23948sdkhjf

Kampanjer och reor ledde till stämning - böter om 10 miljoner hotar

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Konsumentombudsmannen stämmer Jollyroom då e-handlaren anses bryta mot marknadsföringslagen. KO vill se domstolen utfärda böter om tio miljoner kronor. Jollyroom lovar bättring.

Konsumentombudsmannen stämmer Jollyroom vid Patent- och marknadsdomstolen då man menar att e-handlaren under flera års tid vilselett konsumenter med ständiga rea- och utförsäljningskampanjer trots att priserna inte är lägre än vanligt. Därför stämmer nu Konsumentombudsmannen bolaget med krav på en marknadsstörningsavgift på tio miljoner kronor.

Stämningen följer på att Konsumentverket vid två tidigare tillfällen öppnat ärenden mot e-handlaren och påtalat brott mot lagen. Något som inte hjälp menar Konsumentverket som anser att bolaget fortsätter att bryta mot marknadsföringslagen.

Uttryck som använts i samband med kampanjer är "sale", "24HSale", "Flashsale", och "lagerrensning".

Tillsynsärenden har startat både under 2016 och 2017 och Konsumentombudsmannen menar i stämningsansökan att den rörliga prissättningen och täta prisjustering som bolaget använt sig av gör det omöjligt för konsumenten att veta vad som är ordinarie pris eller nedsatt pris.

Påhittade reakampanjer riskerar att lura konsumenter att de gör ett mer fördelaktigt köp än det i själva verket är. Dessutom riskerar det att snedvrida konkurrensen för andra företag i branschen som följer lagen, säger Pär Magnusson, processråd vid Konsumentombudsmannen, KO, i en kommentar.

Därför stämmer nu KO företaget och begär också att domstolen dömer bolaget att betala en marknadsstörningsavgift, ett slags böter, på tio miljoner kronor; den högsta möjliga marknadsstörningsavgift som domstolen kan döma ut.

Här finns stämningsansökan i sin helhet.

Till TT säger Jollyrooms vd Ole Sauar att bolaget tar kritiken på stort allvar och ska se över rutiner och skyller delvis på den mänskliga faktorn. 
- Vi kommer att undersöka detaljerna i den framförda kritiken och säkerställa att vi även i dessa fall förhåller oss till de regelverk som finns, säger Ole Sauar till TT.
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Butiksnytt
Här öppnar Veronica Virta nytt

1

Vd-skifte hos Eton

Hans Davidson lämnar över vd-posten efter 30 år. Skjortföretaget hämtar ny vd från H&M-sfären.

Artist ansikte för Oscar Jacobson i vår

Sverigeaktuell artist i modeföretagets vårkampanj.

Stickad elegans

Grundare av pr- och kommunikationsbyrå ligger bakom nytt stickatmärke.

Plus

6 trender, utmaningar och rock’n roll

TRENDER 2019: Digitaliseringen rör upp och ställer till, men skapar också nya möjligheter. Här spanar Moon-Suck Song om året.

Bubbleroom blickar mot öst

Nyhetsbrev

Han tar över Ohlssons Tyger

Tygkedjan stannar i familjen när sonen och nuvarande vd köper företaget av sin far.

Arkiv

Ny vd till Pandora

Jobb & Karriär
Åhléns smälter samman marknad och försäljning - då får marknadschefen gå

Hon kliver in i ny och utökad roll hos varuhuskedjan.

Tvärstopp för Odd Molly

Så ska Lager 157 charma Norge

Stärkt Lindex

Nya idéer för hållbar hantering av textilier

Plus

”Förbered en Amazon-strategi”

TRENDER 2019. Blir 2019 året då Amazon kommer till Sverige? Oavsett vad, gäller det att tackla e-handelsjättens framfart. Har du inte någon strategi på plats är det hög tid.

Ska göra accessoarer åt WeSC

Jobb & Karriär
Han får försäljningsansvar hos Tenson

Sport- och modeföretaget rekryterar till Stockholmskontoret.

JC:s rekonstruktion: "Kommit till en punkt när det till slut tippar över".

Affärsmodell med kommissionsupplägg och nya förhandlingar med fastighetsägare ska rädda JC.

Butiksnytt
Eton flyger högt

Öppnar fler flygplatsbutiker. Sålde 1,2 miljoner skjortor i fjol.

Butiksnytt
Mer yta för Chanel

Så ska NK snärja fler kinesiska turister

Etablerar närvaro på digitala plattformar för att nå ut till kinesiska turister innan, under och efter Sverigebesöket.

Jobb & Karriär
Hon går till Vagabond

Bolaget rekryterar och stuvar om internt.

Modekedjan i rekonstruktion igen

Gina Tricot ska mammamatcha

Modekedjan lanserar barnkläder med budskap. Ska bli del i framtida affärssatsning.

Rejält resultattapp för sportkedjan

Ska stärka startups inom fashiontech

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

E-handlare satsar på brudar

SFD: "Vårt motto är att värna den fysiska butiken"

Utmanande år för Fenix outdoor

SFD: "Folk i strumplästen sådde fröet till Unisocks"

Herrmodekedja väljer Frölunda Torg

SFD: "Jag får nerv och spännande affärsidéer"

SFD: "Svårt kopiera varumärken med starkt DNA"

Här bygger H&M om och ut

Så ser nya Deichmann ut

Familjen Persson har ökat i H&M

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.126