23948sdkhjf

Bryter samarbeten med återförsäljarna för att sy upp på beställning

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

I veckan lanseras modeföretaget Aérynes nya produktionsmodell. Grundaren Siri Vikman vill omdefiniera begreppet hållbarhet och attackera frågan om överlager.

Den 16 september lanseras svenska modeföretaget Aérynes första kollektion som sys upp på beställning. Därmed upphör Aéryne att lagerföra varor. 

Läs också: Aéryne i överskottssamarbete med Gina Tricot

Den första kollektionen innehåller klänningar som kunderna beställer via sajten och plaggen produceras först efter beställning till 100 procent av tyg som blivit över och i samarbete med Boråsbaserade Rekotex Fabric Resource Sweden.

För lanseringen har Aéryne valt fyra tyger; tre från en producent i Rumänien och ett från återförsäljare i Sverige. 

Att plaggen sys upp efter att de orderlagts innebär minskad textilt svinn och reducerade utsläpp och utan risk för överlager.

Lanseringen sker med sju modeller och därefter planerar modeföretaget att lansera fem nya plaggmodeller varje vecka.

Läs också: Från Nelly till Aéryne

Efter orderläggning kan kunden med hjälp av automatiska notiser få möjligheten att följa produktionsprocessen samt se vem som syr plagget. När ordern är redo, skickas den direkt till kund från modeföretagets ateljé i Ungern och utan att ta någon omväg förbi det svenska lagret.

Modeföretagets grundare och vd Siri Vikman säger till Habit att hon inte räknar med att processen kommer ta särskilt mycket längre tid än om varan hållits i lager. Processen från order till att färdigt plagg beräknas ta fem till sju dagar.

Att arbeta på ett nytt vis är något som har växt fram under de senaste tre åren och när väl beslutets tog av ledning och i samråd med investerare  så har företaget varit inställda på att ställa om. Därmed blir innevarande höstkollektion  den sista som modeföretaget massproducerar.

– Problemet är inte vad vi säljer, utan vad vi inte säljer. Eftersom massproducerade kollektioner skapas baserat på trendanalyser och gissningar, slutar det alltid med att en stor del hamnar på ett lager där de samlar damm tills det reas ut eller i värsta fall bränns. Vår industri har massproducerat sig till att bli en av världens mest miljöskadliga industrier, där vi producerar långt mer än vad som efterfrågas och samtidigt förorenar mark, hav och hela länder. Så här har modeindustrin alltid sett ut, men det fungerar inte längre och Aéryne tänker inte vara med, säger Siri Vikman, vd i en kommentar till satsningen. 

Siri Vikman säger också att hon hoppas att fler börjar att arbeta på liknande vis. 

Vad händer om kunden behöver returnera det uppsydda plagget?

– Det får man självklart göra det och då hamnar plagget i vårt lager och vi syr inte upp någon ny i den storleken för det plagget är sålt. Men informationen om det unika plagget finns ju kvar som informationen om vem som sytt det, säger Siri Vikman till Habit.

Aéryne har sedan tidigare ett samarbete med ateljén i Ungern och Siri Vikman ser inte heller att prisbilden kommer att förändras nämnvärt för att produktionssättet nu förändras. 

– Nej, vi har alltid legat i övre mellanprissegemnetet och vi kommer att fortsätta att göra det även genom att producera på beställning, säger Siri Vikman till Habit.

Mer om: Aéryne
Håll dig uppdaterad med Habit

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu

Stora förluster för RNB – Polarn O. Pyret ökade försäljningen

Åhléns först ut när Uber lanserar snabbleverans av kläder och prylar

Uber lanserar i dag den nya leveranstjänsten Uber Direct som fokuserar på kläder, accessoarer, prylar och varor.

Boohoo kastas ut av Amazon, Zalando och Next

Flera företag bryter med klädmärket Boohoo efter rapport om dåliga arbetsförhållanden.

Tommy Hilfiger i samarbete med japanskt varumärke

Lexington etablerar sig i Polen och öppnar första butiken i Paris

Företaget fortsätter att expandera på flera marknader trots coronakrisen.

Svenskt företag bakom kändisars munskydd – lagret slutsålt

Nyhetsbrev

Esprit och Afound har funnit varandra

Samarbetet gäller både Afounds butiker och digitala marknadsplats.

Arkiv

Mandel Design köper Smallroom – räknar med synergier

Kicks lanserar nytt varumärke i höst

Egen NK-avdelning för Saint Laurent

Na-kd i samarbete med Tiktok-stjärnor

Tyska tvillingarna Lisa and Lena i ettårigt samarbete med modenäthandlaren.

Sir of Sweden köper Oscar of Swedens inkråm

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Tumba centrum tappar H&M

Tingsrätten byter ut MQ:s konkursförvaltare – anses jävig

Ackordsförslag från RNB-bolagen – försäljningstapp runt 50 procent

Bruttomarginalerna förväntas försämras för Brothers, Departments & Stores och Polarn O. Pyret.

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Så ska Best of Brands bli en destinationsbutik

Dansk modekoncern avvecklar säljare och agenter

Granskning av abetsförhållanden: Godkänt för H&M – men branschen under all kritik

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Lanseringsdags för The Wiman

Då öppnar Uniqlo sin andra butik i Sverige

Invigningsdags för Naturkompaniet

Boozt höjer prognos för tillväxt och marginal

Zalando öppnar fler butiker

Jobb & Karriär
Blir vd för glasögonjätte

Rejält uppåt för Boohoo

Butiksnytt
Remake öppnar webbutik

Zizzi-ägare kan stänga butiker

Ebbe samarbetar med glasögonproducent

Jobb & Karriär
Ny vd för Hugo Boss

Ännu ett styrelseuppdrag för Tretorns vd

XXL ser ljusning

Se alla Företagens egna nyheter

Positivt från nyutexaminerade på Nordiska Textilakademin

Campingtält perfekt för flexibel semester

Lyckad digital examen för Nordiska Textilakademin

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Mönster och Provsömnad i Borås

Syverket hjälper till när det blir fel!

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Sänd till en kollega

0.126