Starkt kvartal för Björn Borg: ”Ökad efterfrågan i butiksmiljö”
Klädbolaget Björn Borg redovisar ett rörelseresultat 40,9 miljoner kronor för det tredje kvartalet 2023 (30,6). Rörelsemarginalen blev 15,6 procent (12,3). Bruttomarginalen uppgick till 52,6 procent (48,2).
Nettoomsättningen steg till 262 miljoner kronor (249).
”Trots den fortsatt utmanande omvärlden vi befinner oss i, så ser vi ökad efterfrågan på våra produkter och ett varumärke som stärks”, skriver vd Henrik Bunge i delårsrapporten.
Bolagets produktkategori underkläder ökade sin försäljning med 15 procent i kvartalet. Sportkläder hade en total ökning på 11 procent och i Björn Borgs egen e-handel var uppgången för sportkläder 58 procent, väskor 59 procent och skor 171 procent.
”Våra externa e-handlare utvecklas starkt, samtidigt ser vi en mycket stark återhämtning för fysiska butiker inom grossistkanalen som växer 19 procent. Detta visar på en ökad efterfrågan i butiksmiljö”, skriver vd:n.
Geografiskt så utvecklades Björn Borgs två största marknader "mycket bra", enligt vd:n med en ökning i Sverige på 23 procent med 13 procent i Nederländerna.
”Även Belgien och Tyskland växer. Samtidigt minskar vår försäljning i Finland, vi ser också en minskning på övriga mindre marknader”, skriver Henrik Bunge.