23948sdkhjf

De har chans till modepris

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

Under Habit Modegalan avslöjas vem som blir Modesveriges nykomling. Här är finalisterna.

Årets tre finalister i kategorin Årets Nykomling är Atacac, Aéryne och Bite Studios. En namnkunnig jury står bakom nomineringarna, nämligen Ellen Flybäck, Marketplace Borås; Sofia-Li Modin, Swedish Fashion Council; Simon Hjelte, Modeink; Minna Heino, Nordiska Textilakademin och Freddy Bustos från Habit.

Juryns motiveringar

Atacac

Med visionen om att vara världens mest intressanta designstudio bedriver Atacac forskning med slutkonsumenten som recensent. Utöver det vänder man upp och ner på traditionella marknadsmodeller och varumärkets egna pris- modellen premierar tidiga beställningar som produceras direkt i deras minifabrik. Det är både modigt och nödvändigt av Atacac att inspirera branchen till en grundförändring.

Aéryne

Ett bolag som på ett modernt sätt kombinerar hållbarhet, solidaritet och en ny affärsmodell med kunden som den stora vinnaren. Grundarens bakgrund samt de anslutande förmågorna i ett “all womens dream team” och att betydande kapital attraherats till bolaget stärker vår uppfattning om att detta är en morgondagens maktspelare

Bite Studios

Sällan har jurygruppen skådat ett så starkt team, enade kring en så tydlig vision med en så ambitiös plan för hur man ska positionera ett lyxvarumärke globalt. Bite Studios har dessutom en stark estetik där man vägrar kompromissa med design som primär värdebärare.

Atacac består av Rickard Lindqvist och Jimmy Herdberg. Juryn framhåller bland annat duons affärsmodell och prismodell som gör Atacac till ”världens mest intressanta designstudio”. Genom att designa digitalt, arbeta med 3D-teknik och tillverka i egen fabrik har Atacac effektiviserat designprocessen on involverat slutkunden. Produkterna sys upp utifrån efterfrågan.

Atacacs prismodell skiljer sig från branschens. I stället för att producera på spekulation, sälja till fullpris och sedan rea, gör Atacac det omvända. Plagget är som billigast när det lanseras i webbutiken. Priset stiger allt eftersom plagget tillverkas, och är som dyrast när det lagerhålls.

Läs också: Kedjan som är mästare på inspiration

Aéryne grundades av Siri Vikman för snart tre år sedan och är sedan starten baserat i Paris. Företaget har nått framgångar globalt och lanserades nyligen i USA och Japan. Vikmans vision är att driva ett bolag för kvinnor, av kvinnor. I juryns nominering lyfter den fram att Aéryne på ett modernt sätt kombinerar hållbarhet och solidaritet samt att varumärket är ”morgondagens maktspelare”.

Det svensk/brittiska dammodemärket Bite Studios drivs av paret Veronika Kant och William Lundgren. Profilen är hållbar inom premiumsegmentet. All produktion och design sker i London. 

Varumärket tittar mycket på kvinnliga konstnärer, verksamma under 1900-talet, för inspiration. Som Barbara Hepworth och Cindy Sherman. Konstnärssamarbeten sätter också tonen. För våren har Aisha Christison gjort Bite Studios print. Kvinnan i åtanke är intresserad av konst, mode och globala frågor. 

Årets Habit Modegalan äger rum på Operaterrassen i Stockholm den 1 november. Under kvällen avslöjas vinnarna i 12 kategorier.

Säkra din biljett: Habitmodegalan.se

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Ska vässa Lindex kundupplevelse

Kliver in i en ny roll som creative director. Har ett förflutet hos Monki och Björn Borg och är medgrundare till märket John Sterner.

Nygammal ägare driver JC vidare

Röjk och Filippa K i ullsamarbete

Besparingsprogram för Tiger of Sweden

Ska revolutionera modebranschen – talar på Habit Modebranschens Dag

Nu läggs ytterligare en talare till programmet.

Klart: Camilla Malmströms med ny ägare

Nu är affären i hamn och nya ägare har tagit över den konkursade modekedjan.

Nyhetsbrev

Ska ånyo uppmuntra till hållbarhet och förnyelse med utmärkelse

Arkiv

Sportamore fick bråttom – öppnar en månad tidigare än planerat

Videointervju: Förändringen drivs främst av människorna – inte tekniken

Hör retailexperten Ken Hughes berätta om hur nya shoppingbeteenden påverkar handeln.

Villervalla stänger butik

In på citygatan flyttar i stället Humana Second Hand.

Jobb & Karriär
Gina Tricots vd lämnar

Återvänder till Tretorn där han kliver på som ny vd och delägare.

"NOOS kan rädda modefackhandeln"

KRÖNIKAN: Never out of stock är revolutionerande och en konkurrensfördel för den lilla handlaren men även för leverantören, skriver Mikael Sandström.

Treksta flyttar in i Skohuset – satsar mot skofackhandeln

Pitti Uomo i siffror

Handlarna splittrade om framtiden – dystert inom sällanköp

Plus

Så vill de förändra sourcing i grunden

I september i fjol lanserade Elias Gröndal och Carl-Johan Blomqvist plattformen Findsourcing som ska förenkla för inköpare att hitta leverantörer i skobranschen.

Så sålde H&M: ”Omställningsarbetet går i rätt riktning”

Avslappnad silhuett i Florens

Stockmann säger upp 150

Claire Group stannar i familjen

Vagabond får gott gensvar för skoåtervinning

Nu uppmanar skoföretaget återförsäljarna att också samla in skor.

2

Butiksägarna bakom United Retailers: ”Vi önskar dialog och samarbete med leverantörerna”

En grupp modehandlare ligger bakom intressegruppen United Retailers som ska verka för bättre dialog med leverantörer och hitta gemensamma hållbara vägar framåt i en pressad modebransch färgad av "konstanta erbjudanden, rabatter och lockerbjudanden".

Modedesigner aktuell som sommarvärd

HUIs konjunkturprognos: "Detaljhandeln befinner sig i ett tufft läge"

Jobb & Karriär
Masai med nytt team och logotyp

Rekryterar duo och vill bli bättre på att berätta ursprung och riktning.

Klädkedjan ångar på – så mycket ökade försäljningen i maj

Blickar mot öst

Dags för Pitti Uomo

Missa inte årets branschseminarium

Ytterligare H&M-kedja till Tmall

Hans klockbolag tar in nytt kapital

Om influencers får välja

Får betala miljonbelopp för att stänga

Här stänger Tiger of Sweden två butiker

Stark tillväxt för arbetsklädeskoncern – når över 4 miljarder

Jobb & Karriär
Serieentreprenör föreslås till Touchtech

MQ tar egna varumärken till Afound

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.165