Vässa modeaffären – missa inte Habit Modebranschens Dag 6 oktober i Göteborg
Ellen Dixdotter rekryterades till vd för danska By Malene Birger för två år sedan. När hon tog över gick bolaget med 40 miljoner kronor i förlust och hade tappat omsättning under flera år.
Under Habit Modebranschens Dag kommer Ellen Dixdotter att berätta om den varumärkes-turnaround som hon har inlett och vad som är essentiellt under en sådan resa.
– Jag kommer att prata om hur vi har byggt ett starkt varumärke och om vilka strängar man ska spela på för att få en hävstångseffekt. Att damma av något som är gammalt är svårare än att starta något nytt, säger Ellen Dixdotter, vars uppdrag var att ställa om bolaget från grunden, vilket hon också har gjort.
De gästar Habit Modebranschens Dag, 6 oktober i Göteborg:
Ellen Dixdotter, vd, By Malene Birger: En brand turnaround
Gulfem Toygar, landschef, Amazon Sweden: The rise of the online marketplace
Jesper Eriksson, Sverigechef, Klarna: Klarna som universell tillväxtpartner för anslutna e-handlare
Erik Zetterberg och Daniel Herrmann, kreativ chef och vd, Singular Society: Nästa generations retail
Achim Berg, senior partner, McKinsey Frankfurt: State of Fashion: Technology perspective
Johanna Sierra och Joanna Hummel, Nordenchef/ försäljningschef, Zalando: Zalando som dörröppnare till digitalisering och tillväxt för svenska varumärken och butiker
Tobias Henriksson och Therese Nilsson, future tech lead / Accenture Nordics, Accenture: Metaverse x Fashion – Att navigera i den nya verkligheten
Nicklas Jakobsson, vd, Suteki: Har branschen råd att missa Metaverse-tåget?
Johan Graffner, vd och medgrundare, Dedicated: Framgång genom hållbarhetsdriven affärsmodell
Nicolas Prophte, VP Sourcing, Production & Innovation Denim, Tommy Hilfiger Europe: How to drive jointly Innovation with sustainability strategy and sourcing metrics
Emma Lundsten, Anna Tichy och Madeleine Ahlström, Cure Media/ Kappahl: Så tar du täten med social shopping
Plats: Auktionsverket, Tredje Långgatan 9, Göteborg.
Tid: 6 oktober, klockan 08:30 till 16:45.
Anmälan och information: http://www.habitmodebranschensdag.se/arrangement/speakers.xhtml
Samtliga butikslägen är utbytta och uppdaterade och internationella profiler har rekryterats till bolaget. Omstöpningen av varumärket har också inneburit en del medvetna omsättningstapp genom avslutade wholesalesamarbeten där bilden av varumärkets vision inte stämde överrens.
– Nu har vi hittat en lönsam affärsmodell och är redo att växla upp, leverera svarta siffror och påbörja vår exportresa, säger Ellen Dixdotter.
Seminariedagen startar med en trendanalys från McKinsey. Därefter görs en grundlig och pedagogisk djupdykning i fenomenet metaverse. Det blir även möjligt att kliva in i metaverse och testa det växande universumet på plats samt i lugn och ro ställa frågor till experter.
Från Amazon kommer Sverigechefen Gulfem Toygar. Hon kommer att lyfta frågor om nya kundbeteenden och förväntningar, snabbare leveranser och innovativa shoppingupplevelser. Dagen fortsätter med fokus på affärsmodeller: Från H&M-ägda varumärket Singular Society kommer grundarna Erik Zetterberg och Daniel Herrmann som berättar om hur man uppnår en stabil affär med låg risk och lojala kunder samtidigt som man maximerar kundvärde och hållbarhet i ett och samma koncept.
Varumärket Dedicateds grundare, Johan Graffner, berättar och ger insiktfulla tips om hur framgång kan nås genom en hållbarhetsdriven affärsmodell. På liknande tema pratar Nicolas Prophte från Tommy Hilfiger Europe. Rubriken lyder: Hur man driver gemensam innovation med hållbarhetsstrategi och inköpsmått.
– Utöver ett helspäckat program, fika och lunch är det självklart ett ypperligt tillfället för branschen att nätverka. Vi delar även ut pris till bästa modebutik, modevarumärke och denimleverantör. Och passa på att testa metaverse. På plats finns utrustning som du kan prova för att se om detta kan vara något för din affär, säger Habits chefredaktör Kajsa Åström.
Anmäl dig till Habit Modebranschens Dag här.