23948sdkhjf

Ökade fraktpriser tynger Lindex resultat – partneraffärerna växer

Lindex fortsätter att ta marknadsandelar. Dock sjunker det justerade rörelseresultatet med 15 miljoner kronor. 

Försäljningen för modekedjan, som numera ingår i Lindex Group, tidigare Stockmann, ökade till 130,6 euro under första kvartalet jämfört med 126,5 euro under motsvarande period i fjol. I svenska kronor innebär det en ökning med 4,0 procent. 

Försäljningen i de fysiska butikerna ökade med 1,8 procent medan den digitala försäljningen var upp 8,9 procent jämfört med motsvarande period föregående år. Därmed utgör försäljningen i digitala kanaler numera 23 procent av den totala omsättningen medan de fysiska butikerna står för resten.

– Dam var vårt starkaste affärsområde med en försäljningsökning på 7,4 procent. Det är också glädjande att vi tar ytterligare marknadsandelar och fortsätter växa med både nya och aktiva kunder samt ökar snittköpet, trots tider med minskad köpkraft. Vi har under kvartalet även stärkt vår närvaro och tillväxtpotential genom lansering med partners, säger vd Susanne Ehnbåge i en kommentar.

På Habits fråga om vilka partner som åsyftas svarar kommunikationschefen Kristina Hermansson:

– Vi har under kvartalet lanserat med Zalando i Danmark. Nu under april lanserade vi med Zalando också i Österrike, Belgien och Italien. Dessutom har vi under första kvartalet lanserat vårt varumärke Closely [underkläder, reds. anm.] på Magasin du Nord i Danmark och utökat till sju barnbutiker med Manor i Schweiz. 

Resultatmässigt tappar Lindex. Det justerade rörelseresultatet under första kvartalet minskade till 47 miljoner kronor jämfört med 62 miljoner kronor för kvartalet 2023. Ökade fraktpriser, bland annat med anledning av situationen i Röda havet, anges som skäl. 

Under hösten tas Lindex nya automatiserade lager i drift. Bolaget håller även på att rulla ut ett nytt mobilt kassasystem och RFID-teknik.  

– [...] Vi fokuserar också på att digitalisera vår leverantörskedja för att öka flexibiliteten och minska ledtiderna. Ja, det är många stora milstolpar som vi närmar oss med stor entusiasm och engagemang. Genom våra samlade insatser och innovationskraft strävar vi mot en ännu mer framgångsrik framtid, där vi inte bara accelererar vår tillväxt utan också stärker vår position som ett globalt, varumärkesdrivet och hållbart modeföretag, säger Susanne Ehnbåge.

Lindex Group tappar sin ekonomichef Annelie Forsberg som beslutat att lämna bolaget. Hon fortsätter sitt arbete i Lindexkoncernen fram till början av hösten 2024. Rekryteringsprocessen för en ny ekonomichef har inletts.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063