23948sdkhjf

Bryter samarbeten med återförsäljarna för att sy upp på beställning

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

I veckan lanseras modeföretaget Aérynes nya produktionsmodell. Grundaren Siri Vikman vill omdefiniera begreppet hållbarhet och attackera frågan om överlager.

Den 16 september lanseras svenska modeföretaget Aérynes första kollektion som sys upp på beställning. Därmed upphör Aéryne att lagerföra varor. 

Läs också: Aéryne i överskottssamarbete med Gina Tricot

Den första kollektionen innehåller klänningar som kunderna beställer via sajten och plaggen produceras först efter beställning till 100 procent av tyg som blivit över och i samarbete med Boråsbaserade Rekotex Fabric Resource Sweden.

För lanseringen har Aéryne valt fyra tyger; tre från en producent i Rumänien och ett från återförsäljare i Sverige. 

Att plaggen sys upp efter att de orderlagts innebär minskad textilt svinn och reducerade utsläpp och utan risk för överlager.

Lanseringen sker med sju modeller och därefter planerar modeföretaget att lansera fem nya plaggmodeller varje vecka.

Läs också: Från Nelly till Aéryne

Efter orderläggning kan kunden med hjälp av automatiska notiser få möjligheten att följa produktionsprocessen samt se vem som syr plagget. När ordern är redo, skickas den direkt till kund från modeföretagets ateljé i Ungern och utan att ta någon omväg förbi det svenska lagret.

Modeföretagets grundare och vd Siri Vikman säger till Habit att hon inte räknar med att processen kommer ta särskilt mycket längre tid än om varan hållits i lager. Processen från order till att färdigt plagg beräknas ta fem till sju dagar.

Att arbeta på ett nytt vis är något som har växt fram under de senaste tre åren och när väl beslutets tog av ledning och i samråd med investerare  så har företaget varit inställda på att ställa om. Därmed blir innevarande höstkollektion  den sista som modeföretaget massproducerar.

– Problemet är inte vad vi säljer, utan vad vi inte säljer. Eftersom massproducerade kollektioner skapas baserat på trendanalyser och gissningar, slutar det alltid med att en stor del hamnar på ett lager där de samlar damm tills det reas ut eller i värsta fall bränns. Vår industri har massproducerat sig till att bli en av världens mest miljöskadliga industrier, där vi producerar långt mer än vad som efterfrågas och samtidigt förorenar mark, hav och hela länder. Så här har modeindustrin alltid sett ut, men det fungerar inte längre och Aéryne tänker inte vara med, säger Siri Vikman, vd i en kommentar till satsningen. 

Siri Vikman säger också att hon hoppas att fler börjar att arbeta på liknande vis. 

Vad händer om kunden behöver returnera det uppsydda plagget?

– Det får man självklart göra det och då hamnar plagget i vårt lager och vi syr inte upp någon ny i den storleken för det plagget är sålt. Men informationen om det unika plagget finns ju kvar som informationen om vem som sytt det, säger Siri Vikman till Habit.

Aéryne har sedan tidigare ett samarbete med ateljén i Ungern och Siri Vikman ser inte heller att prisbilden kommer att förändras nämnvärt för att produktionssättet nu förändras. 

– Nej, vi har alltid legat i övre mellanprissegemnetet och vi kommer att fortsätta att göra det även genom att producera på beställning, säger Siri Vikman till Habit.

Mer om: Aéryne
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nya modekedjor till Norden när Mall of Tripla öppnar

Så ska Eton leverera snabbare

VRG kämpar på – förändringsarbetet fortskrider

Scorett utvecklar second hand-konceptet

Sellpy gör alla sålda plagg säljbara igen

Medvetna konsumenter driver på hållbar textilproduktion

Calik Denim leder utvecklingen inom ”ansvarsfullt mode”

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Nellys vd kliver av

Efterträds tillfälligt av moderbolagets vd Marcus Lindqvist.

Arkiv

XXL gör riktad nyemission – grundaren lämnar ordförandeposten

Så ska Monki engagera kunderna

Butiksnytt
Här är Gina Tricots nya etableringar

Na-kd investerar 40 miljoner i en helt ny affär

Detta är bolagets enskilt största satsning hittills, säger Jarno Vanhatapio till Habit.

Butiksnytt
Anrik vintagebutik till Stockholm

Broadway & Sons öppnar tillfällig butik i Stockholm i veckan.

Klart: Kappahls ansökan om avnotering godkänd

Butiksnytt
Sandqvist lanserar nytt butiksuttryck på ny marknad

Whyreds medgrundare sparkas

Digitalt butikskoncept prisat

Nelly lämnar Falkenberg

Marimekko höjer vinstprognos

Twilfits rekonstruktion: "Vi ska signifikant minska antalet butiker"

Styrelseordförande Otto Drakenberg till Habit om Twilfits väg framåt. "Det är viktigt att vi pekar fingret mot oss själva och att vi inte skyller på olika yttre omständigheter".

Twilfit i rekonstruktion

Underklädeskedjan har över 100 miljoner kronor i skulder.

Floyd växer med fler butiker

Spinnova i investeringsrunda

Pure London breddas

Rekordkvartal för Footway – nu väntar expansion

Här är den nya vågen av kreatörer

Hugo Boss sänker prognos för helåret

Indiska hoppas hitta guldkorn i kundernas garderober

Butiksnytt
Na-kd tillbaka i Helsingborg

Wesc ökade förorder: "Ytterligare ett litet steg i rätt riktning"

Vintagekoncept vill öppna i Stockholm

Ny e-handelsfusion i outdoorbranschen

Snart nyöppnar Hede Fashion Outlet

Jobb & Karriär
Från Eton till Nordic Leather Group

Afound byter kurs – ska satsa mer digitalt

Barnklädesföretag tilldelas formpris

Uniqlo har öppnat i Indien – fler butiker väntar

Här öppnar H&M syateljé

Se alla Företagens egna nyheter

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.211