23948sdkhjf

Modebranschens e-handelsförsäljning på minus

2022 var ett dystert e-handelsår, konstaterar Svensk Handel.

Försäljningen av kläder och skor på nätet sjönk med 6 procent under helåret 2022 jämfört med 2021. Det är facit när Svensk Handel summerar fjolårets e-handelsförsäljning hos svenska aktörer i löpande priser. Och med ökad inflation för bolagen antas volymerna ha minskat för modehandeln.

Kläd- och skosegmentet sticker ingalunda ut sett till samtligakategorier i detaljhandeln. Majoriteten backade under fjolåret. Svensk Handel kommenterar utvecklingen som dyster. Mest tappade hemelektronikbranchen vars försäljning minskade med 21 procent.

Apoteksvaror, barnartiklar och tobaksprodukter gick mot strömmen med ökningar om 3, 9 respektive 23 procent. Men det är också de enda som noterade försäljningsökningar.

Den totala e-handeln från svenska aktörer backade med 9 procent i fjol jämfört med 2021. Räknas även svenskarnas e-handel från utlandet med, minskade försäljningen med 12 procent.

Enligt Svensk Handel uppgick den totala omsättningen för e-handeln från utlandet 2022 till 9,6 miljarder kronor, vilket är en minskning med 4,7 miljarder kronor jämfört med 2021, då svenskarna handlade för 14,3 miljarder kronor.

Svensk Handels undersökning bygger på minst 2 000 intervjuer av personer mellan 18-89 år varje månad.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
FASHIONNET.SE
Gå till jobböversikt
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Revolutionrace vd styr mot två miljarder
CPH Fashion Week: P.L.N. visade sin svärta
CPH Fashion Week: Danska Stamm – den skandinaviska globetrottern
Svensk Handel om de rekordhöga lönekraven
Revolutionrace gör all time high
Grundaren av nylanserat herrmärke: ”Vi ska växa med retail”
Andra Nordiska Medier
Dagens Handel
Fri Köpenskap
Transportnet

Sänd till en kollega

0.064