23948sdkhjf

Kampanjer och reor ledde till stämning - böter om 10 miljoner hotar

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Konsumentombudsmannen stämmer Jollyroom då e-handlaren anses bryta mot marknadsföringslagen. KO vill se domstolen utfärda böter om tio miljoner kronor. Jollyroom lovar bättring.

Konsumentombudsmannen stämmer Jollyroom vid Patent- och marknadsdomstolen då man menar att e-handlaren under flera års tid vilselett konsumenter med ständiga rea- och utförsäljningskampanjer trots att priserna inte är lägre än vanligt. Därför stämmer nu Konsumentombudsmannen bolaget med krav på en marknadsstörningsavgift på tio miljoner kronor.

Stämningen följer på att Konsumentverket vid två tidigare tillfällen öppnat ärenden mot e-handlaren och påtalat brott mot lagen. Något som inte hjälp menar Konsumentverket som anser att bolaget fortsätter att bryta mot marknadsföringslagen.

Uttryck som använts i samband med kampanjer är "sale", "24HSale", "Flashsale", och "lagerrensning".

Tillsynsärenden har startat både under 2016 och 2017 och Konsumentombudsmannen menar i stämningsansökan att den rörliga prissättningen och täta prisjustering som bolaget använt sig av gör det omöjligt för konsumenten att veta vad som är ordinarie pris eller nedsatt pris.

Påhittade reakampanjer riskerar att lura konsumenter att de gör ett mer fördelaktigt köp än det i själva verket är. Dessutom riskerar det att snedvrida konkurrensen för andra företag i branschen som följer lagen, säger Pär Magnusson, processråd vid Konsumentombudsmannen, KO, i en kommentar.

Därför stämmer nu KO företaget och begär också att domstolen dömer bolaget att betala en marknadsstörningsavgift, ett slags böter, på tio miljoner kronor; den högsta möjliga marknadsstörningsavgift som domstolen kan döma ut.

Här finns stämningsansökan i sin helhet.

Till TT säger Jollyrooms vd Ole Sauar att bolaget tar kritiken på stort allvar och ska se över rutiner och skyller delvis på den mänskliga faktorn. 
- Vi kommer att undersöka detaljerna i den framförda kritiken och säkerställa att vi även i dessa fall förhåller oss till de regelverk som finns, säger Ole Sauar till TT.
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Svensk Handels vd: ”Löneökningstakten måste vara mycket återhållsam”

Brittisk herrmodemässa byter hemvist

Lust att organisera bakom e-handlarens tillväxt

Vagabond i danskt samarbete

Modedistrikt bjuder in till visning

Här är varumärkena som deltar i Stockholm Fashion Districts visning den 5 februari.

Åtta fokusområden för en hållbar modebransch – utmanar dagens tillväxtlogik

Nyhetsbrev

EU-kommissionen utlyser tävling för att hitta innovationer för hållbar modeproduktion

Arkiv

Jobb & Karriär
Går till Patriksson group

Gina Tricot i nytt samarbete

Bambuser gör företrädesemission

Åhléns digitaliserar också sina kvitton

Denimmässa till Berlin

Skjortföretag mot börsen?

Säljer i MQ

Jobb & Karriär
Han lämnar Tiger of Sweden

Modeföretagets kreativa chef slutar efter drygt två år på posten.

Ellos i nytt samarbete

”Tar nästa stora steg inom mode”.

Blir kreativ rådgivare åt modehandlaren

De är Årets Designer

Plus

Nu väntar lansering av nya Hunkydory

Charlotte Simonsbacka ligger bakom designen av varumärket som relanseras med kommande höstkollektion. Habit har träffat henne på huvudkontoret i Stockholm.

Gap backar – Old Navy knoppas inte av

Zalando ansluter till Global Fashion Agenda

H&M till Centralamerika

Van Gils nylanseras i Sverige

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

Kenzo byter uttryck

Blanche i samarbete

Lindex stärker Stockmann

Utbyggd outlet noterar rekordsiffra

Resurssmarta förslag för textilsektorn

Jobb & Karriär
Från Rodebjer till Hemköp

Jobb & Karriär
Operativ chef lämnar Revolutionrace

Sportamore tappar finanschef – går till Adidas

De går till Mildh press

Puma Nordic upptaxeras

H&M samarbetar med NFL

Uniqlos ägare sänker prognos

Se alla Företagens egna nyheter

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Inventera enkelt med din mobil

Sänd till en kollega

0.132