Sedan det blev klart att produkter som säljs i EU kommer att kräva digitala produktpass, börjar det röra sig i modeleden. Ett exempel är Filippa K som har inlett ett samarbete med Axfoundation och GS1. Siktet är inställt på total transparens kring fiber genom pilotprojektet The Fiber Traceability Initiative. Projektet startar med att spåra ull.
– ...
Mot full transparens – nytt initiativ ska ta fram metod för spårbarhet
DIGITALA PRODUKTPASS. Axfoundation, GS1 och Filippa K går ihop i ett spårbarhetsprojekt för fiber. Förhoppningen är att skapa en metod som hela branschen kan nyttja.
![](https://image.nordjyske.dk/users/nordjyske/images/101875914.jpg?t%5Bstrip%5D=true&t%5Bcrop%5D%5Bwidth%5D=676&t%5Bcrop%5D%5Bheight%5D=377&t%5Bcrop%5D%5Bx%5D=0&t%5Bcrop%5D%5By%5D=0&t%5Bresize%5D%5Bwidth%5D=660&t%5Bresize%5D%5Bheight%5D=368&accessToken=047a10dfa8a80e7aa9005c8c257d2cfa740565b6b784e21ea24c268f2ecebfc2)
Axfoundation, Filippa K och GS1 samarbetar i spårbarhetsprojektet The Fiber Traceability Initiative, där plaggen förses med QR-koder med hållbarhetsinformation. Målet är total transparens. Till vänster: Stina Behrens, Axfoundation och Anna Berne, Filippa K. Foto: Pressbilder
Vill du få åtkomst till allt?
Prova 30 dagar för 0 kr.
Inga bindningstider eller kortuppgifter krävs.
Prova nu
Köp en prenumeration
Utforska våra prenumerationslösningar och välj den som passar dina behov.
Välj din prenumeration