23948sdkhjf

Så ska Grandpa växa till 100 miljoner i omsättning – ”Bolaget redo för långsiktig tillväxt”

”Rätt team med smart teknisk infrastruktur möjliggör effektiv tillväxt.”

Multibrandaktören Grandpa, med butiker i Göteborg, Malmö och Stockholm samt webbshop, rustar för att ta ta sig tillbaka till tillväxt. Från flera år i rad med ökad omsättning föll försäljningen både 2019 och 2020. Efter rekordåret 2018, då företaget nådde en omsättning på strax över 50 miljoner kronor, tappade Grandpa närmare 10 miljoner kronor under de två efterföljande åren. Under fjolåret återhämtade företaget sig med en omsättningsökning på 20 procent jämfört med 2020. 

Sedan drygt ett år tillbaka leder Jonas Skommevik Grandpa. Jonas Skommevik, som närmast kom från rollen som vd för Depalma Workwear, fokuserar nu på att bygga bolaget för expansion. Siktet är inställt på att nå 100 miljoner kronor i omsättning inom de närmsta åren.

– Min roll är att introducera nya effektivare sätt att arbeta framåt där vi tillsammans utvecklar bolaget och våra strategiska samarbeten. Målsättningen är att Grandpa ska bli ännu mer Grandpa […], säger Jonas Skommevik, i en kommentar, och nämner bland annat mer fokus på en automatiserad och datastyrd verksamhet.

Organisationen har omstrukturerats och en rad rekryteringar har redan gjorts. Den senaste tillsättningen är Jonas Rådberg, med bakgrund som designchef på norska Carlings och Varner Denim. Sedan april i år är han varumärkeschef för Grandpas egna klädlinje Grandpa Soft Goods, som lanserades för tre år. I hans roll ingår även ansvar för Grandpas egna livsstilsprodukter Low Key Goods.

Enligt företaget har försäljningen av klädvarumärket ökat med 160 procent under det innevarande året jämfört med motsvarande period i fjol. Varumärket ska vidareutvecklas ytterligare samtidigt som satsningar även görs på livsstilsprodukterna. Fokus ligger även på att stärka erbjudandet av ett kurerat sortiment från externa varumärken. Grandpa kommer ytterligare fördjupa samarbetet med utvalda nyckelpartner.

Därtill gasar nu Grandpa digitalt. I juni lanseras en ny e-handelsplattform som är anpassad för internationell expansion. Ambitionen är att applicera servicen och kundresan i Grandpas fysiska butiker till den digitala miljön.

De primära tillväxtmarknaderna är EU i ett första steg med början under tredje och fjärde kvartalet i år, uppger Jonas Skommevik för Habit. En betydande marknadsföringsbudget har lagts för att nå ut, men Jonas Skommevik vill inte nämna något belopp.

– Tillsammans med detta ligger stort fokus på omniupplevelsen. Även detta görs mycket genom våra nya system. Vi ser även internationell etablering som en stor möjlighet även för den fysiska verksamheten, inte minst för att backa den digitala, säger Jonas Skommevik vidare.

Vilka marknader är intressanta för fysiska butiker, och när?

– Jag skulle säga att det kan bli aktuellt mot slutet av nästa år, även om inget är spikat. Även här tittar vi framför allt på möjligheter inom stora och strategiskt viktiga städer inom Europa.

Under våren 2020 gick Kristian Männik, grundare av Sinch, in som delägare i Grandpa AB. De övriga delägarna är Jonas Pelz och Anders Johansson som grundade Grandpa.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109