23948sdkhjf

NYTT NUMMER: Nyckeltalen för 325 bolag / Ellen Dixdotter i stor intervju / Sneakersuccén Veja

Välkommen till ett nytt nummer av Habit! 

När Sébastien Kopp och François-Ghislain Morillion lanserade sneakervarumärket Veja visste de inget om mode. Tjugo år efter starten består hajpen kring Veja. Habit har gått husesyn på bolagets kontor och lager i Paris och pratat idealism och kapitalism med Sébastien Kopp.

Omställningen till cirkularitet står högt på agendan. Frågan är hur skiftet ska ske när pionjärerna ser sina företag gå omkull. Habit har tittat närmare på några av initiativen som har fallit platt.

Han är nitisk vad gäller lagernivåer och har aldrig reat ett plagg. Här är framgångsreceptet bakom Oliver Lundgrens bad- och modekoncept Oas, som utsetts till Årets varumärke 2022.

Torrt på fötterna – till varje pris. Gummistöveln når nya höjder i såväl centimeter som prisnivå. Trendexperten Christina Bild synar skomodet.

Efter krisåret 2020 vände det rejält uppåt för branschen i fjol. I Habits årliga genomgång redovisas nyckeltalen för 325 aktörer i kläd- sko-, och sportbranschen.

Under två år har pr-proffset Ellen Dixdotter stöpt om det danska klädvarumärket By Malene Birger. Framgången stavas tydlighet. ”Nu är vi redo att påbörja vår exportresa.”

Avsaknaden av kunskap om herrmodet utmynnade i boken ”Manligt mode – en okänd historia” av modehistorikern Ingrid Giertz-Mårtenson. Hon vill se en seriös diskussion om maskulinitet och manligt mode.

Efter mer än ett års frånvaro är Whyred tillbaka på butikshyllorna. Habit har pratat arv och samtid med varumärkets designchef Freddie Lindberg.

Trevlig läsning och gott nytt modeår.
Kajsa Åström, chefredaktör, Habit

Här hittar du nya numret som e-tidning
Saknar du prenumeration, klicka här. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062