23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Habit
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Torsten Jansson: ”Marknaden fortsatt svag”

Varumärkeskoncernen New Wave Group redovisar ökad omsättning under tredje kvartalet jämfört med motsvarande period året före. Rörelsevinsten minskade på grund av engångsposter.

Omsättningen steg 3,6 procent till 2 390 miljoner kronor jämfört med 2 308 miljoner kronor. Den organiska försäljningstillväxten var 4,1 procent. Valutaeffekter påverkade samtidigt negativt med -4,8 procent.

Bruttoresultatet blev 1 196 miljoner kronor (1 128), med en bruttomarginal på 50,0 procent (48,9). Rörelseresultatet blev 253 miljoner kronor (313), med en rörelsemarginal på 10,6 procent (13,6).

Resultatet tyngdes av den tidigare kommunicerade engångskostnaden relaterad till återbetalning av coronastöd i USA på 66 miljoner kronor. Justerat för den hade resultatet varit 318 miljoner kronor, alltså något över fjolårets utfall.

– Med tanke på att vi befinner oss i en investeringsfas, inklusive systembyten, lagerexpansion och automatiseringar, är den underliggande lönsamheten fortsatt god. Vi ser också att våra it-kostnader, som är höga i dag, kommer att minska successivt senast från och med 2027, säger vd Torsten Jansson i en kommentar till rapporten. 

Resultatet före skatt var 225 miljoner kronor (276). Resultatet efter skatt blev 166 miljoner kronor (204), och per aktie 1,25 kronor (1,54). Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till -249 miljoner kronor (191).

Det negativa kassaflödet beror på strategisk lageruppbyggnad, investeringar och förvärvet av Cotton Classics som genomfördes under kvartalet. Jansson påpekar att kassaflödet är i grunden starkt och att bolaget besitter en fortsatt stark balansräkning med en soliditet på 52 procent efter konsolideringen av Cotton Classics, “vilket ger en bra trygghet och utrymme för fortsatt expansion”.

Han kommenterar vidare kvartalet som varit generellt samt framtidsutsikterna.

– Marknaden under Q3 var fortsatt svag. Vi ser dock en ökad optimism och framtidstro bland våra kunder så en vändning kanske närmar sig även om jag personligen inte tror på någon snabb uppgång innan den globala situationen blivit stabilare. Jag tror fortsatt att en allmän vändning av marknaden ligger något eller några kvartal bort men vi vet att det kan gå snabbt när det väl vänder, säger Torsten Jansson.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.11|