23948sdkhjf

Bryter samarbeten med återförsäljarna för att sy upp på beställning

I veckan lanseras modeföretaget Aérynes nya produktionsmodell. Grundaren Siri Vikman vill omdefiniera begreppet hållbarhet och attackera frågan om överlager.

Den 16 september lanseras svenska modeföretaget Aérynes första kollektion som sys upp på beställning. Därmed upphör Aéryne att lagerföra varor. 

Den första kollektionen innehåller klänningar som kunderna beställer via sajten och plaggen produceras först efter beställning till 100 procent av tyg som blivit över och i samarbete med Boråsbaserade Rekotex Fabric Resource Sweden.

För lanseringen har Aéryne valt fyra tyger; tre från en producent i Rumänien och ett från återförsäljare i Sverige. 

Att plaggen sys upp efter att de orderlagts innebär minskad textilt svinn och reducerade utsläpp och utan risk för överlager.

Lanseringen sker med sju modeller och därefter planerar modeföretaget att lansera fem nya plaggmodeller varje vecka.

Efter orderläggning kan kunden med hjälp av automatiska notiser få möjligheten att följa produktionsprocessen samt se vem som syr plagget. När ordern är redo, skickas den direkt till kund från modeföretagets ateljé i Ungern och utan att ta någon omväg förbi det svenska lagret.

Modeföretagets grundare och vd Siri Vikman säger till Habit att hon inte räknar med att processen kommer ta särskilt mycket längre tid än om varan hållits i lager. Processen från order till att färdigt plagg beräknas ta fem till sju dagar.

Att arbeta på ett nytt vis är något som har växt fram under de senaste tre åren och när väl beslutets tog av ledning och i samråd med investerare  så har företaget varit inställda på att ställa om. Därmed blir innevarande höstkollektion  den sista som modeföretaget massproducerar.

– Problemet är inte vad vi säljer, utan vad vi inte säljer. Eftersom massproducerade kollektioner skapas baserat på trendanalyser och gissningar, slutar det alltid med att en stor del hamnar på ett lager där de samlar damm tills det reas ut eller i värsta fall bränns. Vår industri har massproducerat sig till att bli en av världens mest miljöskadliga industrier, där vi producerar långt mer än vad som efterfrågas och samtidigt förorenar mark, hav och hela länder. Så här har modeindustrin alltid sett ut, men det fungerar inte längre och Aéryne tänker inte vara med, säger Siri Vikman, vd i en kommentar till satsningen. 

Siri Vikman säger också att hon hoppas att fler börjar att arbeta på liknande vis. 

Vad händer om kunden behöver returnera det uppsydda plagget?

– Det får man självklart göra det och då hamnar plagget i vårt lager och vi syr inte upp någon ny i den storleken för det plagget är sålt. Men informationen om det unika plagget finns ju kvar som informationen om vem som sytt det, säger Siri Vikman till Habit.

Aéryne har sedan tidigare ett samarbete med ateljén i Ungern och Siri Vikman ser inte heller att prisbilden kommer att förändras nämnvärt för att produktionssättet nu förändras. 

– Nej, vi har alltid legat i övre mellanprissegemnetet och vi kommer att fortsätta att göra det även genom att producera på beställning, säger Siri Vikman till Habit.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.127