23948sdkhjf

De har chans till modepris

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

Under Habit Modegalan avslöjas vem som blir Modesveriges nykomling. Här är finalisterna.

Årets tre finalister i kategorin Årets Nykomling är Atacac, Aéryne och Bite Studios. En namnkunnig jury står bakom nomineringarna, nämligen Ellen Flybäck, Marketplace Borås; Sofia-Li Modin, Swedish Fashion Council; Simon Hjelte, Modeink; Minna Heino, Nordiska Textilakademin och Freddy Bustos från Habit.

Juryns motiveringar

Atacac

Med visionen om att vara världens mest intressanta designstudio bedriver Atacac forskning med slutkonsumenten som recensent. Utöver det vänder man upp och ner på traditionella marknadsmodeller och varumärkets egna pris- modellen premierar tidiga beställningar som produceras direkt i deras minifabrik. Det är både modigt och nödvändigt av Atacac att inspirera branchen till en grundförändring.

Aéryne

Ett bolag som på ett modernt sätt kombinerar hållbarhet, solidaritet och en ny affärsmodell med kunden som den stora vinnaren. Grundarens bakgrund samt de anslutande förmågorna i ett “all womens dream team” och att betydande kapital attraherats till bolaget stärker vår uppfattning om att detta är en morgondagens maktspelare

Bite Studios

Sällan har jurygruppen skådat ett så starkt team, enade kring en så tydlig vision med en så ambitiös plan för hur man ska positionera ett lyxvarumärke globalt. Bite Studios har dessutom en stark estetik där man vägrar kompromissa med design som primär värdebärare.

Atacac består av Rickard Lindqvist och Jimmy Herdberg. Juryn framhåller bland annat duons affärsmodell och prismodell som gör Atacac till ”världens mest intressanta designstudio”. Genom att designa digitalt, arbeta med 3D-teknik och tillverka i egen fabrik har Atacac effektiviserat designprocessen on involverat slutkunden. Produkterna sys upp utifrån efterfrågan.

Atacacs prismodell skiljer sig från branschens. I stället för att producera på spekulation, sälja till fullpris och sedan rea, gör Atacac det omvända. Plagget är som billigast när det lanseras i webbutiken. Priset stiger allt eftersom plagget tillverkas, och är som dyrast när det lagerhålls.

Läs också: Kedjan som är mästare på inspiration

Aéryne grundades av Siri Vikman för snart tre år sedan och är sedan starten baserat i Paris. Företaget har nått framgångar globalt och lanserades nyligen i USA och Japan. Vikmans vision är att driva ett bolag för kvinnor, av kvinnor. I juryns nominering lyfter den fram att Aéryne på ett modernt sätt kombinerar hållbarhet och solidaritet samt att varumärket är ”morgondagens maktspelare”.

Det svensk/brittiska dammodemärket Bite Studios drivs av paret Veronika Kant och William Lundgren. Profilen är hållbar inom premiumsegmentet. All produktion och design sker i London. 

Varumärket tittar mycket på kvinnliga konstnärer, verksamma under 1900-talet, för inspiration. Som Barbara Hepworth och Cindy Sherman. Konstnärssamarbeten sätter också tonen. För våren har Aisha Christison gjort Bite Studios print. Kvinnan i åtanke är intresserad av konst, mode och globala frågor. 

Årets Habit Modegalan äger rum på Operaterrassen i Stockholm den 1 november. Under kvällen avslöjas vinnarna i 12 kategorier.

Säkra din biljett: Habitmodegalan.se

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Jeanskvintettens revansch

De brinner för det fysiska mötet i landets små- och mellanstora städer. För tre år sedan bröt de sig ur JC. Habit samlade de fem grundarna till Jeansbolaget – kedjan som har seglat upp som nummer ett bland denimaktörerna efter JC-kraschen.

Klassiska plagg med grafiska element

Duon med lång bakgrund i modebranschen ligger bakom nytt varumärke.

Premiär för nya Åhléns – från varuhus till marknadsplats

Lägger om affärsmodellen, hyr ut ytor och ska göra om fler varuhus i landet till lokala marknadsplatser.

Minskad försäljning och ökad förlust för Lexington Company

Butiksnytt
Ellos öppnar outlet

Platser kvar till Habit Modebranschens Dag

Temat i år är branschrevansch.

Nyhetsbrev

Butiksnytt
Nu öppnar Denim & Friends

Trio ligger bakom ny fysisk butikssatsning som får premiär på torsdagen. I slutet av september ska kedjan omfatta fem butiker.

Arkiv

Maxjenny till Mood

Plus

Vårens primörer

INKÖP VÅR/SOMMAR 2020: Habits Christina Bild och Linnea Öst tecknar säsongens mest stilsäkra damtrender.

Jobb & Karriär
MQ rekryterar ny design- och inköpschef från Weekday

Butiksnytt
Blank the Hub till Skövde

Ja till budet på Kappahl

Budkommittén enig: Mellby Gårds erbjudande är skäligt.

Butiksnytt
Loewe öppnar på NK

Nya frimärken ska spegla svensk modeexport

Vad Robyn bar

Valde svenskt modemärke under helgens konsert i Stockholm.

Jobb & Karriär
NK med ny marknadschef

Tillträder i november och kommer närmast från Kasthall.

Rodebjer får ny vd i höst

Lämnar Acne Studios för Rodebjer.

5 tips för att lyfta upplevelsen vid provrummen

Så sålde New Wave

Jobb & Karriär
Från H&M till Gant

Jobb & Karriär
De går till Nilson group

Nytt nordiskt sportbutikssamarbete när Gresvig byter skylt

H&M-butik i ny stass

Syateljé, utvalt sortiment, nytt inredningskoncept och uthyrning av plagg blir nyheter i H&M:s omgjorda butik vid Sergels torg som öppnar i höst.

Jobb & Karriär
Generationsskifte hos Hestra

Fjärde generationen tar över ledningen i handskföretaget.

XXL riggade siffror för att kunna ange höga rabatter

Nelly söker ny logistiklösning

Så kan ett framtidslöfte se ut

Så sålde Björn Borg

Boozt förvärvar dansk apputvecklare

Här stänger H&M

Här öppnar Newbie härnäst

Miljömärkt på mässan

Jobb & Karriär
Från Silva till Arbesko

Butik för Brothers i konkurs

Butiksnytt
Då öppnar Jeansbolagets nästa butik

Stockmann underpresterar och byter vd

Se alla Företagens egna nyheter

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.127