23948sdkhjf

De har chans till modepris

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

Under Habit Modegalan avslöjas vem som blir Modesveriges nykomling. Här är finalisterna.

Årets tre finalister i kategorin Årets Nykomling är Atacac, Aéryne och Bite Studios. En namnkunnig jury står bakom nomineringarna, nämligen Ellen Flybäck, Marketplace Borås; Sofia-Li Modin, Swedish Fashion Council; Simon Hjelte, Modeink; Minna Heino, Nordiska Textilakademin och Freddy Bustos från Habit.

Juryns motiveringar

Atacac

Med visionen om att vara världens mest intressanta designstudio bedriver Atacac forskning med slutkonsumenten som recensent. Utöver det vänder man upp och ner på traditionella marknadsmodeller och varumärkets egna pris- modellen premierar tidiga beställningar som produceras direkt i deras minifabrik. Det är både modigt och nödvändigt av Atacac att inspirera branchen till en grundförändring.

Aéryne

Ett bolag som på ett modernt sätt kombinerar hållbarhet, solidaritet och en ny affärsmodell med kunden som den stora vinnaren. Grundarens bakgrund samt de anslutande förmågorna i ett “all womens dream team” och att betydande kapital attraherats till bolaget stärker vår uppfattning om att detta är en morgondagens maktspelare

Bite Studios

Sällan har jurygruppen skådat ett så starkt team, enade kring en så tydlig vision med en så ambitiös plan för hur man ska positionera ett lyxvarumärke globalt. Bite Studios har dessutom en stark estetik där man vägrar kompromissa med design som primär värdebärare.

Atacac består av Rickard Lindqvist och Jimmy Herdberg. Juryn framhåller bland annat duons affärsmodell och prismodell som gör Atacac till ”världens mest intressanta designstudio”. Genom att designa digitalt, arbeta med 3D-teknik och tillverka i egen fabrik har Atacac effektiviserat designprocessen on involverat slutkunden. Produkterna sys upp utifrån efterfrågan.

Atacacs prismodell skiljer sig från branschens. I stället för att producera på spekulation, sälja till fullpris och sedan rea, gör Atacac det omvända. Plagget är som billigast när det lanseras i webbutiken. Priset stiger allt eftersom plagget tillverkas, och är som dyrast när det lagerhålls.

Läs också: Aéryne i överskottssamarbete med Gina Tricot

Aéryne grundades av Siri Vikman för snart tre år sedan och är sedan starten baserat i Paris. Företaget har nått framgångar globalt och lanserades nyligen i USA och Japan. Vikmans vision är att driva ett bolag för kvinnor, av kvinnor. I juryns nominering lyfter den fram att Aéryne på ett modernt sätt kombinerar hållbarhet och solidaritet samt att varumärket är ”morgondagens maktspelare”.

Det svensk/brittiska dammodemärket Bite Studios drivs av paret Veronika Kant och William Lundgren. Profilen är hållbar inom premiumsegmentet. All produktion och design sker i London. 

Varumärket tittar mycket på kvinnliga konstnärer, verksamma under 1900-talet, för inspiration. Som Barbara Hepworth och Cindy Sherman. Konstnärssamarbeten sätter också tonen. För våren har Aisha Christison gjort Bite Studios print. Kvinnan i åtanke är intresserad av konst, mode och globala frågor. 

Årets Habit Modegalan äger rum på Operaterrassen i Stockholm den 1 november. Under kvällen avslöjas vinnarna i 12 kategorier.

Säkra din biljett: Habitmodegalan.se

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

H&M fortsätter återöppna butiker

Dansk modekoncern ur rekonstruktion – tidigare huvudägare lämnar

H&M i livesamtal om hållbarhet – tar influencer till hjälp

Craft lanserar ny e-handel

Jobb & Karriär
Hon blir ny hållbarhetschef på Kappahl

VRG förlänger rekonstruktionen ytterligare

Nyhetsbrev

Butiksnytt
Butik för Tretorn

Öppnar butik för att lära känna målgruppen i ytterligare en kanal.

Arkiv

Stipendier ska boosta unga designers inför framtiden

Företagsledaren och modeentreprenören Salomon Dahan vill bidra till en fortsatt framgångsrik modeindustri i Sverige.

Polarn O. Pyret i Norge i rekonstruktion

Dotterbolaget omfattar 21 butiker.

Stabilt konkursläge men en andra våg hotar i höst

Hos dem ökar e-handeln mest

Plus

Den gröna vågen och modebranschen

I Storbritannien har Extinction Rebellion’s Fashion Action, XRFA, på kort tid vuxit till en världsomspännande rörelse som sätter press på modeindustrin. Är den ett hot eller står den svenska modebranschen och aktivisterna närmare varandra än vi tror?

Datum klara för inköpsdagarna i Nacka

Jobb & Karriär
Han rekryteras till ny roll i Boozt

Footways omsättning backar

Nya augustidatum för Köpenhamns modevecka

På torsdagen kom beskedet att Copenhagen Fashion Week och mässorna Ciff och Revolver ska äga rum som planerat i augusti men flyttas en knapp vecka.

Boohoo köper resten av snabbväxande Pretty Little Thing

Knowledge Cotton Apparel lanserar damkollektion

Jobb & Karriär
Ellos vd lämnar

Marina Davarinou kliver av vd-posten efter drygt tre år.

Butiksnytt
Här öppnar Glitter

Hon ska hjälpa Odd Molly med livesänd shopping

Footway vill köpa Caliroots

Förvärvade nyligen Sportamore och vill skapa en ledande plattform för e-handel inom sport och mode.

Rains vill byta läge i Stockholm

Den danska modeverksamhetens butik är tillfälligt stängd.

H&M avbryter snart permitteringar vid huvudkontoret

Jobb & Karriär
Byter jobb hos Boozt

Butiksnytt
& Other Stories öppnar butik i Norge

XXL återkallar permitterad personal i Norge och Finland

Stylein växer digitalt

H&M har återöppnat 500 butiker senaste veckan

Dansk modekoncern stänger butiker

Hyllad designer för Ellos

Underklädesjätte stänger 250 butiker

Snabbare Ellos

6 300 handelsföretag kan slås ut innan stödåtgärder når fram

Stort omsättningstapp för Wesc

Masai i nya händer

Fortsatt låg framtidstro i handeln – minskar i e-handeln

Se alla Företagens egna nyheter

Syverket hjälper till när det blir fel!

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Jeansverket rekryterar entreprenören Christoffer Lindqvist

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Sänd till en kollega

0.109