23948sdkhjf

Laga och vårda med H&M

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

I vår lanserar H&M pilotprojektet Take Care; en reparationsservice. Det framgår av modekoncernens hållbarhetsrapport för 2017 som släpptes på torsdagen.

Pilotprojektet Take Care hade i veckan premiär i en H&M:s flaggskeppsbutik i Hamburg och syftar till att guida och inspirera kunden till att vårda och förlänga plaggens livslängd genom att lag, sy och fixa om plagg. Det framgår av mode- och inredningskoncernens hållbarhetsrapport.

Förutom guidning ska även produkter och material tillhandahållas för att inspirera till att sy om och fixa med plaggen.

 "H&M Take Care är en kombination av produkter, vägledning och tjänster som ska inspirera kunden att förlänga livslängden på sina kläder, skor och accessoarer. Take Care inkluderar exempelvis tvättprodukter och fläckborttagare. Vi kommer också att knyta till oss lokala skräddare och sömmerskor för att hjälpa våra kunder att ta hand om sina modefavoriter", skriver Petra Buchinger vid H&M:s pressavdelning i ett mejl till Habit. Hon lägger till att koncernen har stora planer för konceptet framöver. 

I rapporten framgår även bland annat att material från återvunna eller andra hållbara källor stod för 35 procent (26) av H&M-gruppens totala materialanvändning i fjol.

Under årets påbörjade H&M, och investerade i, innovationsföretaget re:newcell som återvinner använd bomull, viskos och andra cellulosafibrer till nya textilfibrer. 59 procent (43) av bomullen H&M-gruppens använde kom från hållbara källor. Därtill användes materialet Bionic, återvunnen polyester gjord av plast som samlats in från stränder,i en av kollektionerna. 

- För att modeindustrin ska kunna förändras behövs innovationer – i synnerhet för att skynda på det nödvändiga skiftet från en linjär till en cirkulär modell. Men det är inte en enda teknologi eller en enda innovation som kommer vara lösningen, utan flera idéer, forskare och företag kommer bidra med olika pusselbitar som tillsammans gör att utvecklingen går framåt. Därför investerar vi i och samarbetar med innovationsföretag som svenska re:newcell och Treetotextile, säger Cecilia Brännsten, tillförordnad miljöchef på H&M-gruppen i en kommentar.

Koncernen samlade i fjol in nära 18 000 ton av textilier genom sina olika klädinsamlingsinitiativ. Sedan 2013 har 61 000 ton samlats in.

Inom Arket lanserades möjlighet för ökad kundtransparens då kunder kan söka efter information om var och hur en  produkt är tillverkad och i vilket material.

Under året tecknade koncernen tillsammans med  IndustriALL och andra varumärken inom ACT-samarbetet en avsiktsförklaring som ska underlätta skapande av kollektivavtal för hela industrin och inköpsrutiner som stödjer rättvisa levnadslöner.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
1

Vd-skifte hos Eton

Hans Davidson lämnar över vd-posten efter 30 år. Skjortföretaget hämtar ny vd från H&M-sfären.

Artist ansikte för Oscar Jacobson i vår

Sverigeaktuell artist i modeföretagets vårkampanj.

Stickad elegans

Grundare av pr- och kommunikationsbyrå ligger bakom nytt stickatmärke.

Han tar över Ohlssons Tyger

Tygkedjan stannar i familjen när sonen och nuvarande vd köper företaget av sin far.

Bubbleroom blickar mot öst

Plus

6 trender, utmaningar och rock’n roll

TRENDER 2019: Digitaliseringen rör upp och ställer till, men skapar också nya möjligheter. Här spanar Moon-Suck Song om året.

Nyhetsbrev

Ny vd till Pandora

Arkiv

Jobb & Karriär
Åhléns smälter samman marknad och försäljning - då får marknadschefen gå

Hon kliver in i ny och utökad roll hos varuhuskedjan.

Tvärstopp för Odd Molly

Så ska Lager 157 charma Norge

Plus

”Förbered en Amazon-strategi”

TRENDER 2019. Blir 2019 året då Amazon kommer till Sverige? Oavsett vad, gäller det att tackla e-handelsjättens framfart. Har du inte någon strategi på plats är det hög tid.

Stärkt Lindex

Nya idéer för hållbar hantering av textilier

Ska göra accessoarer åt WeSC

Jobb & Karriär
Han får försäljningsansvar hos Tenson

Sport- och modeföretaget rekryterar till Stockholmskontoret.

Butiksnytt
Eton flyger högt

Öppnar fler flygplatsbutiker. Sålde 1,2 miljoner skjortor i fjol.

JC:s rekonstruktion: "Kommit till en punkt när det till slut tippar över".

Affärsmodell med kommissionsupplägg och nya förhandlingar med fastighetsägare ska rädda JC.

Butiksnytt
Mer yta för Chanel

Modekedjan i rekonstruktion igen

Så ska NK snärja fler kinesiska turister

Etablerar närvaro på digitala plattformar för att nå ut till kinesiska turister innan, under och efter Sverigebesöket.

Jobb & Karriär
Hon går till Vagabond

Bolaget rekryterar och stuvar om internt.

Rejält resultattapp för sportkedjan

Ska stärka startups inom fashiontech

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

E-handlare satsar på brudar

SFD: "Vårt motto är att värna den fysiska butiken"

Utmanande år för Fenix outdoor

SFD: "Folk i strumplästen sådde fröet till Unisocks"

Herrmodekedja väljer Frölunda Torg

SFD: "Jag får nerv och spännande affärsidéer"

Här bygger H&M om och ut

SFD: "Svårt kopiera varumärken med starkt DNA"

Så ser nya Deichmann ut

Familjen Persson har ökat i H&M

Ska säkerställa tillväxt i Europa

Drar upp storleken på baby

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.104