23948sdkhjf

De har chans till modepris

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

Under Habit Modegalan avslöjas vem som blir Modesveriges nykomling. Här är finalisterna.

Årets tre finalister i kategorin Årets Nykomling är Atacac, Aéryne och Bite Studios. En namnkunnig jury står bakom nomineringarna, nämligen Ellen Flybäck, Marketplace Borås; Sofia-Li Modin, Swedish Fashion Council; Simon Hjelte, Modeink; Minna Heino, Nordiska Textilakademin och Freddy Bustos från Habit.

Juryns motiveringar

Atacac

Med visionen om att vara världens mest intressanta designstudio bedriver Atacac forskning med slutkonsumenten som recensent. Utöver det vänder man upp och ner på traditionella marknadsmodeller och varumärkets egna pris- modellen premierar tidiga beställningar som produceras direkt i deras minifabrik. Det är både modigt och nödvändigt av Atacac att inspirera branchen till en grundförändring.

Aéryne

Ett bolag som på ett modernt sätt kombinerar hållbarhet, solidaritet och en ny affärsmodell med kunden som den stora vinnaren. Grundarens bakgrund samt de anslutande förmågorna i ett “all womens dream team” och att betydande kapital attraherats till bolaget stärker vår uppfattning om att detta är en morgondagens maktspelare

Bite Studios

Sällan har jurygruppen skådat ett så starkt team, enade kring en så tydlig vision med en så ambitiös plan för hur man ska positionera ett lyxvarumärke globalt. Bite Studios har dessutom en stark estetik där man vägrar kompromissa med design som primär värdebärare.

Atacac består av Rickard Lindqvist och Jimmy Herdberg. Juryn framhåller bland annat duons affärsmodell och prismodell som gör Atacac till ”världens mest intressanta designstudio”. Genom att designa digitalt, arbeta med 3D-teknik och tillverka i egen fabrik har Atacac effektiviserat designprocessen on involverat slutkunden. Produkterna sys upp utifrån efterfrågan.

Atacacs prismodell skiljer sig från branschens. I stället för att producera på spekulation, sälja till fullpris och sedan rea, gör Atacac det omvända. Plagget är som billigast när det lanseras i webbutiken. Priset stiger allt eftersom plagget tillverkas, och är som dyrast när det lagerhålls.

Läs också: Kedjan som är mästare på inspiration

Aéryne grundades av Siri Vikman för snart tre år sedan och är sedan starten baserat i Paris. Företaget har nått framgångar globalt och lanserades nyligen i USA och Japan. Vikmans vision är att driva ett bolag för kvinnor, av kvinnor. I juryns nominering lyfter den fram att Aéryne på ett modernt sätt kombinerar hållbarhet och solidaritet samt att varumärket är ”morgondagens maktspelare”.

Det svensk/brittiska dammodemärket Bite Studios drivs av paret Veronika Kant och William Lundgren. Profilen är hållbar inom premiumsegmentet. All produktion och design sker i London. 

Varumärket tittar mycket på kvinnliga konstnärer, verksamma under 1900-talet, för inspiration. Som Barbara Hepworth och Cindy Sherman. Konstnärssamarbeten sätter också tonen. För våren har Aisha Christison gjort Bite Studios print. Kvinnan i åtanke är intresserad av konst, mode och globala frågor. 

Årets Habit Modegalan äger rum på Operaterrassen i Stockholm den 1 november. Under kvällen avslöjas vinnarna i 12 kategorier.

Säkra din biljett: Habitmodegalan.se

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Underklädesmärke drar upp volymen

Plus

Sveas vd siktar mot 100 miljoner

Kiki Wallmansson har tagit familjeföretaget in i en ny era. Habit träffade entreprenören och designern på huvudkontoret i Borås.

Närmare kunderna och snabbare leveranser

Zalandos nya jättelager invigs officiellt i dag.

Best of Brands med ny ägare

Detaljhandelsprofiler ska skapa ny modekedja digitalt och fysiskt.

Japansk modejätte för SOK - tar över från H&M

H&M tappar uppdraget som officiell klädleverantör till Sveriges Olympiska Kommitté.

"Det är ett fint varumärke med gott renommé"

Best of Brands nya ägare ser goda synergieffekter med sina shoppingklubbar och ska bygga ett starkt digitalt erbjudande också i fysisk butik.

Nyhetsbrev

Jumperfabriken lanseras i Kina

Göteborgbaserade modeföretaget samarbetar med Johan & Johan. Först ut är lansering i Shanghai.

Arkiv

Fjärde outleten för varuhuskedjan

I veckan öppnar Åhléns Outlet i Sundsvall.

Då får modekedjan ny vd

Nytt nummer av Habit

Ett nytt, matigt nummer fyllt med trender och intervjuer med branschens hetaste profiler.

Så ska Odd Mollys kommunikation stärkas - inleder nytt kreativt samarbete

Plus

Från Nelly till Aéryne

Aéryne är en modestartup med innovativa försäljningsstrategier. Möt Siri Vikman: modevärldens stigande stjärna.

1

Sandqvist byter läge

Väsk- och accessoarmärket öppnar ny butik i Göteborg i slutet av februari. Ytterligare butik väntar under året för företaget som nu omsätter över 100 miljoner kronor.

Från kläder till väskor

Nu stundar premiär för Löwengrips håraccessoarer

I februari lanseras entreprenören och sociala medierprofilens nya märke Hermine Hold.

Lanserar mässa för sport- och funktionsmaterial

Modemärke med ny identitet

Hugo Boss överträffade förväntningarna

Butiksnytt
Här öppnar Feet First

Jobb & Karriär
Från Oriflame till Stadium

Hon får titeln head of agency hos sportkedjan och ska ansvara för idé och produktion i kedjans samtliga marknadsföringskanaler.

"Nu förtjänar vi priset"

För fjärde gången mottar hon Elles prestigefyllda utmärkelse Årets designer.

Nya ministrar på departementen

Hon blir ny kulturminister.

Här stänger Polarn O. Pyret

På besök från New York

På måndagen besökte 20 studenter från FIT i New York Stockholm Fashion District. Besöket är en del i ett samarbete som ägde rum för tredje året i rad.

Butiksnytt
Bestseller på delad yta

Vad händer hos Bruno?

Oscar Jacobson öppnar i London

Modestipendiater utsedda

Pep blir Peppercorn igen

I dig denim väljer byrå

Textilservicejätte i hållbarhetssamarbete

Här stänger River Island

Stilduo för MQ

Prisas för sjal

Lululemon höjer prognos

Herrmodemässa i siffror

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.128