början på en e-handelsdöd"

TRENDER 2019: Det spår Lars-Åke Tollemark, vd för Unibal Rodamco Westfield i Norden.

Ny hemvist för Ida Sjöstedt

Modeföretaget huserar numera på Kungsholmen och har därtill ny presskontakt.

Jobb & Karriär
Går till Daily Sports

Har förflutet från Whyred, Acne Studios och Gant.

Butiksnytt
Nytt mode- och inredningskoncept till Växjö

Butiken följer på den första etableringen i Jönköping.

Jobb & Karriär
Kliver in i ny roll hos Lindex

Landschef blir kedjans försäljningsdirektör.

Björn Borg avslutar i fin form

Rörelseresultatet ökade med nära 30 procent i fjol.

Nyhetsbrev

Naturnära och långsiktigt

Möt Lisa Thörnqvist som omsorgsfullt väljer ekologiska och naturnära material i en finstämd palett till nystartade varumärket Ores.

Arkiv

Retrostrumpbyxor för en modern värld

Terezia Prazska lanserar klassiska tjeckiska barntajts med hängslen i Sverige under märket Silly Silas.

Så sålde Sportamore

Lindex digitala satsning över förväntan

Modekedjan uppges vara nöjd med närvaron på Asos.

XXL tappar chef

Opinionsbildare inom hållbart mode prisas

Hon är Sveriges Second Hand Profil 2019.

Starkt kvartal för Boozt: "Skalfördelar förbättrar tillväxten"

Plus

”Ge kunden upplevelser”

Barnklädeskedja upplevs mest grön

Polarn O. Pyret kammade hem utmärkelse för nionde året i rad.

Satsar fysiskt och med e-handel i Europa

Minskad modeförsäljning för Lexington Company

Stinaa.J till Åhléns

Skomärket satsar med första återförsäljare.

Syskonduo ska ge Odd Molly ny glans

Så mycket växte e-modehandeln 2018

Tillväxten i e-modehandeln i linje med 2017, enligt e-barometern.

Karl Lagerfeld död

Här öppnar varuhusjätten outlet

Plus

Sara Danius – en stilförebild i tiden

Sportamore lägger till marknad

Ny vd till Pandora

Så ska Lager 157 charma Norge

Nya idéer för hållbar hantering av textilier

Tvärstopp för Odd Molly

Stärkt Lindex

Butiksnytt
Mer yta för Chanel

Ska stärka startups inom fashiontech

Rejält resultattapp för sportkedjan

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

E-handlare satsar på brudar

SFD: "Vårt motto är att värna den fysiska butiken"

Utmanande år för Fenix outdoor

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.128