Laga och vårda med H&M

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

I vår lanserar H&M pilotprojektet Take Care; en reparationsservice. Det framgår av modekoncernens hållbarhetsrapport för 2017 som släpptes på torsdagen.

Pilotprojektet Take Care hade i veckan premiär i en H&M:s flaggskeppsbutik i Hamburg och syftar till att guida och inspirera kunden till att vårda och förlänga plaggens livslängd genom att lag, sy och fixa om plagg. Det framgår av mode- och inredningskoncernens hållbarhetsrapport.

Förutom guidning ska även produkter och material tillhandahållas för att inspirera till att sy om och fixa med plaggen.

 "H&M Take Care är en kombination av produkter, vägledning och tjänster som ska inspirera kunden att förlänga livslängden på sina kläder, skor och accessoarer. Take Care inkluderar exempelvis tvättprodukter och fläckborttagare. Vi kommer också att knyta till oss lokala skräddare och sömmerskor för att hjälpa våra kunder att ta hand om sina modefavoriter", skriver Petra Buchinger vid H&M:s pressavdelning i ett mejl till Habit. Hon lägger till att koncernen har stora planer för konceptet framöver. 

I rapporten framgår även bland annat att material från återvunna eller andra hållbara källor stod för 35 procent (26) av H&M-gruppens totala materialanvändning i fjol.

Under årets påbörjade H&M, och investerade i, innovationsföretaget re:newcell som återvinner använd bomull, viskos och andra cellulosafibrer till nya textilfibrer. 59 procent (43) av bomullen H&M-gruppens använde kom från hållbara källor. Därtill användes materialet Bionic, återvunnen polyester gjord av plast som samlats in från stränder,i en av kollektionerna. 

- För att modeindustrin ska kunna förändras behövs innovationer – i synnerhet för att skynda på det nödvändiga skiftet från en linjär till en cirkulär modell. Men det är inte en enda teknologi eller en enda innovation som kommer vara lösningen, utan flera idéer, forskare och företag kommer bidra med olika pusselbitar som tillsammans gör att utvecklingen går framåt. Därför investerar vi i och samarbetar med innovationsföretag som svenska re:newcell och Treetotextile, säger Cecilia Brännsten, tillförordnad miljöchef på H&M-gruppen i en kommentar.

Koncernen samlade i fjol in nära 18 000 ton av textilier genom sina olika klädinsamlingsinitiativ. Sedan 2013 har 61 000 ton samlats in.

Inom Arket lanserades möjlighet för ökad kundtransparens då kunder kan söka efter information om var och hur en  produkt är tillverkad och i vilket material.

Under året tecknade koncernen tillsammans med  IndustriALL och andra varumärken inom ACT-samarbetet en avsiktsförklaring som ska underlätta skapande av kollektivavtal för hela industrin och inköpsrutiner som stödjer rättvisa levnadslöner.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Sara Danius till designhögskola

Sortimentsöversyn och vässat kunderbjudande väntar MQ

Modekedjan måste förbättra sitt kunderbjudande, se över sortimentet och bli vassare i såväl de fysiska butikerna som online, menar styrelseordförande Claes-Göran Sylvén.

Barnavdelningen flyttas när japansk kedja utökar

Muji bygger stort och nytt på Åhléns City i Stockholm. Barnavdelningen flyttas under hösten successivt till andra ytor i varuhuset.

Mulberry rasar efter svag brittisk trend

MQ vinstvarnar - varm sommar gav mindre trafik

Jobb & Karriär
Peak Performance tappar vd - lämnar modebranschen

Efter fyra år lämnar vd:n modesportföretaget. Peak Performance fick nyligen nya ägare.

Nyhetsbrev

Plus

NA-KD i stor butiksoffensiv

Tillväxtraketen på nätet gör offlinesatsning som ska dra upp omsättningen.

Arkiv

Colettes final hos Afound

Snart startar utförsäljning av den parisiska modedestinationens kvarvarande lager i butik och digitalt.

Framgång för Boozt

E-handlare sponsrar visningsvecka

Chiquelle blir officiell sponsor till kommande Fashion Week Stockholm.

Ökad försäljning för Björn Borg

Rekordstark tillväxt i Björn Borgs jämförbara butiker i jämfört med i fjol. Sportmodebolagets utveckling i Benelux är dock bedrövlig.

Tar över hotell i New York

Så ska mode- och inredningsbolaget synas under modeveckan i New York.

Dags för nytt innehåll i The Lobby

På hotell med Panos Emporio

Velour by Nostalgi nystartar efter konkurs

Nu börjar ett nytt kapitel för märket med grundaren Per Andersson som ensam ägare.

Plus

Modekvartett om våren 2019

Fyra tongivande kreatörer i samtal med Habit om nedskalade kollektioner och långsiktiga, mindre säsongsbundna produkter.

Jobb & Karriär
Nytt designteam hos Daily Sports

Odd Molly tappar - satsar mot nya marknader

Trögt andra kvartal för Odd Molly som nu planerar stänga butiker och lägga ökat fokus på att nå nya marknader.

Resultatförbättring för Lindex - men butiksstängningar väntar

Hårt och urbant - nu öppnar Junkyard butik i Stockholm

Så ser street- och sportmodeföretagets butik i Stockholm ut.

Han ska ta Outnorth till nya höjder - ny vd på plats

Hållbart mode extra värt att premiera

På onsdagen tilldelades fyra mode- och textilföretag nyinstiftade utmärkelsen Encouragement for Action 2018. Utmärkelserna delades ut under pågående mode- och inköpsvecka i Nacka strand.

Värmen sänker tron på framtiden

Från ABB till Coloreel

Ny butik och nya varumärken

Livsmedelsmärke med klädkollektion

Billigare kläder och skor

Nya hos MQ

Selfridges storsatsar på accessoarer

Från John Henric till Najell

Scorett på turné

Multiarena för Jaktia

Så sålde Zalando

WeSCs kassaproblem fortsätter

Mörkt halvår för WeSC

Kedjan storsatsar på direktleveranser

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.141