23948sdkhjf

”Nästan 60 000 företag utan vinst”

Ökad digitalisering och internationalisering sätter företagarna inom detaljhandeln på prov. – Vi har framför oss en rejäl strukturomvandling som kommer att slå ut många företag, säger Jonas Arnberg, chefsekonom på Svensk Handel, till Habit.
Den ökade internationella konkurrensen pressar lönsamheten för handeln. Samtidigt ökar kostnaderna för inköp, hyror och löner, vilket bidrar till att ytterligare fresta på lönsamheten. Det skriver Svensk Handel i en rapport där lönsamheten i detaljhandeln har granskats på uppdrag av HUI Research.

Medan tillväxten för detaljhandelsföretagen har ökat med 300 miljarder kronor mellan millennieskiftet fram till 2014 har har vinsterna, mätt som rörelseresultat, bara ökat från cirka 12 till 15 miljarder kronor, eller 27 procent.

Faktum är att stora delar av handelns 60 000 företag är helt utan vinst och möjlighet att investera i framtiden, enligt rapporten.

Men att lönsamheten är pressad är egentligen inget nytt.

– Vi har sett det här i många år, säger Jonas Arnberg , chefsekonom på Svensk Handel, till Habit.

Lönsamhetsproblemen är särskilt tydliga i sällanköpsvaruhandeln medan dagligvaruhandeln mår betydligt bättre, enligt Arnberg.

– Konsekvenserna blir att många slås ut och handeln koncentreras till färre och större företag. Att få upp lönsamheten är en av de viktigaste frågorna för handeln, annars kommer det vara väldigt svårt.

Skulle du vilja kalla det en kris?

– Ja, 15 miljarder i vinst från 60 000 företag är inte mycket. För många företag går det precis runt.

Vad har vi att vänta om så många företag inte visar vinst i dag? Hur ser scenariet ut?

– Det ser vi redan i dag. Handeln ligger i topp i näringslivets konkursfrekvens. Vi har framför oss en rejäl strukturomvandling som kommer att slå ut många företag. Jag är inte orolig för handeln som sådan. Än så länge ser konsumtionen bra ut. Folk kommer inte att sluta handla. Däremot kräver det nya klimatet nya affärsmodeller som klarar av lägre marginaler. Där har vi en stor utslagning.

Rapporten kan delvis ses som ett inlägg i den pågående avtalsrörelsen och ett svar på Handelsanställdas förbunds rapport där det framgår att vinsten i detaljhandeln mellan åren 2000–2013 ökade från 11 till 39 miljarder kronor, en vinstökning med 264 procent. En kalkyl som Jonas Arnberg anser snedvriden.

Hur kan ni vara så oeniga, är det någon av er som inte kan räkna?

– Handelsanställdas förbund har inkluderat finansiella intäkter. Majoriteten av dem förklaras av ett stort svenskt företag som har sitt huvudkontor i Sverige. Därmed tranfereras vinster från alla dotterbolag till Sverige. Det förklarar varför siffrorna ser så bra ut. Skulle man exkludera detta stora företag så skulle 30 miljarder kronor försvinna.

Svensk Handel avser att återkomma årligen med en rapport om lönsamhet i handeln.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063