23948sdkhjf

Kan teknologi omforma framtiden för modeindustrin?

Vi har gått in i den hyper-digitala åldern, där teknologi har kraften att omforma vårt sätt att göra affärer. Inom modeindustrin har varumärken som omfamnat ny teknologi redan ökad omsättning och tillväxt jämfört med de som är fast i gamla och mer traditionella metoder. Modeprodukter blir nu designade och framställda i Metaverse och AR förväntas användas av nära 75% av vår globala befolkning år 2025.

Framtiden för trims och labels

Vilken roll har trims och labels inom den ”nya teknologin”? QR-koder har sedan länge gjort sin debut i modeindustrin med fokus på att reducera avfall, öka transparensen genom försörjningskedjan och optimera lager och inverterings noggrannhet. Vi har snabbt insett fördelarna med QR-koder och de går hand i hand med RFID teknologin. Det är en del av trims och labels. Hos Trimco Group ser vi teknologin som en lösning och koppling mellan den digitala och den fysiska världen. Genom att nyttja teknologin och data, kan varumärken nu bättre tolka deras affärer mer dynamiskt, se konsumentbeteenden, öka effektiviteten i både försörjnings- och produktionskedjan, minska avfallen, möta kundernas krav samt implementera cirkulärt mode.

Digitalt produktpass & Supply Chain Data

Enligt EU:s strategi för hållbara och cirkulära kläder/textilier har kläder/textilier den fjärde största påverkan på miljön. Det ger negativa konsekvenser för våra resurser, vatten, energiförbrukning och vårt klimat.

”Varumärken kommer snart behöva tillhandahålla ett digitalt produktpass, där all information om tillverkningen är synlig. Som varumärke måste du känna till hela leverantörskedjan och tillhandahålla realtidsdata om dess sociala och miljömässiga efterlevnad. Allt från råvaran till själva plaggen, skor eller hemtextiler. Som varumärken bör man inte vänta. Att samla in produktionskedjans data för varje produkt är en lång och tidskrävande resa. Ju tidigare man börjar arbeta med det, desto bättre. På Trimco Group använder redan många varumärken vår Product DNA®-plattform för att smidigt samla in data och få insikt i deras leveranskedja” nämner Camilla Mjelde, Sustainability and Compliance Director på Trimco Group.

Med stöd av flera initiativ som German Supply Chain Act, French Decree 2022 – 748 eller Åpenhetsloven i Norge, håller det digitala produktpasset redan på att bli verklighet. Varumärken måste samla in och bevisa deras sociala och miljömässiga standard. För att underlätta det har Trimco Group skapat Product DNA®, en plattform som gör det möjligt för varumärken att samla in leverantörscertifieringar och övervaka efterlevnaden av dessa. Product DNA® är också ett kommunikationsverktyg som möjliggör B2C-kommunikation via QR-koder på själva plagget. Genom att koppla samman Product DNA®-plattformen och QR-kodlösningen ger varumärken konsumenterna tillförlitlig information och synlighet om var plagget gjorts, var materialen kommer ifrån, vilka sociala och miljömässiga förhållanden plagget tillverkats under, och vilka alternativ som finns när plagget är ”färdig använt”. Oavsett om det handlar om återförsäljning, inbyte, uthyrning eller återvinning - Product DNA® underlättar olika affärsmodeller med cirkulär karaktär.

Skydda varumärket genom RFID, NFC, and QR 

RFID, NFC och QR-koder, inklusive dynamiska QR-koder är alla utmärkta kanaler för  övervakning och transparens. Enkelt att dela information både externt, med konsumenter och i interna system. Modebranschens framtid är utan tvekan digital. Det krävs en noggrann databas i en rörlig mode- och textilindustri. Viktigt för att kunna styra i ständig förändring i efterfrågan med annullerade order eller dåliga efterfrågeprognoser. Data från implementeringen av RFID är också värdefull eftersom den kan användas i olika mätpunkter för transparanta rapporter om hållbarhet. ”Som partner för hundratals varumärken över hela världen, har vi på Trimco Group sedan många år kunnat se vikten av att förena teknik och mode. Med RFID har lagernoggrannheten ökat till 99%. Det minskar behovet av ”över” lager och ”över”inköp. Det stärker ett varumärkes hållbarhetsstrategi säger Dennis Sand Eskesen, chef för RFID & STS på Trimco Group. Han hävdar också att externa- och interna studier från egna ”case” hos Trimco Group tydligt visar vinsten med att använda RFID. T ex:

  • Förbättring av noggrannhet för lager, från under 75 % till +95 % noggrannhet.
  • Förbättrad noggrannhet är en avgörande faktor för förbättrad försäljning. Siffror visar en försäljningsökning inom intervallet 1,5 % till 5,5 %.
  • Minskning av lagernivåer på mellan 2% till 13%.
  • En minskning av revision. Från månatlig till årlig kontroll, vilket sparar 75 % av budgeterade revisionskostnader.

Om ditt varumärke är ute efter ett snabbt och enkelt sätt att samla in data och tolka den korrekt, för att kunna ge korrekta påståenden, följa regler, undvika greenwashing och förbättra lagereffektiviteten, kontakta Trimco Groups team för att lära er mer och hitta det alternativ som passar bäst för ditt varumärke.

Trimco Group in Sweden 

A-TEX Sweden AB 
Armbågavägen 3, 506 30 Borås trimco-group.com

Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.14