23948sdkhjf

Residus vinner Habits hållbarhetspris: ”Vi utgår från transparens och öppna böcker”

Det svenska klädvarumärket Residus mottog under torsdagen Habits hållbarhetspris.

Under seminariet Habit Sustainable Production Day, som arrangerades under torsdagen i Stockholm, delades Habits hållbarhetspris ut tillsammans med Gore-tex. 

Residus medgrundare, Elin Mohlander, mottog utmärkelsen under publikens applåder.  

Residus arbete inom hållbarhet, etik och transparens gör företaget till vinnare, enligt juryn. Residus hårda krav på att maximera plaggens livslängd och användningsområde lyfts också fram i motiveringen, liksom möjligheten för användaren att sedan 2020 spåra plaggets historia via en QR-kod på tvättlappen och på hemsidan.

– Jag är rörd. Det här var så oväntat, det hade jag aldrig trott. Det finns så många som gör så mycket bra och som inspirerar oss och som vi ser upp till, säger Elin Mohlander från scenen. 

Grundarduon startade varumärket 2017 efter att ha träffats på J. Lindeberg.

– Båda vi har varit intresserade av just hållbarhetsfrågan när vi kom från våra respektive jobb. Vi har verkligen brunnit för att göra bättre, berättar Elin Mohlander och fortsätter:

– När vi gjorde ett samarbete på J. Lindeberg kom vi fram till att vi borde slå våra kloka ihop och göra vad vi tycker är viktigt. Det grundläggande för oss var transparensen, att utgå från ett företag med mycket transparens och öppna böcker. Varumärket bygger på tre grundpelare som vi kallar för traceable basics; vi bygger en kollektion som är hundra procent spårbar i basprodukter som ska leva länge, en kollektion av stickat av gotländskt ull, och kollektioner av leftovers, som vår första kollektion byggde på. Därifrån har det bara fortsatt.             

Residus säljs i Sverige, Norge, Danmark, Storbritannien, USA, Japan och Schweiz, dels i varumärkets egen e-handel, hos återförsäljare och på marknadsplatser.

I fjol omsatte Residus 5,2 miljoner kronor och gjorde en liten vinst. Under året fick grundarna ett tillskott på 2,7 miljoner kronor från externa och profilerade investerare såsom bland andra Paul Fischbein, i dag vd för Revolutionrace.

JURYNS MOTIVERING:
2022 års pris går till ett företag vars DNA stavas HETT. Hett som i Hållbarhet, Etik, Transparens och Trovärdighet. Såväl materialval som design styrs av hårda krav på fysisk och miljömässig prestanda för att maximera plaggens livslängd och användningsområde – och minimera reor, reklamationer och miljöpåverkan vid tvätt. Hållbarhetsarbetet har varit integrerat i hela processen från dag ett och kommuniceras med full transparens för såväl konkurrenter som konsumenter via hemsidan och QR-koder på plaggets tvättlappar.

Juryn imponeras av hur långt två pionjärer kan nå på bara några år med djup branschkunskap, passion och små medel. Årets vinnare visar att storlek inte har någon betydelse om man vill gå i bräschen för branschen.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
FASHIONNET.SE
Gå till jobböversikt
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
1 500 tjänster försvinner från H&M: ”Merparten i Sverige”
Freddy Sobin ny koncernchef för XXL – ”Mest talangfulla inom retail i Norden”
Brist på sorterade textilier bromsar uppskalningen av återvunnet material
Detaljhandeln fortsatte backa i oktober
Till politikerna: Detta skulle underlätta den cirkulära utvecklingen
Textilimportörerna: ”Bryt den protektionistiska handelstrenden”
Andra Nordiska Medier
Dagens Handel
Fri Köpenskap
Transportnet

Sänd till en kollega

0.095