23948sdkhjf

Fler företag arbetar med hållbarhet

Allt fler handelsföretag arbetar aktivt med hållbarhetsfrågor. Det framgår av Svensk Handels hållbarhetsrapport som släpps under torsdagen.


Andelen företag inom detaljhandeln som arbetar aktivt med hållbarhetsfrågor har ökat med 13 procentenheter mellan åren 2015 och 2016 – från 63 procent till 76 procent. Ju fler anställda företagen har desto mer arbetar de med frågan. Det visar Svensk Handels hållbarhetsrapport som görs för femte gången. Företagens drivkaft är bland annat lönsamhet.

– Drivkraften kommer främst från affärskritiska överväganden, inte från lagstiftning. Nio av tio företag anser att hållbarhetsarbetet leder till ökad lönsamhet på sikt och för många handlar det också om att vara attraktiva arbetsgivare, säger Svensk Handels vd Karin Johansson .

Det är inte bara hos företagen som hållbarhetsfrågorna engagerar allt mer. Även konsumenternas medvetenhet ökar. Sju av tio uppger att det är mycket eller ganska viktigt att företagen de handlar av arbetar aktivt med hållbarhetsfrågor. Undersökningen visar att konsumenterna lägger allt mer pengar på hållbara alternativ. Men högre priser utgör ett hinder för vissa.

– Det stora engagemanget bland konsumenterna gör att det finns en potential för cirkulär ekonomi, där företagen erbjuder reparationer eller där redan använda material blir till nya produkter. Hela sju av tio konsumenter uppger att de konsumerar mer än vad de behöver. Det är inte osannolikt att också delningsekonomin får en allt större påverkan på handeln, säger Maria Sandow , näringspolitisk expert på Svensk Handel.

Rapporten bygger på svar från 1 500 företag – 50 procent fler än förra året.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.068